Kansalaisjärjestön brändi-identiteetti ja sidosryhmäviestintä : Case: Lahden Ensi- ja turvakoti ry, vauvaperhetyö
Laaksonen, Hanna (2015)
Laaksonen, Hanna
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092114771
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092114771
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee kansalaisjärjestön brändi-identiteettiä ja sidosryhmäviestintää. Opinnäytetyön toimeksiantajana on Lahden Ensi- ja turvakoti ry, joka on voittoa tavoittelematon lastensuojelujärjestö. Työn taustalla on toimeksiantajan tarve vastata muuttuvan toimintaympäristön odotuksiin, joka on muuttunut aiempaa monimutkaisemmaksi ja vaativammaksi. Muutosten keskellä järjestön täytyy pysyä toimintakykyisenä, joka vaatii palveluiden markkinoimista niin maksajien kuin palveluiden käyttäjien suuntaan. Toimivan brändin avulla järjestö voi tuoda viestinsä paremmin esille ja selkeyttää asemaansa muiden toimijoiden joukossa. Selkeä käsitys brändistä ja sen identiteetistä on toimivan viestinnän kivijalka ja lisäksi tarvitaan tietoa sidosryhmien odotuksista. Tiedon avulla organisaatiot voivat paremmin vastata sidosryhmien odotuksiin ja ymmärtää niiden tarpeita.
Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli muodostaa Lahden Ensi- ja turvakoti ry:n vauvaperhetyön brändi-identiteetti. Kehittämistyön lähestymistapana oli laadullinen tapaustutkimus, johon aineisto kerättiin ryhmäkeskusteluilla. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat toimeksiantajaorganisaation johtoryhmä ja vauvaperhetyöntekijät. Brändi-identiteetin muodostamisen tarkoituksena oli parantaa vauvaperhetyön itsetuntemusta, löytää brändiä erilaistavia ja arvoa luovia tekijöitä, eli pyrkiä löytämään niitä tekijöitä joita viestinnässä tulisi korostaa. Toisena tavoitteena oli selvittää sidosryhmien odotuksia viestinnän suhteen. Myös sidosryhmien toiveita kartoittavan tutkimuksen lähestymistapana oli laadullinen tapaustutkimus, johon aineisto kerättiin tärkeimpien sidosryhmien edustajille suunnatulla kyselyllä. Opinnäytetyön tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteeksi asetettiin kehitysehdotusten laatiminen vauvaperhetyön sidosryhmäviestintään. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee voittoa tavoittelemattoman organisaation erityispiirteitä, brändiä ja sen muodostumista, sekä sidosryhmäviestintää.
Brändi-identiteettitutkimuksen tulosten perusteella vauvaperhetyölle muodostettiin brändi-identiteetti, johon sisältyi strateginen brändi-analyysi, ydinidentiteetti, lavennettu identiteetti, brändin olemus ja brändin arvoväittämä. Sidosryhmille suunnatulla kyselyllä saatiin kerättyä arvokasta tietoa viestinnän suunnittelun tueksi ja opinnäytetyön tutkimuksellisen kehittämistyön tuloksena laadittiin kehittämisehdotuksia vauvaperhetyön sidosryhmäviestintään. Opinnäytetyön tulokset antoivat toimeksiantajalle tietoa sidosryhmien odotuksista viestinnän suhteen, ja toimivat hyvänä pohjana tulevaisuuden brändityöskentelyä ja viestintää ajatellen.
Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli muodostaa Lahden Ensi- ja turvakoti ry:n vauvaperhetyön brändi-identiteetti. Kehittämistyön lähestymistapana oli laadullinen tapaustutkimus, johon aineisto kerättiin ryhmäkeskusteluilla. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat toimeksiantajaorganisaation johtoryhmä ja vauvaperhetyöntekijät. Brändi-identiteetin muodostamisen tarkoituksena oli parantaa vauvaperhetyön itsetuntemusta, löytää brändiä erilaistavia ja arvoa luovia tekijöitä, eli pyrkiä löytämään niitä tekijöitä joita viestinnässä tulisi korostaa. Toisena tavoitteena oli selvittää sidosryhmien odotuksia viestinnän suhteen. Myös sidosryhmien toiveita kartoittavan tutkimuksen lähestymistapana oli laadullinen tapaustutkimus, johon aineisto kerättiin tärkeimpien sidosryhmien edustajille suunnatulla kyselyllä. Opinnäytetyön tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteeksi asetettiin kehitysehdotusten laatiminen vauvaperhetyön sidosryhmäviestintään. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee voittoa tavoittelemattoman organisaation erityispiirteitä, brändiä ja sen muodostumista, sekä sidosryhmäviestintää.
Brändi-identiteettitutkimuksen tulosten perusteella vauvaperhetyölle muodostettiin brändi-identiteetti, johon sisältyi strateginen brändi-analyysi, ydinidentiteetti, lavennettu identiteetti, brändin olemus ja brändin arvoväittämä. Sidosryhmille suunnatulla kyselyllä saatiin kerättyä arvokasta tietoa viestinnän suunnittelun tueksi ja opinnäytetyön tutkimuksellisen kehittämistyön tuloksena laadittiin kehittämisehdotuksia vauvaperhetyön sidosryhmäviestintään. Opinnäytetyön tulokset antoivat toimeksiantajalle tietoa sidosryhmien odotuksista viestinnän suhteen, ja toimivat hyvänä pohjana tulevaisuuden brändityöskentelyä ja viestintää ajatellen.