Toimituskyvyn kehittäminen nimikeluokittelun avulla
Helén, Jani (2015)
Helén, Jani
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091414616
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015091414616
Tiivistelmä
Tämä kehittämistehtävä tehtiin Bruce Campbell Ltd Oy:lle. Opinnäytetyönä toteutetun kehitystyön tavoitteena oli kartoittaa kohdeyrityksen toimituskyvyn nykytila ja kehittää sitä parempaan suuntaan. Toimituskyky on yksi yrityksen logistista suorituskykyä kuvaava tekijä, jolla on merkittävä vaikutus asiakastyytyväisyyteen sekä logististen kustannusten hallintaan.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena. Tutkimuksessa käytetyt tutkimusmenetelmät ja mittarit olivat määrällisiä ja perustuivat yrityksen toiminnanohjausjärjestelmästä saataviin raportteihin. Kehittämistehtävässä käytetty teoreettinen viitekehys painottui pääasiassa tuotenimikkeiden luokitteluun, mutta tämän lisäksi viitekehyksessä käytiin läpi varaston tilauspistemalleja sekä optimaalisen ostoerän käyttöä.
Kehittämistoimenpiteiden kartoittamiseksi tehtiin nykytila-analyysi, jonka perusteella päätettiin millaisia toimenpiteitä nykytilan kehittämiseksi tulisi suorittaa. Analyysin pohjalta nykytilaa päädyttiin kehittämään toteuttamalla erilaisia nimikeluokitteluja varastoitaville tuotenimikkeille. Kehittämistoimenpiteitä tehtiin koko ostotiimin voimin.
Kehittämistyön tuloksia mitattiin koko kehittämisjakson ajan ja tuloksista voitiin havaita muutosten tuoneen kehitystä varaston palveluasteeseen ja sitä kautta jälkitoimitukset olivat vähentyneet. Samalla koko ostotiimin tietoisuus tuoteryhmäkohtaisesta varaston ohjauksesta oli kasvanut ja teorian vienti käytäntöön oli saatu toteutettua.
Eräs työn tavoitteista oli löytää mittari, jonka käyttöä voidaan jatkaa tämän kehittämistehtävän loputtua jokapäiväisessä työssä. Tällainen mittari oli varaston palveluasteen mittaus ja se saatiin jäämään osaksi ostotiimin päivittäistä työskentelyä.
Tässä opinnäytetyössä tehty kehittäminen jatkuu vielä tämän työn loputtua. Ostotiimillä on selkeä halu kehittää kohdeyrityksen toimituskykyä vieläkin paremmalle tasolle. Yhdistämällä tässä kehittämistehtävässä käytetyt menetelmät ja keväällä 2015 hankittu uusi oston raportointiohjelmisto, voidaan kohdeyrityksen toimituskykyä parantaa tulevaisuudessa entistä parempaan suuntaan.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena. Tutkimuksessa käytetyt tutkimusmenetelmät ja mittarit olivat määrällisiä ja perustuivat yrityksen toiminnanohjausjärjestelmästä saataviin raportteihin. Kehittämistehtävässä käytetty teoreettinen viitekehys painottui pääasiassa tuotenimikkeiden luokitteluun, mutta tämän lisäksi viitekehyksessä käytiin läpi varaston tilauspistemalleja sekä optimaalisen ostoerän käyttöä.
Kehittämistoimenpiteiden kartoittamiseksi tehtiin nykytila-analyysi, jonka perusteella päätettiin millaisia toimenpiteitä nykytilan kehittämiseksi tulisi suorittaa. Analyysin pohjalta nykytilaa päädyttiin kehittämään toteuttamalla erilaisia nimikeluokitteluja varastoitaville tuotenimikkeille. Kehittämistoimenpiteitä tehtiin koko ostotiimin voimin.
Kehittämistyön tuloksia mitattiin koko kehittämisjakson ajan ja tuloksista voitiin havaita muutosten tuoneen kehitystä varaston palveluasteeseen ja sitä kautta jälkitoimitukset olivat vähentyneet. Samalla koko ostotiimin tietoisuus tuoteryhmäkohtaisesta varaston ohjauksesta oli kasvanut ja teorian vienti käytäntöön oli saatu toteutettua.
Eräs työn tavoitteista oli löytää mittari, jonka käyttöä voidaan jatkaa tämän kehittämistehtävän loputtua jokapäiväisessä työssä. Tällainen mittari oli varaston palveluasteen mittaus ja se saatiin jäämään osaksi ostotiimin päivittäistä työskentelyä.
Tässä opinnäytetyössä tehty kehittäminen jatkuu vielä tämän työn loputtua. Ostotiimillä on selkeä halu kehittää kohdeyrityksen toimituskykyä vieläkin paremmalle tasolle. Yhdistämällä tässä kehittämistehtävässä käytetyt menetelmät ja keväällä 2015 hankittu uusi oston raportointiohjelmisto, voidaan kohdeyrityksen toimituskykyä parantaa tulevaisuudessa entistä parempaan suuntaan.