Arki aisoihin! : Nuorten arjenhallintataitojen tukeminen toiminnallisin menetelmin Iipajalla
Haapaniemi, Susanna; Haapua, Marianne (2015)
Haapaniemi, Susanna
Haapua, Marianne
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092514892
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092514892
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme on projektimuotoinen opinnäytetyö, jonka tavoitteena on nuorten arjenhallintataitojen edistäminen. Välineeksi tähän tavoitteeseen suunnittelimme toiminnallisia harjoitteita sisältävän sähköisen kansion. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Iissä sijaitsevan Iipajan kanssa. Opinnäytetyömme tilaus tuli Iipajan työntekijöiden halusta kehittää toimintaansa monipuolisemmaksi. Toiminnan ja harjoitukset olemme suunnanneet siis työpajalla olevien nuorten arjenhallintataitojen tueksi.
Opinnäytetyömme toiminnallinen osuus toteutui keväällä 2015, jolloin toteutimme kaksi suunnittelemiimme toiminnallisiin harjoituksiin perustuvaa ryhmämuotoista toimintakertaa. Näillä kerroilla testasimme suunnittelemiamme toiminnallisia harjoituksia käytännössä. Myös Iipajan työntekijöiden toiveena oli nähdä, miten harjoituksia toteutetaan käytännössä. Molempina toimintakertoina toiminnassa mukana olleet nuoret osallistuivat etukäteen suunnittelemaamme rastimuotoiseen toimintaan, joka tähtäsi nuorten arjenhallintataitojen edistämiseen. Keräsimme palautetta koko projektista käymällä toimintaan osallistuneiden nuorten kanssa suullisen palautekeskustelun toteuttamastamme toiminnasta. Toimintaan osallistuneet työntekijät antoivat meille palautetta toiminnasta, sekä suunnittelemastamme kansiosta. Lisäksi teimme koko projektista itsearvion. Tuotteemme, eli kansion lopullinen sisältö muokattiin saamamme palautteen pohjalta. Kansion harjoitusten toteutus sekä niiden ohjaus perustuu sosiaalipedagogisille pääperiaatteille, joita ovat dialogisuus, osallistuminen, toiminnallisuus, elämyksellisyys, yhteisöllisyys ja osallistaminen. Pyrimme sekä toiminnassamme että harjoitusten suunnittelussa tuomaan esille välittömän vuorovaikutuksen merkitystä toiminnan onnistumisen kannalta.
Toiminnan arviointi perustui toimintaan osallistuneiden nuorten kanssa käytyyn ryhmäkeskusteluun, Iipajan työntekijöiden antamaan palautteeseen, sekä omaan havainnointipäiväkirjaamme. Arvioimme näiden aineistojen pohjalta tavoitteidemme saavuttamista sekä meidän suunnitteleman toiminnallisen kansion hyödyllisyyttä ja merkitystä toimintaan osallistuneille, Iipajan työntekijöille, sekä meille itselle. Osallistujat kokivat opinnäytetyömme toiminnallisen osuuden heille mielekkääksi ja Iipajan työntekijät arvioivat toiminnallisen kansiomme olevan hyödyllinen lisä heidän toimintaansa. Iipajan työntekijät aikoivat ottaa toiminnallisia harjoituksia sisältävän kansion vakituiseen käyttöön toiminnassaan, mutta kansion todellinen hyöty Iipajalle selviää vasta pidemmällä aikavälillä.
Opinnäytetyömme toiminnallinen osuus toteutui keväällä 2015, jolloin toteutimme kaksi suunnittelemiimme toiminnallisiin harjoituksiin perustuvaa ryhmämuotoista toimintakertaa. Näillä kerroilla testasimme suunnittelemiamme toiminnallisia harjoituksia käytännössä. Myös Iipajan työntekijöiden toiveena oli nähdä, miten harjoituksia toteutetaan käytännössä. Molempina toimintakertoina toiminnassa mukana olleet nuoret osallistuivat etukäteen suunnittelemaamme rastimuotoiseen toimintaan, joka tähtäsi nuorten arjenhallintataitojen edistämiseen. Keräsimme palautetta koko projektista käymällä toimintaan osallistuneiden nuorten kanssa suullisen palautekeskustelun toteuttamastamme toiminnasta. Toimintaan osallistuneet työntekijät antoivat meille palautetta toiminnasta, sekä suunnittelemastamme kansiosta. Lisäksi teimme koko projektista itsearvion. Tuotteemme, eli kansion lopullinen sisältö muokattiin saamamme palautteen pohjalta. Kansion harjoitusten toteutus sekä niiden ohjaus perustuu sosiaalipedagogisille pääperiaatteille, joita ovat dialogisuus, osallistuminen, toiminnallisuus, elämyksellisyys, yhteisöllisyys ja osallistaminen. Pyrimme sekä toiminnassamme että harjoitusten suunnittelussa tuomaan esille välittömän vuorovaikutuksen merkitystä toiminnan onnistumisen kannalta.
Toiminnan arviointi perustui toimintaan osallistuneiden nuorten kanssa käytyyn ryhmäkeskusteluun, Iipajan työntekijöiden antamaan palautteeseen, sekä omaan havainnointipäiväkirjaamme. Arvioimme näiden aineistojen pohjalta tavoitteidemme saavuttamista sekä meidän suunnitteleman toiminnallisen kansion hyödyllisyyttä ja merkitystä toimintaan osallistuneille, Iipajan työntekijöille, sekä meille itselle. Osallistujat kokivat opinnäytetyömme toiminnallisen osuuden heille mielekkääksi ja Iipajan työntekijät arvioivat toiminnallisen kansiomme olevan hyödyllinen lisä heidän toimintaansa. Iipajan työntekijät aikoivat ottaa toiminnallisia harjoituksia sisältävän kansion vakituiseen käyttöön toiminnassaan, mutta kansion todellinen hyöty Iipajalle selviää vasta pidemmällä aikavälillä.