Kuudesluokkalaisten yhteistoiminnallinen terveysvalmennus : suuhygienisti- ja sairaanhoitajaopiskelijat toteuttajina
Hakonen, Anne; Hiilovaara-Pulli, Tarja; Laitila, Marja; Laitinen, Emmy (2015)
Hakonen, Anne
Hiilovaara-Pulli, Tarja
Laitila, Marja
Laitinen, Emmy
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092814954
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092814954
Tiivistelmä
Nuorten suun terveysvalmennuksessa on olennaista korostaa yleisterveyden ja suun terveyden välistä yhteyttä. Parhaimmillaan tällainen terveysvalmennus toteutuu monialaisessa yhteistyössä hoitotyön ja suun terveydenhoitotyön ammattilaisten kanssa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää oppilaille helposti omaksuttava ja keskustelua aktivoiva terveyttä edistävä kokonaisuus heille luonnollisessa toimintaympäristössä. Opinnäytetyömme toteutui 7-vaiheisena kehittämisprosessina, joka on kuvattu luvussa 4.2. Opinnäytetyössämme toiminnallisen osuuden tuotoksena syntyi yhteistoiminnallinen terveysvalmennustoimintamalli. Malli sisältää terveystietoa kuudesluokkalaisille suun terveydestä ja yleisterveydestä, teemoina energiajuomat, suun omahoito, tupakka ja nuuska. Sairaanhoitajaopiskelijoiden teemoina ovat ravinto ja uni. Tuotos toteutettiin Metropolia Ammattikorkeakoulun yhteistyökoulussa Helsingin kaupungin opetusviraston alaisuuteen kuuluvassa Meilahden alakoulussa yhteistoiminnallisena terveysvalmennuspäivänä.
Aiheet, joita tuotoksen käsikirjoitus sisältää, ovat merkityksellisiä ajatellen kohderyhmämme terveystiedon opetusta. Mielestämme tuotosta voidaan hyödyntää sekä omana erillisenä terveysvalmennustapahtumana tai lisämateriaalina kuudesluokkalaisten terveystiedon tunneilla. Opinnäytetyömme pohdinnassa olemme esittäneet kehittämisehdotuksia toiminta-mallin käsikirjoituksen täydentämiseksi terveysvalmennuspäivän palautteen pohjalta.
Opinnäytetyömme tietoperusta nojaa vahvasti tuoreimpaan näyttöön perustuvaan tietoon sekä toiminnallisen osuuden kuvaukseen. Tämän pohjalta on selvää, että valitsemamme teemat ovat ajankohtaisia ajatellen kohderyhmämme ikärakennetta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää oppilaille helposti omaksuttava ja keskustelua aktivoiva terveyttä edistävä kokonaisuus heille luonnollisessa toimintaympäristössä. Opinnäytetyömme toteutui 7-vaiheisena kehittämisprosessina, joka on kuvattu luvussa 4.2. Opinnäytetyössämme toiminnallisen osuuden tuotoksena syntyi yhteistoiminnallinen terveysvalmennustoimintamalli. Malli sisältää terveystietoa kuudesluokkalaisille suun terveydestä ja yleisterveydestä, teemoina energiajuomat, suun omahoito, tupakka ja nuuska. Sairaanhoitajaopiskelijoiden teemoina ovat ravinto ja uni. Tuotos toteutettiin Metropolia Ammattikorkeakoulun yhteistyökoulussa Helsingin kaupungin opetusviraston alaisuuteen kuuluvassa Meilahden alakoulussa yhteistoiminnallisena terveysvalmennuspäivänä.
Aiheet, joita tuotoksen käsikirjoitus sisältää, ovat merkityksellisiä ajatellen kohderyhmämme terveystiedon opetusta. Mielestämme tuotosta voidaan hyödyntää sekä omana erillisenä terveysvalmennustapahtumana tai lisämateriaalina kuudesluokkalaisten terveystiedon tunneilla. Opinnäytetyömme pohdinnassa olemme esittäneet kehittämisehdotuksia toiminta-mallin käsikirjoituksen täydentämiseksi terveysvalmennuspäivän palautteen pohjalta.
Opinnäytetyömme tietoperusta nojaa vahvasti tuoreimpaan näyttöön perustuvaan tietoon sekä toiminnallisen osuuden kuvaukseen. Tämän pohjalta on selvää, että valitsemamme teemat ovat ajankohtaisia ajatellen kohderyhmämme ikärakennetta.