Oikeus toimia luonnossa : luontotoiminnan mahdollisuudet Icehearts ry:n tyttötoiminnassa
Jurvakainen, Tiina; Kapanen, Iiris; Tiitola, Kati (2015)
Jurvakainen, Tiina
Kapanen, Iiris
Tiitola, Kati
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092914990
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092914990
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää luontotoiminnan mahdollisuuksia syrjäytymistä ennaltaehkäisevää lastensuojelutyötä toteuttavan Icehearts ry:n tyttötoiminnassa. Toisena tavoitteena oli selvittää, millaisina tyttöjen taidot näyttäytyvät luontoympäristössä verrattuna kouluympäristöön. Yhteistyökumppanina opinnäytetyössä oli Icehearts ry:n Vantaan Mikkolan koululla toimiva tyttöjoukkue ja joukkueen kasvattaja Nelli Niemelä.
Teoreettisena viitekehyksenä opinnäytetyössä on käytetty inhimillisen toiminnan mallia. Lisäksi opinnäytetyön taustalla ovat vaikuttaneet luontotoiminnan mahdollisuuksista tehdyt tutkimukset, lapsen normaalikehityksen liittyvät teoriat sekä toiminnallisen oikeudenmukaisuuden käsite. Opinnäytetyö edustaa laadullista tutkimusta, jossa aineistonkeruumenetelminä käytettiin tyttöjen ja ohjaajan havainnointia sekä havainnointiaineistoa täydentävää joukkueen kasvattajan haastattelua. Havainnoinnit toteutettiin tyttöjoukkueen luontoretkellä hyödyntäen inhimillisen toiminnan malliin pohjautuvaa havainnointirunkoa. Havainnointiaineisto analysointiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta luontotoiminnan soveltuvan tyttötoiminnan toimintamuodoksi edellyttäen, että ohjaajalla on vaadittavat resurssit ja taidot toiminnan ohjaamiseen. Osalla tytöistä taidot näyttäytyivät luontoympäristössä positiivisessa valossa verrattuna kouluympäristöön. Luontoympäristössä tyttöjen olemus näyttäytyi yleisesti ottaen rauhallisena ja ympäristö tarjosi virikkeitä sekä motivoi toimintaan.
Johtopäätöksenä luontotoimintaa voisi kehittää Icehearts ry:n tyttötyössä porrastamalla toimintaa vastaamaan tyttöjen taitoja, jolloin toiminta tukisi paremmin toiminnallisen pätevyyden kokemuksen kehittymistä. Parhaimmillaan luontotoiminta tapahtuisi enenevissä määrin yhteistyössä koulun kanssa, jolloin toiminnan hyödyt laajenisivat Icehearts-harrastustoiminnasta myös lasten koulupäiviin.
Teoreettisena viitekehyksenä opinnäytetyössä on käytetty inhimillisen toiminnan mallia. Lisäksi opinnäytetyön taustalla ovat vaikuttaneet luontotoiminnan mahdollisuuksista tehdyt tutkimukset, lapsen normaalikehityksen liittyvät teoriat sekä toiminnallisen oikeudenmukaisuuden käsite. Opinnäytetyö edustaa laadullista tutkimusta, jossa aineistonkeruumenetelminä käytettiin tyttöjen ja ohjaajan havainnointia sekä havainnointiaineistoa täydentävää joukkueen kasvattajan haastattelua. Havainnoinnit toteutettiin tyttöjoukkueen luontoretkellä hyödyntäen inhimillisen toiminnan malliin pohjautuvaa havainnointirunkoa. Havainnointiaineisto analysointiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta luontotoiminnan soveltuvan tyttötoiminnan toimintamuodoksi edellyttäen, että ohjaajalla on vaadittavat resurssit ja taidot toiminnan ohjaamiseen. Osalla tytöistä taidot näyttäytyivät luontoympäristössä positiivisessa valossa verrattuna kouluympäristöön. Luontoympäristössä tyttöjen olemus näyttäytyi yleisesti ottaen rauhallisena ja ympäristö tarjosi virikkeitä sekä motivoi toimintaan.
Johtopäätöksenä luontotoimintaa voisi kehittää Icehearts ry:n tyttötyössä porrastamalla toimintaa vastaamaan tyttöjen taitoja, jolloin toiminta tukisi paremmin toiminnallisen pätevyyden kokemuksen kehittymistä. Parhaimmillaan luontotoiminta tapahtuisi enenevissä määrin yhteistyössä koulun kanssa, jolloin toiminnan hyödyt laajenisivat Icehearts-harrastustoiminnasta myös lasten koulupäiviin.