Mobiilipalvelun käyttäjälähtöinen kehittäminen : "Onks nää sivut jotenki vaiheessa?"
Palomäki, Katja (2015)
Palomäki, Katja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015093015034
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015093015034
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen aiheena on mobiilipalvelun käyttäjälähtöinen kehittäminen. Opinnäytetyössä tutkitaan sitä, miten nykyiset mobiilipalvelun käyttäjät arvioivat käyttäjäkokemusta sekä miten mobiilipalvelua tulisi jatkossa kehittää. Opinnäytetyössä pohditaan myös mitkä ovat keskeisimmät positiivista käyttäjäkokemusta luovat mobiilipalvelun tekijät.
Tämän opinnäytetyön tuloksena luodaan kokonaiskuva tutkitun mobiilipalvelun käyttäjäkokemuksesta. Tavoitteena on kehittää mobiilipalvelua enemmän käyttäjiä miellyttävään suuntaan. Tutkimuksen kehityskohteina ovat mobiilipalvelun sisältöä koskevat ominaisuudet, toiminnallisuuteen liittyvät tekijät sekä ulkoasuun vaikuttavat seikat.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä käytettiin palvelumuotoilun teoriaa, jossa nostettiin erityisesti esiin asiakkaan arvon muodostuminen palveluprosessissa. Viitekehykseen yhdistettiin mobiilimarkkinoinnin erityispiirteet ja vaikutukset brändiin sekä käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen eri osa-alueet.
Opinnäytetyön aineistoa tutkittiin kvalitatiivisin menetelmin. Opinnäytetyön pääasiallinen aineisto koostui viidestä teemahaastattelusta, joihin yhdistettiin kolme palvelun käyttötestiä.
Tutkimuksessa havaittiin, että sisällöllisesti suurimmat haasteet liittyivät mobiilipalvelun räätälöintiin ja käyttäjän hyödyn selkeään esilletuomiseen. Toimintojen puolella nousivat esiin perustoimintojen löytämisen, vuorovaikutteisuuden puutteen ja käytettävyyden ongelmat, tiedonhaun hitaus sekä kuvakkeiden ymmärtäminen. Ulkoasussa keskeisintä oli luokittelun epäselvyys ja visuaalisen ilmeen miellyttävyys.
Tulosten mukaan mobiilipalvelussa tulee kehittää käyttäjän saaman todellisen hyödyn esiintuomista, luokittelun uudistamista, vuorovaikutteisuutta ja navigoinnin helpottamista.
Tämän opinnäytetyön tuloksena luodaan kokonaiskuva tutkitun mobiilipalvelun käyttäjäkokemuksesta. Tavoitteena on kehittää mobiilipalvelua enemmän käyttäjiä miellyttävään suuntaan. Tutkimuksen kehityskohteina ovat mobiilipalvelun sisältöä koskevat ominaisuudet, toiminnallisuuteen liittyvät tekijät sekä ulkoasuun vaikuttavat seikat.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä käytettiin palvelumuotoilun teoriaa, jossa nostettiin erityisesti esiin asiakkaan arvon muodostuminen palveluprosessissa. Viitekehykseen yhdistettiin mobiilimarkkinoinnin erityispiirteet ja vaikutukset brändiin sekä käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen eri osa-alueet.
Opinnäytetyön aineistoa tutkittiin kvalitatiivisin menetelmin. Opinnäytetyön pääasiallinen aineisto koostui viidestä teemahaastattelusta, joihin yhdistettiin kolme palvelun käyttötestiä.
Tutkimuksessa havaittiin, että sisällöllisesti suurimmat haasteet liittyivät mobiilipalvelun räätälöintiin ja käyttäjän hyödyn selkeään esilletuomiseen. Toimintojen puolella nousivat esiin perustoimintojen löytämisen, vuorovaikutteisuuden puutteen ja käytettävyyden ongelmat, tiedonhaun hitaus sekä kuvakkeiden ymmärtäminen. Ulkoasussa keskeisintä oli luokittelun epäselvyys ja visuaalisen ilmeen miellyttävyys.
Tulosten mukaan mobiilipalvelussa tulee kehittää käyttäjän saaman todellisen hyödyn esiintuomista, luokittelun uudistamista, vuorovaikutteisuutta ja navigoinnin helpottamista.