Verkkopalvelun löydettävyyden parantaminen hakukoneoptimoinnin avulla : Lonsdale-kauppa
Sarmiola, Matias (2015)
Sarmiola, Matias
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101015326
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101015326
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä aiheeseen hakukoneoptimointi ja kehittää sitä kautta Feelings Factory Oy:n ylläpitämän Lonsdale-kaupan verkkosivustoa ja verkkokauppaa erilaisten hakukoneoptimointitoimenpiteiden avulla. Tätä kautta oli tarkoitus saavuttaa lonsdale.fi -verkkosivustolle, yritykselle ja sen tuotteille lisää näkyvyyttä, kasvattaa myyntiä ja parantaa muita liiketoiminnan kannalta merkittäviä tunnuslukuja. Työn tarkoituksena oli myös tukea tekijänsä ammatillista kasvua. Lisäksi tavoitteena oli saada lukija ymmärtämään mahdollisimman kattavasti, mistä kaikesta hakukoneoptimoinnissa on kyse. Alan termistöä lukijalle avaa liite 1.
Opinnäytetyön muoto on kehityshanke. Kehityssuunnitelmasta se muuttuu kehityshankkeeksi siinä vaiheessa, kun opinnäytetyön tekijä osallistuu itse suunnitelman implementointiin. Työn teoreettisessa viitekehyksessä on käsitelty kattavasti sekä sisäisiä että ulkoisia hakukoneoptimointitoimenpiteitä. Nämä toimenpiteet siirretään käytäntöön työn kehittämisosiossa, joka rakennettiin SOSTAC®-mallin ympärille. Tiedon analysoinnissa on käytetty apuna erilaisia analyyseja ja kaavioita. Lähdeaineistona työssä on käytetty alan ammattikirjallisuutta, luotettavia Internet-lähteitä, asiantuntijoiden haastatteluja sekä laadukkaita opinnäytetöitä.
Opinnäytetyön tärkeimmät tulokset ovat tekijänsä ammatillisen kasvun lisäksi lonsdale.fi -verkkosivuston löydettävyyden parantuminen tiettyjä hakutermejä käytettäessä ennen kaikkea Googlen hakutuloksissa. Hakukoneoptimointitoimenpiteiden seurauksena on saavutettu paremmin erilaiset verkkosivuille asetetut tavoitteet. Sivustolla kävijät ovat tehneet toivottuja toimenpiteitä selvästi entistä enemmän, mikä on lisännyt liikevaihtoa ja liikevoittoa suoraan tai välillisesti.
Johtopäätelmänä voidaan todeta, että hakukoneoptimointi ei suinkaan ole kuollut. Oikein tehtynä erilaiset hakukoneoptimointitoimenpiteet ovat erittäin kustannustehokas tapa lisätä yrityksen ja sen tuotteiden näkyvyyttä, kasvattaa liikevaihtoa ja liikevoittoa sekä vahvistaa brändiä. Pienelläkin vaivalla ja budjetilla voidaan saavuttaa merkittäviä tuloksia, kun tiedetään, mitä ollaan tekemässä ja miksi. Parhaat tulokset saadaan monesti yhdistämällä hakukoneoptimointi hakukonemarkkinoinnin toisen osan, hakusanamainonnan, kanssa.
Opinnäytetyön muoto on kehityshanke. Kehityssuunnitelmasta se muuttuu kehityshankkeeksi siinä vaiheessa, kun opinnäytetyön tekijä osallistuu itse suunnitelman implementointiin. Työn teoreettisessa viitekehyksessä on käsitelty kattavasti sekä sisäisiä että ulkoisia hakukoneoptimointitoimenpiteitä. Nämä toimenpiteet siirretään käytäntöön työn kehittämisosiossa, joka rakennettiin SOSTAC®-mallin ympärille. Tiedon analysoinnissa on käytetty apuna erilaisia analyyseja ja kaavioita. Lähdeaineistona työssä on käytetty alan ammattikirjallisuutta, luotettavia Internet-lähteitä, asiantuntijoiden haastatteluja sekä laadukkaita opinnäytetöitä.
Opinnäytetyön tärkeimmät tulokset ovat tekijänsä ammatillisen kasvun lisäksi lonsdale.fi -verkkosivuston löydettävyyden parantuminen tiettyjä hakutermejä käytettäessä ennen kaikkea Googlen hakutuloksissa. Hakukoneoptimointitoimenpiteiden seurauksena on saavutettu paremmin erilaiset verkkosivuille asetetut tavoitteet. Sivustolla kävijät ovat tehneet toivottuja toimenpiteitä selvästi entistä enemmän, mikä on lisännyt liikevaihtoa ja liikevoittoa suoraan tai välillisesti.
Johtopäätelmänä voidaan todeta, että hakukoneoptimointi ei suinkaan ole kuollut. Oikein tehtynä erilaiset hakukoneoptimointitoimenpiteet ovat erittäin kustannustehokas tapa lisätä yrityksen ja sen tuotteiden näkyvyyttä, kasvattaa liikevaihtoa ja liikevoittoa sekä vahvistaa brändiä. Pienelläkin vaivalla ja budjetilla voidaan saavuttaa merkittäviä tuloksia, kun tiedetään, mitä ollaan tekemässä ja miksi. Parhaat tulokset saadaan monesti yhdistämällä hakukoneoptimointi hakukonemarkkinoinnin toisen osan, hakusanamainonnan, kanssa.