Myymälämarkkinoinnin merkitys meikkien ostopäätösprosessissa
Ågren, Senja (2015)
Ågren, Senja
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101215352
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101215352
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää meikkien ostopäätösprosessin etenemistä myymälässä tarpeen havaitsemisesta ostopäätökseen sekä ostopäätösprosessiin vaikuttavia myymälämarkkinoinnillisia tekijöitä. Tutkimuksen avulla pyrittiin lisäämään toimeksiantajan ymmärrystä omien markkinointimateriaaliensa toimivuudesta sekä luomaan sellaista lisätietoa asiakkaista, mitä toimeksiantaja voi hyödyntää tulevaisuudessa suunnitellessaan myymälämarkkinoinnin tuotteitaan. Työn toimeksiantajana toimi Lumene Oy:n myymälämarkkinointiosasto.
Työn tietoperustassa käsitellään Suomen vähittäiskaupan myymäläympäristöä, ostopäätösprosessin etenemistä myymälässä sekä siihen vaikuttavia myymälämarkkinoinnin tekijöitä. Vähittäiskaupan myymäläympäristöä käsittelevä luku on rajattu koskemaan tavaratalo- ja marketympäristöjä. Myös ostopäätösprosessiin vaikuttavat myymälämarkkinoinnintekijät on rajattu kalusteessa tapahtuviin asioihin. Kuluttajan ostokäyttäytymisen teoria ja sen soveltaminen meikkien ostamiseen muodostavat työn tietoperustan. Asiantuntijahaastatteluiden ja oman asiantuntemuksen myötä on työhön saatu mukaan myös käytännön näkökulmaa. Työn tutkimusosiossa käsitellään tutkimusmenetelmää, tutkimuksen toteutusta ja tutkimustuloksia. Pohdintaosiossa arvioidaan kuinka opinnäytetyö on onnistunut ja esitetään jatkokehitysideoita.
Tutkimuksen toteutuksessa käytettiin kvantitatiivista eli tilastollista tutkimusmenetelmää. Tiedonkeruumenetelmänä toimi kyselylomake, jonka myymälässä asioiva asiakas täytti yhdessä opinnäytetyöntekijän kanssa. Kysely suoritettiin Oulun Stockmannilla ja Raksilan K-Citymarketissa aikavälillä 20.4.–13.5.2015. Vastauksia saatiin Stockmannilta 58 ja K-Citymarketista 84 kappaletta.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että siirtymistä verkkokauppaan meikkien ostamisessa ei ole ainakaan vielä nähtävissä. Esillepanolla ja sen selkeydellä ja loogisuudella on merkittävä rooli ostopäätösprosessissa myymälässä. Visuaalien merkitys nousi tutkimustuloksissa myös vahvasti esille ja yleisesti koettiin, että niihin tulisi saada lisää näyttävyyttä. Opastavuutta myymälässä tulisi tutkimustulosten mukaan myös lisätä.
Työn tietoperustassa käsitellään Suomen vähittäiskaupan myymäläympäristöä, ostopäätösprosessin etenemistä myymälässä sekä siihen vaikuttavia myymälämarkkinoinnin tekijöitä. Vähittäiskaupan myymäläympäristöä käsittelevä luku on rajattu koskemaan tavaratalo- ja marketympäristöjä. Myös ostopäätösprosessiin vaikuttavat myymälämarkkinoinnintekijät on rajattu kalusteessa tapahtuviin asioihin. Kuluttajan ostokäyttäytymisen teoria ja sen soveltaminen meikkien ostamiseen muodostavat työn tietoperustan. Asiantuntijahaastatteluiden ja oman asiantuntemuksen myötä on työhön saatu mukaan myös käytännön näkökulmaa. Työn tutkimusosiossa käsitellään tutkimusmenetelmää, tutkimuksen toteutusta ja tutkimustuloksia. Pohdintaosiossa arvioidaan kuinka opinnäytetyö on onnistunut ja esitetään jatkokehitysideoita.
Tutkimuksen toteutuksessa käytettiin kvantitatiivista eli tilastollista tutkimusmenetelmää. Tiedonkeruumenetelmänä toimi kyselylomake, jonka myymälässä asioiva asiakas täytti yhdessä opinnäytetyöntekijän kanssa. Kysely suoritettiin Oulun Stockmannilla ja Raksilan K-Citymarketissa aikavälillä 20.4.–13.5.2015. Vastauksia saatiin Stockmannilta 58 ja K-Citymarketista 84 kappaletta.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että siirtymistä verkkokauppaan meikkien ostamisessa ei ole ainakaan vielä nähtävissä. Esillepanolla ja sen selkeydellä ja loogisuudella on merkittävä rooli ostopäätösprosessissa myymälässä. Visuaalien merkitys nousi tutkimustuloksissa myös vahvasti esille ja yleisesti koettiin, että niihin tulisi saada lisää näyttävyyttä. Opastavuutta myymälässä tulisi tutkimustulosten mukaan myös lisätä.