Care Me-digitaalinen oppimispeli : Potilasskenaario: Masentunut ja päihderiippuvainen potilas psykiatrian poliklinikalla
Turunen, Irina; Toivanen, Marja (2015)
Turunen, Irina
Toivanen, Marja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100915298
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100915298
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää digitaalinen Care Me-oppimispeli Metropolian psykiatrisen hoitotyön opetukseen. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Metropolia ammattikorkeakoulun Terveyden ja hoitamisen yksikön kanssa. Digitaaliset oppimispelit ovat nykyaikainen opetusmuoto ja pelien avulla oppiminen tulee yleistymään opetuksessa lähitulevaisuudessa. Digitaaliset oppimispelit tuovat monipuolisuutta ja mielekkyyttä opiskeluun. Oppimispeliä pelaamalla opiskelija saa intensiivisen osallistumisen kokemuksen. Pelaamisen myötä opiskelija voi saavuttaa onnistumisen kokemuksia ja saada rakentavaa palautetta. Pelaamalla oppimispeliä opiskelijan itsevarmuus kehittyy tulevia potilaskontakteja varten.
Päätimme kehittää oppimispelin psykiatrisen hoitotyön näkökulmasta, sillä me erikoistuimme opinnoissamme psykiatriseen hoitotyöhön. Opinnäytetyö koostuu kirjallisesta osiosta ja potilasskenaariosta. Oppimispeli perustuu potilaan ja sairaanhoitajan tapaamiseen psykiatrian poliklinikalla. Potilas sairastaa masennusta ja päihderiippuvuutta.
Opinnäytetyön kirjallisessa osiossa käsittelemme digitaalisia oppimispelejä ja simulaatio-oppimista. Psykiatriseen hoitotyöhön liittyen avaamme käsitteinä masennuksen, päihderiippuvuuden, dialogisen vuorovaikutussuhteen, sekä mindfulnessin. Oppimispeli on kirjallisessa muodossa opinnäytetyön liitteenä.
Pelissä esiintyvällä potilaalla on tavanomaisia psyykkisiä oireita. Potilasskenaarion suunnittelua ja toteutusta ohjasi ajatus pelin luomisesta perustason psykiatrisen hoitotyön opetukseen. Psykiatrisessa hoitotyössä potilaan kohtaaminen on merkittävässä roolissa. Oppimispelin tarkoituksena on saada opiskelija pohtimaan hoitajan ja potilaan välistä vuorovaikutussuhdetta. Pelaajan on tarkoitus valita paras vastausvaihtoehto käyttäen ammatillista harkintaa.
Päätimme kehittää oppimispelin psykiatrisen hoitotyön näkökulmasta, sillä me erikoistuimme opinnoissamme psykiatriseen hoitotyöhön. Opinnäytetyö koostuu kirjallisesta osiosta ja potilasskenaariosta. Oppimispeli perustuu potilaan ja sairaanhoitajan tapaamiseen psykiatrian poliklinikalla. Potilas sairastaa masennusta ja päihderiippuvuutta.
Opinnäytetyön kirjallisessa osiossa käsittelemme digitaalisia oppimispelejä ja simulaatio-oppimista. Psykiatriseen hoitotyöhön liittyen avaamme käsitteinä masennuksen, päihderiippuvuuden, dialogisen vuorovaikutussuhteen, sekä mindfulnessin. Oppimispeli on kirjallisessa muodossa opinnäytetyön liitteenä.
Pelissä esiintyvällä potilaalla on tavanomaisia psyykkisiä oireita. Potilasskenaarion suunnittelua ja toteutusta ohjasi ajatus pelin luomisesta perustason psykiatrisen hoitotyön opetukseen. Psykiatrisessa hoitotyössä potilaan kohtaaminen on merkittävässä roolissa. Oppimispelin tarkoituksena on saada opiskelija pohtimaan hoitajan ja potilaan välistä vuorovaikutussuhdetta. Pelaajan on tarkoitus valita paras vastausvaihtoehto käyttäen ammatillista harkintaa.