Työmotivaatio ja työssä oppiminen : Case: oululainen mainostoimisto
Kuosmanen, Satu (2015)
Kuosmanen, Satu
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101315380
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101315380
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kohdeyrityksenä toimivan oululaisen mainostoimiston henkilöstön työmotivaation ja työssä oppimisen tilaa, sekä niihin vaikuttavia tekijöitä. Työssä tutkittiin yleisesti motivaatiota, sen syntyä, sekä siihen negatiivisesti ja positiivisesti vaikuttavia seikkoja, eli motiiveja. Lisäksi tarkasteltiin mikä motivoi oppimaan uutta ja kehittämään ammattitaitoa, sekä millä tavoin oppiminen tapahtuu. Työn tavoitteena oli antaa toimeksiantajalle hyödyllistä tietoa yrityksen henkilöstön työmotivaation ja oppimisen tilasta, sekä nostaa esille mahdollisia ongelmakohtia niiden kehittämistä varten. Kohdeyritys halusi pysyä anonyyminä.
Tutkimus toteutettiin kokonaistutkimuksena laadullisen tutkimuksen menetelmiä käyttäen. Kohdeyrityksen henkilökunta osallistui joko ryhmähaastatteluun tai vastasi Webropol-ohjelmalla luotuun kyselyyn. Alun perin tarkoitus oli haastatella kaikki henkilökunnan jäsenet, mutta kiireisen vuodenajan vuoksi osa vastauksista täytyi kerätä Webropol-ohjelman avulla. Tutkimukseen vastasi 16 henkilöä ja vastausprosentti oli 94 %. Tietoperustan luomiseen käytettiin laajasti liiketalouden alan kirjallisuutta, sekä internetlähteitä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat henkilöstön työmotivaation tilan olevan pääosin hyvä. Alan mielenkiintoisuus, työn monipuolisuus ja hyvä työilmapiiri olivat suurimpia motivaation lähteitä. Liian tiukat aikataulut, liiallinen työn määrä ja huonosti toimivat asiakassuhteet olivat yleisimmät motivaatioon negatiivisesti vaikuttavat asiat. Uuden oppimiseen vaikutti eniten alan nopean kehittymisen luoma ”pakko” oppia, sekä myös työntekijöiden sisäinen halu oppia ja kehittää itseään. Eniten uutta opittiin seuraamalla alaa aktiivisesti lehdistä ja internetistä, sekä kokeilemalla uusia asioita käytännössä.
Kehityskohteena esille nousi kommunikaation parantaminen ja palautteen antaminen. Henkilökunta toivoi saavansa enemmän palautetta kollegoiltaan ja erityisesti esimiehiltään. Panostamalla esille tulleisiin kehittämiskohteisiin, yritys voi tehdä jo nyt hyvin toimivasta työyhteisöstä vielä paremman.
Tutkimus toteutettiin kokonaistutkimuksena laadullisen tutkimuksen menetelmiä käyttäen. Kohdeyrityksen henkilökunta osallistui joko ryhmähaastatteluun tai vastasi Webropol-ohjelmalla luotuun kyselyyn. Alun perin tarkoitus oli haastatella kaikki henkilökunnan jäsenet, mutta kiireisen vuodenajan vuoksi osa vastauksista täytyi kerätä Webropol-ohjelman avulla. Tutkimukseen vastasi 16 henkilöä ja vastausprosentti oli 94 %. Tietoperustan luomiseen käytettiin laajasti liiketalouden alan kirjallisuutta, sekä internetlähteitä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat henkilöstön työmotivaation tilan olevan pääosin hyvä. Alan mielenkiintoisuus, työn monipuolisuus ja hyvä työilmapiiri olivat suurimpia motivaation lähteitä. Liian tiukat aikataulut, liiallinen työn määrä ja huonosti toimivat asiakassuhteet olivat yleisimmät motivaatioon negatiivisesti vaikuttavat asiat. Uuden oppimiseen vaikutti eniten alan nopean kehittymisen luoma ”pakko” oppia, sekä myös työntekijöiden sisäinen halu oppia ja kehittää itseään. Eniten uutta opittiin seuraamalla alaa aktiivisesti lehdistä ja internetistä, sekä kokeilemalla uusia asioita käytännössä.
Kehityskohteena esille nousi kommunikaation parantaminen ja palautteen antaminen. Henkilökunta toivoi saavansa enemmän palautetta kollegoiltaan ja erityisesti esimiehiltään. Panostamalla esille tulleisiin kehittämiskohteisiin, yritys voi tehdä jo nyt hyvin toimivasta työyhteisöstä vielä paremman.