Sosiaalisen median hyödyntäminen yrityksen näkyvyyden parantamiseksi : Toimeksiantaja X
Turnbull-Smith, Tom (2015)
Turnbull-Smith, Tom
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101515441
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101515441
Tiivistelmä
Digitaalinen markkinointi ja etenkin sosiaalinen media ovat keskeinen osa nykyisten yritysten markkinointia ja asiakaspalvelua. Yritysten tulisi ottaa toiminnassaan huomioon digitaalisen markkinoinnin maksetut, omistetut ja ansaitut mediakanavat kiinnittääkseen potentiaalisten asiakkaiden huomion ja ollakseen läsnä siellä, missä kuluttajat viettävät aikaansa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda konkreettinen ja selkeä sosiaalisen median kanavia hyödyntävä markkinointiviestinnän suunnitelma naamiaisasuja myyvälle pienyritykselle. Ensisijainen tavoite oli löytää sosiaalisen median kanavat, jotka lisäisivät yrityksen näkyvyyttä ja asiakkaiden tietoisuutta sen toiminnasta. Toissijainen tavoite oli lisätä verkkokaupan vierailijoiden määrää parantuneen näkyvyyden myötä.
Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö, joka koostuu sekä konkreettisesta viestintäsuunnitelmasta että teoreettisesta ja toiminnallisesta osuudesta. Konkreettinen tuotos sisältää ehdotuksen käytettävistä sosiaalisen median kanavista ja niiden sisällöstä osana yrityksen digitaalista markkinointia. Teoreettinen osuus esittelee digitaalisen markkinoinnin ominaispiirteitä ja sosiaalisen median tärkeimpiä kanavia. Lisäksi osiossa käsitellään yritysten markkinointiviestinnän suunnittelua ja sosiaalisessa mediassa tapahtuvan asiakaspalvelun tärkeyttä. Teoreettisen viitekehyksen jälkeen siirrytään toiminnalliseen osuuteen, jossa arvioidaan toimeksiantajan digitaalisen markkinoinnin nykytilannetta sekä vertaillaan naamiaisasualalla toimivien kilpailijoiden toimintaa sosiaalisessa mediassa. Lopuksi käydään läpi valitut sosiaalisen median kanavat ja markkinointitoimenpiteet toimintasuunnitelman, vuosikellon ja kuukausikalenterin muodossa.
Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantajalle on valmistunut markkinointiviestinnän suunnitelma, joka hyödyntää kolmea sosiaalisen median kanavaa osana yrityksen digitaalista markkinointia. Suunnitelma on luotu yhteistyössä toimeksiantajan kanssa ja se on käytännönläheinen, sovellettavissa ja huomioi yrityksen resurssit. Suunnitelmaan sisältyvät markkinointitoimenpiteet käsittävät aikavälin kesäkuu 2015 – toukokuu 2016.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda konkreettinen ja selkeä sosiaalisen median kanavia hyödyntävä markkinointiviestinnän suunnitelma naamiaisasuja myyvälle pienyritykselle. Ensisijainen tavoite oli löytää sosiaalisen median kanavat, jotka lisäisivät yrityksen näkyvyyttä ja asiakkaiden tietoisuutta sen toiminnasta. Toissijainen tavoite oli lisätä verkkokaupan vierailijoiden määrää parantuneen näkyvyyden myötä.
Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö, joka koostuu sekä konkreettisesta viestintäsuunnitelmasta että teoreettisesta ja toiminnallisesta osuudesta. Konkreettinen tuotos sisältää ehdotuksen käytettävistä sosiaalisen median kanavista ja niiden sisällöstä osana yrityksen digitaalista markkinointia. Teoreettinen osuus esittelee digitaalisen markkinoinnin ominaispiirteitä ja sosiaalisen median tärkeimpiä kanavia. Lisäksi osiossa käsitellään yritysten markkinointiviestinnän suunnittelua ja sosiaalisessa mediassa tapahtuvan asiakaspalvelun tärkeyttä. Teoreettisen viitekehyksen jälkeen siirrytään toiminnalliseen osuuteen, jossa arvioidaan toimeksiantajan digitaalisen markkinoinnin nykytilannetta sekä vertaillaan naamiaisasualalla toimivien kilpailijoiden toimintaa sosiaalisessa mediassa. Lopuksi käydään läpi valitut sosiaalisen median kanavat ja markkinointitoimenpiteet toimintasuunnitelman, vuosikellon ja kuukausikalenterin muodossa.
Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantajalle on valmistunut markkinointiviestinnän suunnitelma, joka hyödyntää kolmea sosiaalisen median kanavaa osana yrityksen digitaalista markkinointia. Suunnitelma on luotu yhteistyössä toimeksiantajan kanssa ja se on käytännönläheinen, sovellettavissa ja huomioi yrityksen resurssit. Suunnitelmaan sisältyvät markkinointitoimenpiteet käsittävät aikavälin kesäkuu 2015 – toukokuu 2016.