Improving product sales and marketing practices for petrochemical project engineering
Aronen, Sari (2015)
Aronen, Sari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101615477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101615477
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on parantaa kohdeyrityksen tuoteryhmän markkinointikäytäntöjä projektisuunnittelussa petrokemian teollisuudessa. Kohdeyritys on maailmanlaajuinen teknologisten tuotteiden ja palveluiden toimittaja useille prosessiteollisuuden aloille. Kohdeyrityksen haasteena on tavoittaa asiakkaat tarkoituksenmukaisilla myynti- ja markkinointikäytännöillä laitosprojektin sunnittelun alkuvaiheissa ennen ostopäätöstä. Haaste liittyy erityisesti tutkimuksen kohteena olevaan tuoteryhmään.
Toimintatutkimus valittiin tutkimusmenetelmäksi, jotta saadaan selkeä kuva ja syvyys avainsidosryhmien arvoista ja käsityksistä valitussa viitekehyksessä. Arkistotutkimus valittiin toiseksi tutkimusmenetelmäksi asiakkaan prosessilaitoksen suunnitteluvaiheiden kuvaamiseksi ja määrittämiseksi. Kolmatta tutkimusmenetelmää, kirjallisuustarkastelua käytettiin parhaimpien tuotemarkkinointikäytäntöjen selvittämiseksi teollisessa liiketoimintaympäristössä.
Tutkimuksen tulos on esitys mallista, jolla voidaan parantaa valitun tuoteryhmän myynti- ja markkinointikäytäntöjä petrokemian prosessilaitoksen projektisuunnittelun varhaisissa vaiheissa. Tutkimusprosessissa yhdistyvät asiakkaan prosessilaitoksen suunnitteluvaiheet teollisen ostoprosessin parhaimpiin käytäntöihin valitun tuoteryhmän myynti- ja markkinointitoimenpiteissä.
Kohdeyritys voi hyötyä tutkimuksen tuloksista ottamalla käytännöt osaksi projektiliiketoimintaprosessia, tavoittamalla projektiasiakkaat paremmin tuoteryhmän markkinoinnissa ja soveltamalla käytäntöjä muihin kohdeyrityksen tuoteryhmiin.
Toimintatutkimus valittiin tutkimusmenetelmäksi, jotta saadaan selkeä kuva ja syvyys avainsidosryhmien arvoista ja käsityksistä valitussa viitekehyksessä. Arkistotutkimus valittiin toiseksi tutkimusmenetelmäksi asiakkaan prosessilaitoksen suunnitteluvaiheiden kuvaamiseksi ja määrittämiseksi. Kolmatta tutkimusmenetelmää, kirjallisuustarkastelua käytettiin parhaimpien tuotemarkkinointikäytäntöjen selvittämiseksi teollisessa liiketoimintaympäristössä.
Tutkimuksen tulos on esitys mallista, jolla voidaan parantaa valitun tuoteryhmän myynti- ja markkinointikäytäntöjä petrokemian prosessilaitoksen projektisuunnittelun varhaisissa vaiheissa. Tutkimusprosessissa yhdistyvät asiakkaan prosessilaitoksen suunnitteluvaiheet teollisen ostoprosessin parhaimpiin käytäntöihin valitun tuoteryhmän myynti- ja markkinointitoimenpiteissä.
Kohdeyritys voi hyötyä tutkimuksen tuloksista ottamalla käytännöt osaksi projektiliiketoimintaprosessia, tavoittamalla projektiasiakkaat paremmin tuoteryhmän markkinoinnissa ja soveltamalla käytäntöjä muihin kohdeyrityksen tuoteryhmiin.