Hoitoympäristö oppimispeliin : psykiatrisen potilaan optimaalinen vastaanottotila CareMe-peliin
Juntunen, Taru; Sundberg, Susan (2015)
Juntunen, Taru
Sundberg, Susan
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101915505
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101915505
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme liittyy tiiviisti Metropolia ammattikorkeakoulun mielenterveys- ja päihdehoitotyö opintojaksokokonaisuuteen. Tarkoituksena oli suunnitella virtuaalinen peli terveys- ja hoitoalan opiskelijoille tiiviissä yhteistyössä rinnakkaisen opinnäytetyöryhmän kanssa. Peli suunniteltiin kehittämään opiskelijoiden jo koulussa opittuja taitoja. Rinnakkaisopinnäytetyöryhmä kehitteli potilaalle hoitotilanteen ja anamneesin, kun taas me kehittelimme terapeuttisen ja kuntouttavan hoitoympäristön. Lisäksi tavoitteenamme oli selvittää, minkälaisia komponentteja suunnitellun hoitoympäristön tulisi sisältää. Toivon mukaan opinnäytetyön tuotoksemme opettaa alan opiskelijoita aiheesta ja lisäksi inspiroi tulevaisuuden päättäjiä luomaan mielekkäämpiä potilas- ja hoitohuoneita erityisesti psyykkisistä sairauksista kärsiville. Opinnäytetyön taustalla on CareMe-pelikonsepti.
Toiminnallinen opinnäytetyö koostuu erilaisista työskentelymenetelmistä, kuten kirjallisuuskatsauksesta. Lisäksi eräs päämenetelmistämme prosessin kuluessa oli toteuttaa ja hyödyntää anonyymisti käsiteltyä kyselylomaketta. Se koostui kahdesta asiayhteyteen liittyvästä kysymyksestä. Hyödynsimme joiltain osin myös havainnointia ilman osallistumista opiskelijoiden täyttäessä kyselylomakkeita. Loppuen lopuksi analysoimme onnistuneesti kaikki saadut vastaukset käyttäen apunamme laadullista yksikönanalyysi tutkimusmenetelmää.
Kaiken kaikkiaan opinnäytetyöprosessin kuluessa kävi kuitenkin ilmi, että projektin yhteistyökumppanina toimineet pelialan ammattilaiset eivät pystyneet enää olemaan toteutusvaiheessa mukana loppuun saakka. Alkuperäisiä suunnitelmia oli silloin muutettava. Lopputuloksena syntyi tulevaisuuteen suuntaava hypoteettinen katsaus psykiatrisesta hoitoympäristöstä. Huoneen oli tarkoitus olla niin terapeuttinen ja hyville hoitohetkille optimaalinen, kuin se vain voisi todellisuudessa olla. Tuotos oli tarkemmin sanottuna poliklinikkahuone. Erityistä huomiota kiinnitettiin hoitoympäristön visuaalisuuteen. Kyselylomakevastaukset antoivat meille mielenkiintoisia ja varteenotettavia ideoita hoitohuoneen tarpeellisista huonekaluista ja värityksestä. Huoneessa otettiin huomioon fyysinen turvallisuus ja psyykkinen hyvinvointi. Lopullisen tuotoksen piirsimme ja skannasimme itse. Kokonaisuudessaan projektitiimiimme kuului kaksi viimeisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijaa.
Toiminnallinen opinnäytetyö koostuu erilaisista työskentelymenetelmistä, kuten kirjallisuuskatsauksesta. Lisäksi eräs päämenetelmistämme prosessin kuluessa oli toteuttaa ja hyödyntää anonyymisti käsiteltyä kyselylomaketta. Se koostui kahdesta asiayhteyteen liittyvästä kysymyksestä. Hyödynsimme joiltain osin myös havainnointia ilman osallistumista opiskelijoiden täyttäessä kyselylomakkeita. Loppuen lopuksi analysoimme onnistuneesti kaikki saadut vastaukset käyttäen apunamme laadullista yksikönanalyysi tutkimusmenetelmää.
Kaiken kaikkiaan opinnäytetyöprosessin kuluessa kävi kuitenkin ilmi, että projektin yhteistyökumppanina toimineet pelialan ammattilaiset eivät pystyneet enää olemaan toteutusvaiheessa mukana loppuun saakka. Alkuperäisiä suunnitelmia oli silloin muutettava. Lopputuloksena syntyi tulevaisuuteen suuntaava hypoteettinen katsaus psykiatrisesta hoitoympäristöstä. Huoneen oli tarkoitus olla niin terapeuttinen ja hyville hoitohetkille optimaalinen, kuin se vain voisi todellisuudessa olla. Tuotos oli tarkemmin sanottuna poliklinikkahuone. Erityistä huomiota kiinnitettiin hoitoympäristön visuaalisuuteen. Kyselylomakevastaukset antoivat meille mielenkiintoisia ja varteenotettavia ideoita hoitohuoneen tarpeellisista huonekaluista ja värityksestä. Huoneessa otettiin huomioon fyysinen turvallisuus ja psyykkinen hyvinvointi. Lopullisen tuotoksen piirsimme ja skannasimme itse. Kokonaisuudessaan projektitiimiimme kuului kaksi viimeisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijaa.