Supporting Dual Language Learners in Early Childhood Education
Törölä, Jekatarina (2015)
Törölä, Jekatarina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101915510
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101915510
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tarkastella kotikielen tukemisen tarvetta sekä sen metodeja Suomessa. Päiväkodeissa on yhä enemmän lapsia eri kieli- ja kulttuuritaustoista, sen tähden tarve lasten kotikielen tukemiselle on huomattava. Päiväkoti Simpsi Oulussa, ilmaisi tarvitsevansa metodeja, joilla tukea maahanmuuttajataustaisten lasten äidinkieliä. Luonnos ohjekirjasesta, kotikielten tukemiseksi, luotiin yhteistyössä Simpsin päiväkodin työntekijöiden kanssa.
Kysymyksiä, miksi kotikielen tukeminen on tärkeää sekä kuinka se onnistuu, tarkasteltiin kun materiaalia opinnäytetyöhön etsittiin eri lähteistä. Löydettyjen lähteiden pohjalta luotiin yhtenäinen ohjekirjanen, jonka tarkoituksena oli tuottaa erilaisia menetelmiä kotikielen tukemiseksi eri ikäryhmissä. Pitkäaikaisena suunnitelmana on ottaa yhteys Lastentarhaopettajaliittoon, jonka kanssa ohjekirjanen voitaisiin työstää pidemmälle ja saada lopulta jakoon koko Suomen päiväkoteihin.
Teoreettisena viitekehyksenä tässä opinnäytetyössä käytettiin Vygotskyn lähikehityksen vyöhykettä sekä Yhteistä tekemistä (Common Third). Teoriat valittiin niiden soveltuvuudesta kielen omaksumiseen ja oppimiseen. Syvempi käsitys kielentukemisesta luotiin näiden teorioiden avulla.
Eurooppaan ja Suomeen saapuvien uusien pakolaisryhmien takia kotikielten tukeminen on tärkeämpää kuin koskaan. Koska lapsen äidinkieli on perusta kaikelle oppimiselle, on tärkeää, että kotikieliä tuetaan varhaiskasvatuksesta alkaen.
Kysymyksiä, miksi kotikielen tukeminen on tärkeää sekä kuinka se onnistuu, tarkasteltiin kun materiaalia opinnäytetyöhön etsittiin eri lähteistä. Löydettyjen lähteiden pohjalta luotiin yhtenäinen ohjekirjanen, jonka tarkoituksena oli tuottaa erilaisia menetelmiä kotikielen tukemiseksi eri ikäryhmissä. Pitkäaikaisena suunnitelmana on ottaa yhteys Lastentarhaopettajaliittoon, jonka kanssa ohjekirjanen voitaisiin työstää pidemmälle ja saada lopulta jakoon koko Suomen päiväkoteihin.
Teoreettisena viitekehyksenä tässä opinnäytetyössä käytettiin Vygotskyn lähikehityksen vyöhykettä sekä Yhteistä tekemistä (Common Third). Teoriat valittiin niiden soveltuvuudesta kielen omaksumiseen ja oppimiseen. Syvempi käsitys kielentukemisesta luotiin näiden teorioiden avulla.
Eurooppaan ja Suomeen saapuvien uusien pakolaisryhmien takia kotikielten tukeminen on tärkeämpää kuin koskaan. Koska lapsen äidinkieli on perusta kaikelle oppimiselle, on tärkeää, että kotikieliä tuetaan varhaiskasvatuksesta alkaen.