Kilpa-auton rungon suunnittelu
Pasanen, Lauri (2015)
Pasanen, Lauri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101615471
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101615471
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä suunniteltiin ja osin myös valmistettiin kilpakäyttöön tarkoitetun henkilöauton runko. Rungon perustana toimivat BMW E30 –korimallin henkilöauto, siihen valitut uudenmalliset alustakomponentit sekä käytössä ollut osittain valmis turvakehikko. Rungon suunnittelun päätavoitteiksi asetettiin turvallisuuden ohella kestävyys ja keveys.
Työssä käsitellään kilpa-auton rungon suunnittelua ja sen vaatimia valmisteluja sekä teräsputki- ja profiilirakenteiden käyttöä rungon suunnittelussa ja valmistamisessa. Lisäksi työssä tutustutaan 3D-mittausvarren ja jigipöydän käyttöön sekä hitsaamiseen, tietokoneella tehtävään lujuuslaskentaan ja 3D-mallintamiseen.
Suunnitteluprosessissa hankittujen mittojen perusteella tehdään erilliset 3D-mallit, joita toisiinsa vertaamalla suunnitellaan työlle asetetut tavoitteet täyttävä uusi runko. Suunnitellusta uudesta rungosta tehdään laserleikkausta varten valmistuspiirrustukset, joiden avulla putket laserleikkautetaan. Lopuksi laserleikatut putket yhdistetään toisiinsa jigipöydässä hitsaamalla.
Runko valmistui keväällä 2013 ja siihen suunnittelussa asetetut tavoitteet onnistuivat kiitettävästi. Rungon suunnittelun tiukan aikataulun vuoksi suunnittelussa kiinnitettiin erityistä huomiota valmiin rungon muokattavuuteen rungon valmistuttua. Tämän johdosta rungon ja sen pohjalle myöhemmin syntyvän kilpa-auton jatkokehitys on ollut mielekästä, sillä uusien komponenttien suunnittelu mittatarkan pohjarakenteen päälle on ollut helppoa.
Työssä käsitellään kilpa-auton rungon suunnittelua ja sen vaatimia valmisteluja sekä teräsputki- ja profiilirakenteiden käyttöä rungon suunnittelussa ja valmistamisessa. Lisäksi työssä tutustutaan 3D-mittausvarren ja jigipöydän käyttöön sekä hitsaamiseen, tietokoneella tehtävään lujuuslaskentaan ja 3D-mallintamiseen.
Suunnitteluprosessissa hankittujen mittojen perusteella tehdään erilliset 3D-mallit, joita toisiinsa vertaamalla suunnitellaan työlle asetetut tavoitteet täyttävä uusi runko. Suunnitellusta uudesta rungosta tehdään laserleikkausta varten valmistuspiirrustukset, joiden avulla putket laserleikkautetaan. Lopuksi laserleikatut putket yhdistetään toisiinsa jigipöydässä hitsaamalla.
Runko valmistui keväällä 2013 ja siihen suunnittelussa asetetut tavoitteet onnistuivat kiitettävästi. Rungon suunnittelun tiukan aikataulun vuoksi suunnittelussa kiinnitettiin erityistä huomiota valmiin rungon muokattavuuteen rungon valmistuttua. Tämän johdosta rungon ja sen pohjalle myöhemmin syntyvän kilpa-auton jatkokehitys on ollut mielekästä, sillä uusien komponenttien suunnittelu mittatarkan pohjarakenteen päälle on ollut helppoa.