Esitysteknisen laitteiston logistiikka ja käytön hallinta oppilaitosympäristössä
West, Lasse (2015)
West, Lasse
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102015538
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102015538
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä esitellään esitysteknisen laitteiston ja järjestelmien logistisen hallinnoinnin ja käytönhallinnan toimintaperiaate oppilaitosympäristöissä. Esimerkkikohteena toimintaperiaatteen määrittelyssä toimii Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia. Toimintaperiaatteen avulla muodostettiin oppilaitosympäristön esitystekniikan hallintaan toimintamalli, jolla otetaan huomioon koulutustoiminnan toimintaedellytykset ja erityistarpeet.
Opinnäytetyössä määritellään esitysteknisen laitteiston logistiikan, laitteiston käytön hallinnan ja ylläpidon toimintamenetelmät. Työ on jaettu osioihin, joissa aluksi esitellään toimintaympäristö, käyttäjät, käytössä oleva laitteisto ja laitteiston käyttötilanteita. Seuraavaksi esitellään laitteiston hallinta- ja ylläpitomenetelmiä sekä laitteistokirjanpidon luonti- ja seurantamenetelmät. Lopuksi käsitellään laitteiston lainaus- ja varauskäytäntöjä opetuksessa sekä laitteiston ja sen ylläpidon rahoitukseen liittyviä toimintatapoja ja periaatteita.
Esitysteknisen laitteiston hallinnointi ja ylläpito oppilaitosympäristössä on vaativaa. Tässä opinnäytetyössä syntynyttä toimintamallia voidaan sellaisenaan käyttää ohjekirjana oppilaitosympäristön esitysteknisen laitteistohallinnan kehittämiseen ja toiminnan suunnitteluun, jotta toimintaympäristön esitystekniset haasteet saadaan ratkaistua.
Opinnäytetyössä määritellään esitysteknisen laitteiston logistiikan, laitteiston käytön hallinnan ja ylläpidon toimintamenetelmät. Työ on jaettu osioihin, joissa aluksi esitellään toimintaympäristö, käyttäjät, käytössä oleva laitteisto ja laitteiston käyttötilanteita. Seuraavaksi esitellään laitteiston hallinta- ja ylläpitomenetelmiä sekä laitteistokirjanpidon luonti- ja seurantamenetelmät. Lopuksi käsitellään laitteiston lainaus- ja varauskäytäntöjä opetuksessa sekä laitteiston ja sen ylläpidon rahoitukseen liittyviä toimintatapoja ja periaatteita.
Esitysteknisen laitteiston hallinnointi ja ylläpito oppilaitosympäristössä on vaativaa. Tässä opinnäytetyössä syntynyttä toimintamallia voidaan sellaisenaan käyttää ohjekirjana oppilaitosympäristön esitysteknisen laitteistohallinnan kehittämiseen ja toiminnan suunnitteluun, jotta toimintaympäristön esitystekniset haasteet saadaan ratkaistua.