Mittaustiedon laadunhallinnnan kehittäminen : Case Enegia
Kosunen, Hannu (2015)
Kosunen, Hannu
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102115575
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102115575
Tiivistelmä
Sähkömarkkinoiden vapautuminen Suomessa 1990-luvulla avasi liikentoimintamahdollisuuksia mitattuun energiankulutukseen pohjautuville palveluille. Tämän markkinamuutoksen jälkeen erityisesti sähkönkulutustieto ei ollut enää pelkästään sähköyhtiöiden käytettävissä vaan muidenkin yksityisten yritysten oli mahdollista vastaanottaa ja käsitellä dataa.
Enegia Consulting Oy, joka toiminut vuodesta 1995 vuoteen 2015 nimellä Energiakolmio Oy, tarjoaa ja tuottaa asiakkailleen energianhallinnan palveluita tämän tuntitasolla mitattuun energiankulutustietoon perustuen. Palveluiden toiminnan ja luotettavuuden kannalta mittaustiedon täytyy saavuttaa sen laadulle asetetut vaatimukset.
Tässä opinnäytetyössä kehitetään Enegia Consulting Oy:n mittaustiedon laadunhallintaa vastaamaan kasvavien mittausmäärien asettamiin haasteisiin sekä reaaliaikaisen energiamittaustiedon käsittelyn mukanaan tuomiin vaati-muksiin. Kehitystyö on neliportainen ja se sisältää teoreettiseen viitekehyksen, mittaustiedon laadunhallinnan nykytilan kuvauksen, tutkimusosuuden sekä näiden pohjalta saatavien kehitysehdotusten esittämisen. Teoriaosuudessa perehdytään sähkömarkkinoilla välitettävään EDIEL-sanomaliikenteeseen ja reaaliaikaisten sähkötasepalveluiden toteutukseen sekä prosessien ja laadun teoriaan. Laadunhallinnan nykytilan osalta käydään läpi laadunhallinnan toteutusta energiamittaustiedoille sekä tässä toiminnassa havaituille haasteille. Tutkimusosuudessa suoritetaan käyttäjätyytyväisyyskysely Enegian EnerKey-palvelun käyttäjille mittaustiedon laatunäkökulmasta sekä suoritetaan teemahaastatteluita organisaation sisällä. Laadunhallinnan kehitysehdotuksissa vedetään yhteen niitä vaatimuksia, tarpeita ja huomioita, joita aiemmissa vaiheissa on tullut esille ja esitetään näiden pohjalta kuinka toimintaa voitaisiin edelleen parantaa.
Työn lopputuloksena saatiin muokattua laadunhallinnan prosessia kevyemmäksi erityisesti työpyyntöjen käsittelyn osalta. Lisäksi annettiin ehdotuksia ja löydettiin toimenpiteitä, jotka jalkauttamalla on mahdollista lisätä henkilöstön motivaatiota laadunhallintatyössä ja parantaa laadunhallinnan tuloksia. Reaaliaikaisen mittaustiedon osalta ehdotetaan mallia, jossa laadunhallintatyötä siirretään asteittain 24/7 tehtäväksi. Tämä saavutetaan tiedonhallintajärjestelmiä kehittämällä sekä hyödyntämällä yrityksen muiden tiimien toimintoja.
Enegia Consulting Oy, joka toiminut vuodesta 1995 vuoteen 2015 nimellä Energiakolmio Oy, tarjoaa ja tuottaa asiakkailleen energianhallinnan palveluita tämän tuntitasolla mitattuun energiankulutustietoon perustuen. Palveluiden toiminnan ja luotettavuuden kannalta mittaustiedon täytyy saavuttaa sen laadulle asetetut vaatimukset.
Tässä opinnäytetyössä kehitetään Enegia Consulting Oy:n mittaustiedon laadunhallintaa vastaamaan kasvavien mittausmäärien asettamiin haasteisiin sekä reaaliaikaisen energiamittaustiedon käsittelyn mukanaan tuomiin vaati-muksiin. Kehitystyö on neliportainen ja se sisältää teoreettiseen viitekehyksen, mittaustiedon laadunhallinnan nykytilan kuvauksen, tutkimusosuuden sekä näiden pohjalta saatavien kehitysehdotusten esittämisen. Teoriaosuudessa perehdytään sähkömarkkinoilla välitettävään EDIEL-sanomaliikenteeseen ja reaaliaikaisten sähkötasepalveluiden toteutukseen sekä prosessien ja laadun teoriaan. Laadunhallinnan nykytilan osalta käydään läpi laadunhallinnan toteutusta energiamittaustiedoille sekä tässä toiminnassa havaituille haasteille. Tutkimusosuudessa suoritetaan käyttäjätyytyväisyyskysely Enegian EnerKey-palvelun käyttäjille mittaustiedon laatunäkökulmasta sekä suoritetaan teemahaastatteluita organisaation sisällä. Laadunhallinnan kehitysehdotuksissa vedetään yhteen niitä vaatimuksia, tarpeita ja huomioita, joita aiemmissa vaiheissa on tullut esille ja esitetään näiden pohjalta kuinka toimintaa voitaisiin edelleen parantaa.
Työn lopputuloksena saatiin muokattua laadunhallinnan prosessia kevyemmäksi erityisesti työpyyntöjen käsittelyn osalta. Lisäksi annettiin ehdotuksia ja löydettiin toimenpiteitä, jotka jalkauttamalla on mahdollista lisätä henkilöstön motivaatiota laadunhallintatyössä ja parantaa laadunhallinnan tuloksia. Reaaliaikaisen mittaustiedon osalta ehdotetaan mallia, jossa laadunhallintatyötä siirretään asteittain 24/7 tehtäväksi. Tämä saavutetaan tiedonhallintajärjestelmiä kehittämällä sekä hyödyntämällä yrityksen muiden tiimien toimintoja.