Sukupuolisensitiivisyys ja tasa-arvokasvatus päiväkoti Naavametsässä
Hagman, Hanna; Lahti, Krista (2015)
Hagman, Hanna
Lahti, Krista
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102615728
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102615728
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee sukupuolisensitiivisyyden ja tasa-arvon merkitystä ja toteutumista mikkeliläisessä Naavametsän päiväkodissa. Opinnäytetyön tavoitteena ei ole suoranaisesti edistää tasa-arvoa tai sukupuolisensitiivisyyttä, vaan tutkia niiden toteutumista ja antaa päiväkodille mahdollisuus edistää sukupuolten välistä tasa-arvoa ja sukupuolisensitiivisyyttä hyödyntäen opinnäytetyön tuloksia. Opinnäytetyön tarkoituksena on myös herättää keskustelua aiheesta päiväkodin ja vanhempien välillä sekä innostaa työntekijöitä sukupuolisensitiivisempään työotteeseen.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus ja se toteutettiin keräämällä tietoa vanhemmilta ja työntekijöiltä kyselylomakkeita käyttäen. Kyselylomakkeiden laadinnassa käytettiin lähteinä teoriakirjallisuutta ja päiväkodissa toteutettua havainnointia. Kyselylomakkeet mahdollistivat vastaajien anonyymiuden ja olivat mielekäs tapa kerätä tietoa isolta kohderyhmältä. Lomakkeet jaettiin 20 perheelle ja 4 työntekijälle. Kyselylomakkeessa oli avoimia sekä strukturoituja kysymyksiä.
Opinnäyteyön teoriaosuus koostuu sukupuolen, sukupuolisensitiivisyyden ja tasa-arvokasvatuksen käsitteiden avaamisesta. Työssä käsitellään myös kasvatuksellista näkökulmaa sukupuolisensitiivisyyden ja tasa-arvokasvatuksen toteutumiseen.
Opinnäytetyön pääkysymyksinä olivat ”Miten sukupuolisensitiivisyys toteutuu päiväkoti Naavametsässä?” ja ”Miten vanhemmat ja työntekijät kokevat sukupuolisensitiivisyyden?”. Tutkimuksen ja analysoinnin avulla saimme kysymyksiin vastaukset. Opinnäytetyön tuloksina oli, että sukupuolisensitiivisyys on monille työntekijöille ja vanhemmille vieras käsite. Sukupuolisensitiivisyyttä toteutetaan Naavametsän päiväkodissa jonkin verran, mutta isommassa roolissa siellä on tasa-arvokasvatus. Työntekijät ja vanhemmat tuntevat, että sukupuolisensitiivisyyttä toteutetaan tarpeeksi Naavametsän päiväkodissa, eivätkä he koe suurta tarvetta edistää sitä. Sukupuolisensitiivisyys koettiin suurimmalta osin tärkeäksi elementiksi lasten kasvun ja kehityksen kannalta. Saamamme tulokset eivät ole yleistettävissä, sillä tarkastelun kohteena oli vain yksi päiväkoti.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus ja se toteutettiin keräämällä tietoa vanhemmilta ja työntekijöiltä kyselylomakkeita käyttäen. Kyselylomakkeiden laadinnassa käytettiin lähteinä teoriakirjallisuutta ja päiväkodissa toteutettua havainnointia. Kyselylomakkeet mahdollistivat vastaajien anonyymiuden ja olivat mielekäs tapa kerätä tietoa isolta kohderyhmältä. Lomakkeet jaettiin 20 perheelle ja 4 työntekijälle. Kyselylomakkeessa oli avoimia sekä strukturoituja kysymyksiä.
Opinnäyteyön teoriaosuus koostuu sukupuolen, sukupuolisensitiivisyyden ja tasa-arvokasvatuksen käsitteiden avaamisesta. Työssä käsitellään myös kasvatuksellista näkökulmaa sukupuolisensitiivisyyden ja tasa-arvokasvatuksen toteutumiseen.
Opinnäytetyön pääkysymyksinä olivat ”Miten sukupuolisensitiivisyys toteutuu päiväkoti Naavametsässä?” ja ”Miten vanhemmat ja työntekijät kokevat sukupuolisensitiivisyyden?”. Tutkimuksen ja analysoinnin avulla saimme kysymyksiin vastaukset. Opinnäytetyön tuloksina oli, että sukupuolisensitiivisyys on monille työntekijöille ja vanhemmille vieras käsite. Sukupuolisensitiivisyyttä toteutetaan Naavametsän päiväkodissa jonkin verran, mutta isommassa roolissa siellä on tasa-arvokasvatus. Työntekijät ja vanhemmat tuntevat, että sukupuolisensitiivisyyttä toteutetaan tarpeeksi Naavametsän päiväkodissa, eivätkä he koe suurta tarvetta edistää sitä. Sukupuolisensitiivisyys koettiin suurimmalta osin tärkeäksi elementiksi lasten kasvun ja kehityksen kannalta. Saamamme tulokset eivät ole yleistettävissä, sillä tarkastelun kohteena oli vain yksi päiväkoti.