Digitaalinen kuvanveisto pelihahmon luonnissa : Case: Hardland
Rask, Sampo (2015)
Rask, Sampo
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102715749
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102715749
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on esitellä digitaalisen kuvanveiston käyttöä oleellisena osana pelihahmon luontiprosessia. Useat käyttämäni esimerkit liittyvät Hardland-peliin, joka on kirjoitushetkellä kehitteillä Mountain Sheep-peliyhtiössä. Toimin tuotannossa 3D-artistina ja olen tehnyt valtaosan pelin tähänastisista 3D-malleista, rigeistä, animaatioista ja tekstuureista, pieniä osia kenttäsuunnittelusta sekä useita kenttäsuunnittelutyökaluja.
Opinnäytetyön esittelemä työnkulku on veistokeskeinen ja pyrkii esittelemään oleellisimmat seikat onnistuneen pelihahmon luonnissa. Käytän esimerkeissäni kuvia tähän mennessä valmistamistani tyylitellyistä Hardland-hahmoista, realistisemmista vapaa-ajalla luomistani hahmoista sekä joistain ulkopuolisten pelituotantojen hahmoista. Työ keskittyy rajaukseltaan tyyleihin, jotka noudattavat jossain määrin reaalimaailman sääntöjä ja käyttävät pelimoottorissa valaistukseen normal mappeja, joskin valtaosa työtavoista on sovellettavissa myös muunlaisiin tyyleihin. Esitellyt ajattelu- ja veistotavat ovat tietyiltä osin sovellettavissa myös ei-reaaliaikaisten hahmomallien luontiin sekä perinteiseen kuvanveistoon.
Opinnäytetyön esittelemä työnkulku on veistokeskeinen ja pyrkii esittelemään oleellisimmat seikat onnistuneen pelihahmon luonnissa. Käytän esimerkeissäni kuvia tähän mennessä valmistamistani tyylitellyistä Hardland-hahmoista, realistisemmista vapaa-ajalla luomistani hahmoista sekä joistain ulkopuolisten pelituotantojen hahmoista. Työ keskittyy rajaukseltaan tyyleihin, jotka noudattavat jossain määrin reaalimaailman sääntöjä ja käyttävät pelimoottorissa valaistukseen normal mappeja, joskin valtaosa työtavoista on sovellettavissa myös muunlaisiin tyyleihin. Esitellyt ajattelu- ja veistotavat ovat tietyiltä osin sovellettavissa myös ei-reaaliaikaisten hahmomallien luontiin sekä perinteiseen kuvanveistoon.