YRITYSBLOGIN HYÖDYNTÄMINEN LIIKUNTAKESKUKSEN MARKKINOINNISSA
Leskelä, Heidi; Käsmä, Heidi (2015)
Leskelä, Heidi
Käsmä, Heidi
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102715750
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102715750
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on, kuinka yritysblogia voidaan hyödyntää liikuntakeskuksen markkinoinnissa. Toimeksiantajana työssä on vuonna 2014 syksyllä perustettu, oululainen Liikuntakeskus Voitto.
Opinnäytetyön tavoite perustuu toimeksiantajan tarkoitukseen perustaa oma yritysblogi, jolloin työ palvelee toimeksiantajaa selventämällä blogin aloittamiselle olennaisia asioita tutkimuskysymysten kautta. Tutkimuksessa on selvitetty yrityksen näkökulmasta, mitkä ovat yritysblogin tarjoamat hyödyt, kuinka yritysblogi toimii muun markkinoinnin tukena, millainen sisältö palvelee parhaiten liikuntakeskuksen blogia sekä onko yritysbloggaaminen kannattavaa riskit ja mahdollisuudet huomioiden. Aihe on valittu tekijöiden oman mielenkiinnon kautta aihetta sekä toimialaa kohtaan.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa on teemahaastattelua hyödyntäen haastateltu blogiasiantuntijoita sekä tutkittu ja vertailtu muiden toimialojen blogikäytänteitä, joiden kautta on saatu ideoita liikuntakeskuksen yritysblogiin. Haastateltavia oli kaksi tahoa ja vertailun kohteina olevia blogeja oli kolme, joista kaksi yritysblogeja ja yksi yksilöblogi. Tietoperustassa on tarkasteltu blogia osana digitaalista markkinointia, käyty läpi yritysblogia ja sisältömarkkinointia sekä huomioitu lainsäädäntö yritysblogin käytössä.
Tutkimustulokset osoittavat, että yritysbloggaaminen on kannattavaa, jolloin yritysblogin tuomat mahdollisuudet ovat riskejä suurempia. Hyvin suunniteltu pohjatyö blogin aloittamiselle ja resurssien määrittäminen minimoivat riskejä. Yritysblogin hyödyt liittyvät asiakassuhteiden ylläpitoon ja uusasiakashankintaan, yrityksen näkyvyyden ja bränditunnettuuden lisäämiseen, profiloitumiseen sekä markkinoinnin tehostamiseen kustannusedullisesti. Tutkimuksesta selvisi, että yritysblogi toimii hyvänä tukena yrityksen muissa markkinointitoimenpiteissä. Erityisesti sosiaalisessa mediassa tuotettu markkinointi hyötyy yritysblogin tuomasta tuesta. Yritysblogia voidaan hyödyntää markkinointiviestinnässä sisältömarkkinoinnin keinona sekä monipuolisesti some-markkinoinnissa. Liikuntakeskukselle relevanttia sisältöä ovat muun muassa liikunta-alalle sopivat blogitekstit, jotka on jaoteltu teemoittain, asiantuntijoiden treenivinkit, teemoihin sopivien kuvien ja videoiden hyödyntäminen sekä monipuolisuuden lisäämiseksi vierailevan kirjoittajan käyttäminen.
Yritysblogit ovat Suomessa vielä suhteellisen tuore ilmiö, mutta niiden hyödyntäminen yritysten markkinointiviestinnässä kasvaa koko ajan. Tämä opinnäytetyö osoittaa, että yritysblogin perus-tamiselle on monta hyvää syytä, ja täten yritysblogin tarjoamat mahdollisuudet kannattaa ottaa käyttöön.
Opinnäytetyön tavoite perustuu toimeksiantajan tarkoitukseen perustaa oma yritysblogi, jolloin työ palvelee toimeksiantajaa selventämällä blogin aloittamiselle olennaisia asioita tutkimuskysymysten kautta. Tutkimuksessa on selvitetty yrityksen näkökulmasta, mitkä ovat yritysblogin tarjoamat hyödyt, kuinka yritysblogi toimii muun markkinoinnin tukena, millainen sisältö palvelee parhaiten liikuntakeskuksen blogia sekä onko yritysbloggaaminen kannattavaa riskit ja mahdollisuudet huomioiden. Aihe on valittu tekijöiden oman mielenkiinnon kautta aihetta sekä toimialaa kohtaan.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa on teemahaastattelua hyödyntäen haastateltu blogiasiantuntijoita sekä tutkittu ja vertailtu muiden toimialojen blogikäytänteitä, joiden kautta on saatu ideoita liikuntakeskuksen yritysblogiin. Haastateltavia oli kaksi tahoa ja vertailun kohteina olevia blogeja oli kolme, joista kaksi yritysblogeja ja yksi yksilöblogi. Tietoperustassa on tarkasteltu blogia osana digitaalista markkinointia, käyty läpi yritysblogia ja sisältömarkkinointia sekä huomioitu lainsäädäntö yritysblogin käytössä.
Tutkimustulokset osoittavat, että yritysbloggaaminen on kannattavaa, jolloin yritysblogin tuomat mahdollisuudet ovat riskejä suurempia. Hyvin suunniteltu pohjatyö blogin aloittamiselle ja resurssien määrittäminen minimoivat riskejä. Yritysblogin hyödyt liittyvät asiakassuhteiden ylläpitoon ja uusasiakashankintaan, yrityksen näkyvyyden ja bränditunnettuuden lisäämiseen, profiloitumiseen sekä markkinoinnin tehostamiseen kustannusedullisesti. Tutkimuksesta selvisi, että yritysblogi toimii hyvänä tukena yrityksen muissa markkinointitoimenpiteissä. Erityisesti sosiaalisessa mediassa tuotettu markkinointi hyötyy yritysblogin tuomasta tuesta. Yritysblogia voidaan hyödyntää markkinointiviestinnässä sisältömarkkinoinnin keinona sekä monipuolisesti some-markkinoinnissa. Liikuntakeskukselle relevanttia sisältöä ovat muun muassa liikunta-alalle sopivat blogitekstit, jotka on jaoteltu teemoittain, asiantuntijoiden treenivinkit, teemoihin sopivien kuvien ja videoiden hyödyntäminen sekä monipuolisuuden lisäämiseksi vierailevan kirjoittajan käyttäminen.
Yritysblogit ovat Suomessa vielä suhteellisen tuore ilmiö, mutta niiden hyödyntäminen yritysten markkinointiviestinnässä kasvaa koko ajan. Tämä opinnäytetyö osoittaa, että yritysblogin perus-tamiselle on monta hyvää syytä, ja täten yritysblogin tarjoamat mahdollisuudet kannattaa ottaa käyttöön.