Kuonankuljetusajoneuvojen ennakoivan huollon parantaminen
Heikkilä, Tomi (2015)
Heikkilä, Tomi
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102915802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102915802
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Outokumpu Stainless Oy:n Tornion tehtaalle. Työn tarkoituksena oli selvittää terässulaton prosessissa toimivien kuonankuljetusajoneuvojen tämänhetkinen kunto ja parantaa niiden ennakoivaa huoltoa mahdollisuuksien mukaan. Koneiden kunto selvitettiin analysoimalla niiden huoltohistoriaa ja haastattelemalla koneiden parissa työskenteleviä henkilöitä. Yksi työn tavoite oli myös selvittää jokaiselle koneelle mahdollinen peruskorjauksen tarve kunnon ja konekohtaisten kunnossapidon kustannusten perusteella. Lisäksi työssä pyrittiin selvittämään mahdolliset kehityskohteet.
Työ aloitettiin käymällä läpi tuhansia rivejä koneiden kunnossapitotietoja, jotka haettiin kunnossapidon tietojärjestelmästä sekä SAP-järjestelmästä. Analysoitavaa kunnossapitotietoa oli käytettävissä koneiden käyttöönoton ajankohdasta nykypäivään saakka. Lisäksi työn alkuvaiheessa haastateltiin koneiden käyttö- ja huoltohenkilöitä. Haastatteluiden avulla saatiin parempi kuva koneiden sekä niiden huollon toiminnasta sekä kehityskohteista. Tässä vaiheessa tarkasteltiin myös koneiden nykyistä ennakkohuolto-ohjelmaa ja tutkittiin, miten sitä voisi tehostaa.
Tutkimuksessa saatiin selville koneiden tämänhetkinen kunto ja niiden kunnossapidosta aiheutuneet kustannukset. Niiden perusteella saatiin myös määritettyä kullekin koneelle peruskorjauksen tarve. Lisäksi tutkimuksessa selvisi myös koneiden ja niiden huollon kehityskohteet.
Työn konkreettisina tuloksina syntyi erilaisia taulukoita ja tilastoja, joista käy ilmi koneiden vuosittaiset varaosakulutukset ja kustannukset. Lisäksi luotujen työhistoriatilastojen perusteella kohdennettiin eniten vikaantuvat kohteet koneissa ja niiden rakenteissa. Näiden tietojen avulla koneille laadittiin nykyisen ennakkohuolto-ohjelman rinnalle erilaisia huoltoa ja koneiden kunnonvalvontaa tehostavia ohjelmia, kuten tarkastuksia.
Työ aloitettiin käymällä läpi tuhansia rivejä koneiden kunnossapitotietoja, jotka haettiin kunnossapidon tietojärjestelmästä sekä SAP-järjestelmästä. Analysoitavaa kunnossapitotietoa oli käytettävissä koneiden käyttöönoton ajankohdasta nykypäivään saakka. Lisäksi työn alkuvaiheessa haastateltiin koneiden käyttö- ja huoltohenkilöitä. Haastatteluiden avulla saatiin parempi kuva koneiden sekä niiden huollon toiminnasta sekä kehityskohteista. Tässä vaiheessa tarkasteltiin myös koneiden nykyistä ennakkohuolto-ohjelmaa ja tutkittiin, miten sitä voisi tehostaa.
Tutkimuksessa saatiin selville koneiden tämänhetkinen kunto ja niiden kunnossapidosta aiheutuneet kustannukset. Niiden perusteella saatiin myös määritettyä kullekin koneelle peruskorjauksen tarve. Lisäksi tutkimuksessa selvisi myös koneiden ja niiden huollon kehityskohteet.
Työn konkreettisina tuloksina syntyi erilaisia taulukoita ja tilastoja, joista käy ilmi koneiden vuosittaiset varaosakulutukset ja kustannukset. Lisäksi luotujen työhistoriatilastojen perusteella kohdennettiin eniten vikaantuvat kohteet koneissa ja niiden rakenteissa. Näiden tietojen avulla koneille laadittiin nykyisen ennakkohuolto-ohjelman rinnalle erilaisia huoltoa ja koneiden kunnonvalvontaa tehostavia ohjelmia, kuten tarkastuksia.