Hybridi- ja sähköauto, toiminta ja työturvallisuus liikenneonnettomuustilanteessa
Vuorela, Janne (2015)
Vuorela, Janne
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110415939
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110415939
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää sähkö- ja hybridiautojen tekniikkaa ja rakennetta palokunnan toiminnan näkökulmasta, koska korkeajännitekomponenttien kanssa toimiminen tuo lisähaasteita onnettomuuspaikoilla. Sähköonnettomuudet voivat olla hengenvaarallisia ja tästä syystä pelastushenkilöstön tulee osata toimia oikein sähkö- ja hybridiautojen onnettomuuksissa. Uusiutuvat energiamuodot säästävät perinteisiä polttoaineita, kuten öljyä, mutta ne aiheuttavat samalla uusia vaaroja, jotka vaativat palokunnalta erilaisia toimintatapoja onnettomuustilanteessa.
Opinnäytetyö ja siihen liittyvä koulutuspaketti tehtiin Etelä-Pohjanmaan pelastuslaitokselle. Koska uusia hybridiautoja tulee koko ajan lisää Suomen markkinoille, ennemmin tai myö-hemmin palokunta kohtaa sellaisen hälytystehtävässään. Tämä aiheuttaa painetta hankkia tarvittavaa tietoa ja taitoa korkeajännitteen käsittelystä. Työstä on hyötyä pelastushenkilöstön lisäksi myös muille viranomaisille ja yhteistyökumppaneille, esimerkiksi hinausliikkeille
Palomiesten ja muun onnettomuuspaikalla toimivan henkilöstön työturvallisuus riippuu koko ketjun toiminnasta, sen ymmärtämisestä ja osaamisesta. Opinnäytetyössä on kerätty tietoa ja taitoa Suomesta ja ulkomailta yhteen koulutuspakettiin helpottamaan pelastuslaitoksen henkilöstöä päätösten tekemistä ja opastamaan toimimaan oikein hätätilanteissa joissa sähkö- tai hybridiauto on osallisena. Tietoja on kerätty useista luotettaviksi katsotuista kirjallisista lähteistä sekä alan asiantuntijoilta auto- ja pelastusalalta.
Sähkö- ja hybridiautoja korjattaessa on korjaamolla oltava koulutettu sähkötöiden johtaja. Hän vastaa siitä, että työt tehdään turvallisesti ja työn suorittaja on pätevä tekemään kyseisiä sähkötöitä. Sähkötöissä on aina muistettava sähkön vaarallisuus. Pienikin virta kehon läpi saattaa aiheuttaa vakavia vammoja tai jopa kuoleman. Pelastuslaitoksilla vastaavia koulutuksia ja vaatimuksia ei ole, vaikka olosuhteet ja tilanteet voivat olla huomattavasti autokorjaamoa haastavampia.
Opinnäytetyö ja siihen liittyvä koulutuspaketti tehtiin Etelä-Pohjanmaan pelastuslaitokselle. Koska uusia hybridiautoja tulee koko ajan lisää Suomen markkinoille, ennemmin tai myö-hemmin palokunta kohtaa sellaisen hälytystehtävässään. Tämä aiheuttaa painetta hankkia tarvittavaa tietoa ja taitoa korkeajännitteen käsittelystä. Työstä on hyötyä pelastushenkilöstön lisäksi myös muille viranomaisille ja yhteistyökumppaneille, esimerkiksi hinausliikkeille
Palomiesten ja muun onnettomuuspaikalla toimivan henkilöstön työturvallisuus riippuu koko ketjun toiminnasta, sen ymmärtämisestä ja osaamisesta. Opinnäytetyössä on kerätty tietoa ja taitoa Suomesta ja ulkomailta yhteen koulutuspakettiin helpottamaan pelastuslaitoksen henkilöstöä päätösten tekemistä ja opastamaan toimimaan oikein hätätilanteissa joissa sähkö- tai hybridiauto on osallisena. Tietoja on kerätty useista luotettaviksi katsotuista kirjallisista lähteistä sekä alan asiantuntijoilta auto- ja pelastusalalta.
Sähkö- ja hybridiautoja korjattaessa on korjaamolla oltava koulutettu sähkötöiden johtaja. Hän vastaa siitä, että työt tehdään turvallisesti ja työn suorittaja on pätevä tekemään kyseisiä sähkötöitä. Sähkötöissä on aina muistettava sähkön vaarallisuus. Pienikin virta kehon läpi saattaa aiheuttaa vakavia vammoja tai jopa kuoleman. Pelastuslaitoksilla vastaavia koulutuksia ja vaatimuksia ei ole, vaikka olosuhteet ja tilanteet voivat olla huomattavasti autokorjaamoa haastavampia.