Helsinkiläisen päiväkodin ulkoiluhetket : varhaiskasvattajien oma näkemys roolistaan lasten liikunnan mahdollistajina
Backman, Christa; Bragge, Suvi (2015)
Backman, Christa
Bragge, Suvi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110315901
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110315901
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää, millainen on varhaiskasvattajien oma näkemys roolistaan päiväkodin ulkoiluhetkien aikana. Tutkimme, kannustavatko varhaiskasvattajat omasta mielestään lapsia liikkumaan ja mitä konkreettisia keinoja heillä on käytössään liikunnan lisäämiseksi ja monipuolistamiseksi. Opinnäytetyömme aihe nousi esiin kahdesta syystä; siitä, että nykyajan lapset ovat passivoituneet ja liikkuvat edeltäjiään vähemmän. Toiseksi lasten liikunta ja siihen yhdistetty leikki ovat meille molemmille henkilökohtaisesti tärkeä aihe. Teoreettisena viitekehityksenä oli lasten liikkumisen funktiot, sekä osallisuus, sitoutuminen ja kannustus.
Tutkielman kohteena oli eräs helsinkiläinen päiväkoti, jonka työntekijöistä haastattelimme viittä; kahta lastentarhanopettajaa, kahta lastenhoitajaa, sekä myös päiväkodin johtajaa. Haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluita. Haastattelimme kaikkia haastateltavia erikseen.
Opinnäytetyön tuottamien tulosten perusteella varhaiskasvattajien rooli liikkumaan kannustajina vaihtelee suuresti. Osa myönsi, etteivät he kannusta lapsia liikkumaan tarpeeksi, ja että oma osallistuminen liikuntaan on vähäistä. Pari haastateltavista kokivat osallistuvansa ja kannustavansa lapsia, mutta toivoivat, että voisivat tehdä sitä enemmän. Lisäksi selvisi, että päiväkodin toiminnassa, sekä pihaympäristössä on useita haasteita, joiden vuoksi varhaiskasvattajien aika ulkoilutilanteissa menee pelkän turvallisuuden ylläpitämiseen. Kaikkien mielestä yksi syy tähän on se, että useimmiten kaikki päiväkodin lapset ovat pihalla samaan aikaan.
Johtajan ja muiden haastateltavien näkemykset erosivat jonkin verran toisistaan. Johtaja osasi nimetä ne työntekijät, jotka ovat herkemmin mukana lasten toiminnassa. Työntekijät toivoivat enemmän koulutuksia ja kertoivat ettei niihin ole ollut mahdollista osallistua. Johtajan mukaan kyse on ollut siitä, ettei henkilökunta ole ollut kovin kiinnostunut kouluttautumaan ja käymään liikuntaa koskevilla kursseilla.
Opinnäytetyömme tavoite oli myös herättää varhaiskasvattajat reflektoimaan omaa toimintaansa ulkoilutilanteissa ja saada heiltä mahdollisimman rehellisiä vastauksia. Koemme, että saavutimme kyseiset tavoitteet ja tutkielmaamme voi hyödyntää myös muissa päiväkodeissa.
Tutkielman kohteena oli eräs helsinkiläinen päiväkoti, jonka työntekijöistä haastattelimme viittä; kahta lastentarhanopettajaa, kahta lastenhoitajaa, sekä myös päiväkodin johtajaa. Haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluita. Haastattelimme kaikkia haastateltavia erikseen.
Opinnäytetyön tuottamien tulosten perusteella varhaiskasvattajien rooli liikkumaan kannustajina vaihtelee suuresti. Osa myönsi, etteivät he kannusta lapsia liikkumaan tarpeeksi, ja että oma osallistuminen liikuntaan on vähäistä. Pari haastateltavista kokivat osallistuvansa ja kannustavansa lapsia, mutta toivoivat, että voisivat tehdä sitä enemmän. Lisäksi selvisi, että päiväkodin toiminnassa, sekä pihaympäristössä on useita haasteita, joiden vuoksi varhaiskasvattajien aika ulkoilutilanteissa menee pelkän turvallisuuden ylläpitämiseen. Kaikkien mielestä yksi syy tähän on se, että useimmiten kaikki päiväkodin lapset ovat pihalla samaan aikaan.
Johtajan ja muiden haastateltavien näkemykset erosivat jonkin verran toisistaan. Johtaja osasi nimetä ne työntekijät, jotka ovat herkemmin mukana lasten toiminnassa. Työntekijät toivoivat enemmän koulutuksia ja kertoivat ettei niihin ole ollut mahdollista osallistua. Johtajan mukaan kyse on ollut siitä, ettei henkilökunta ole ollut kovin kiinnostunut kouluttautumaan ja käymään liikuntaa koskevilla kursseilla.
Opinnäytetyömme tavoite oli myös herättää varhaiskasvattajat reflektoimaan omaa toimintaansa ulkoilutilanteissa ja saada heiltä mahdollisimman rehellisiä vastauksia. Koemme, että saavutimme kyseiset tavoitteet ja tutkielmaamme voi hyödyntää myös muissa päiväkodeissa.