Muutosprosessin ja viestinnän hallinta hammaslääkäriasemalla
Räsänen, Sanna (2015)
Räsänen, Sanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110516004
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110516004
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveysalan yleinen rakennemuutos ja samanaikainen laaja sisäinen muutos tämän opinnäytetyön kohdeyrityksessä antoi aiheen tehdä toiminnallinen ja tutkimuksellinen kehitystyö muutoksen hallinnasta. Tämän laadullisen kehittämistyön tarkoituksena oli saada yksityisen hammaslääkäriaseman henkilökunnalta tietoa kokemuksista, näkemyksistä ja toiveista muutostilanteessa sekä kartoittaa viestinnän onnistumista muutoksen aikana. Lisäksi työssä kartoitettiin koulutuksen tarve sekä toiveet lisäkoulutuksesta muutoksiin liittyvissä asioissa.
Tulosten mukaan kohdeyrityksen omistajuusvaihdos otettiin pääosin myönteisesti vastaan vaikkakin toivottiin vielä enemmän huomiota hoitohenkilökunnan päivittäistyön sujumisen huomioimiseen. Esimiehen vaihtumiseen liittyi niin ristiriitaisia kuin myönteisiäkin kokemuksia. Uusien toimintatapojen kehittämismyönteisyys esimiehen puolelta koettiin erityisen hyvänä asiana. Tietoturvaan ja laitteisiin liittyvät muutokset koettiin hoitohenkilökunnan parissa toisaalta hankaliksi ja epäselviksi ja toisaalta hyvinkin vähäisiksi. Kokemukset tiedon saamiseen muutoksista jakoi henkilökunnan kahtia niihin, joille tiedon saanti oli täysin riittävää ja niihin, jotka olisivat halunneet yksityiskohtaisempaa tietoa.
Tulosten mukaan kohdeyrityksen omistajuusvaihdos otettiin pääosin myönteisesti vastaan vaikkakin toivottiin vielä enemmän huomiota hoitohenkilökunnan päivittäistyön sujumisen huomioimiseen. Esimiehen vaihtumiseen liittyi niin ristiriitaisia kuin myönteisiäkin kokemuksia. Uusien toimintatapojen kehittämismyönteisyys esimiehen puolelta koettiin erityisen hyvänä asiana. Tietoturvaan ja laitteisiin liittyvät muutokset koettiin hoitohenkilökunnan parissa toisaalta hankaliksi ja epäselviksi ja toisaalta hyvinkin vähäisiksi. Kokemukset tiedon saamiseen muutoksista jakoi henkilökunnan kahtia niihin, joille tiedon saanti oli täysin riittävää ja niihin, jotka olisivat halunneet yksityiskohtaisempaa tietoa.