Yksi kolmesta, kolme yhdessä : Reinintyttärenä Reininkullassa
Kari, Marja; Saarensola, Tuula (2015)
Kari, Marja
Saarensola, Tuula
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111016159
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111016159
Tiivistelmä
Kyseessä on taiteellinen opinnäytetyö, joka koostuu taltioidusta konsertista ja kirjallisesta työstä. Konsertissa toteutettiin tunnin ja 15 minuutin mittainen näyttämöohjattu kokonaisuus Richard Wagnerin oopperamusiikista. Sen keskiössä olivat Reininkulta-oopperan Reinintyttäret. Me opinnäytetyön tekijät kokosimme työryhmän, tuotimme konsertin ja esiinnyimme kumpikin yhden Reinintyttären roolissa.
Wagnerin oopperat jäävät monelle tuntemattomiksi ja tavoittamattomiksi, koska niitä yleensä esitetään vain suurilla näyttämöillä, oopperat ovat kestoltaan pitkiä, ja lippujen hinnat ovat monelle liian korkeita. Työryhmämme järjestämässä konsertissa yleisö pääsi tutustumaan Wagnerin sävelkieleen ja Ring-oopperasarjan ensimmäiseen osaan keveämmin. Pitkäkestoinen ooppera on pilkottu osiin ja puuttuvia paloja täydennetty kertojan ja visualisoinnin avulla. Toivomme, että tämän kaltainen Wagner-konsertti voi madaltaa kynnystä Wagnerin musiikin pariin.
Kirjallisessa työssä näkökulmaa on laajennettu tarkastelemaan, miten Wagner on käyttänyt naistrioa, kolmen eri äänifakin edustajaa, yhdessä ja erikseen. Työssä kuvaillaan Reinintyttärien roolien äänellisiä haasteita ja siinä on kartoitettu, millaisille laulajille nämä roolit - Woglinde, Wellgunde ja Flosshilde - sopivat. Kerromme myös kokemuksistamme roolien valmistamisessa. Reinintyttärien roolit osoittautuivat kiinnostavaksi sekä musiikillisesti että näyttämöllisesti ja soveltuvat hyvin aloitteleville Wagner-laulajille.
Prosessin tuloksena työryhmällä on valmiina teos, jonka saa laulajineen ja rekvisiittoinen siirrettyä kevyesti uusiin esityspaikkoihin. Kirjallinen työ voi toimia materiaalina laulajille ja pedagogeille, jotka haluavat perehtyä Reinintyttärien trioon.
Wagnerin oopperat jäävät monelle tuntemattomiksi ja tavoittamattomiksi, koska niitä yleensä esitetään vain suurilla näyttämöillä, oopperat ovat kestoltaan pitkiä, ja lippujen hinnat ovat monelle liian korkeita. Työryhmämme järjestämässä konsertissa yleisö pääsi tutustumaan Wagnerin sävelkieleen ja Ring-oopperasarjan ensimmäiseen osaan keveämmin. Pitkäkestoinen ooppera on pilkottu osiin ja puuttuvia paloja täydennetty kertojan ja visualisoinnin avulla. Toivomme, että tämän kaltainen Wagner-konsertti voi madaltaa kynnystä Wagnerin musiikin pariin.
Kirjallisessa työssä näkökulmaa on laajennettu tarkastelemaan, miten Wagner on käyttänyt naistrioa, kolmen eri äänifakin edustajaa, yhdessä ja erikseen. Työssä kuvaillaan Reinintyttärien roolien äänellisiä haasteita ja siinä on kartoitettu, millaisille laulajille nämä roolit - Woglinde, Wellgunde ja Flosshilde - sopivat. Kerromme myös kokemuksistamme roolien valmistamisessa. Reinintyttärien roolit osoittautuivat kiinnostavaksi sekä musiikillisesti että näyttämöllisesti ja soveltuvat hyvin aloitteleville Wagner-laulajille.
Prosessin tuloksena työryhmällä on valmiina teos, jonka saa laulajineen ja rekvisiittoinen siirrettyä kevyesti uusiin esityspaikkoihin. Kirjallinen työ voi toimia materiaalina laulajille ja pedagogeille, jotka haluavat perehtyä Reinintyttärien trioon.