Hyötyajoneuvojen huollon prosessin ja työn suunnittelun parantaminen
Juvonen, Petri (2015)
Juvonen, Petri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111016195
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111016195
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tavoitteena oli selvittää Volkswagen Center Espoon hyötyajoneuvojen huollon prosessin ja työn suunnittelun ongelmakohdat ja luoda niihin parannusehdotukset.
Insinöörityöni on laadullinen tutkimus. Hyötyajoneuvojen työnjohtajia, mekaanikkoja ja varaosamyyjiä haastateltiin suullisesti puolistrukturoidun haastattelulomakkeen avulla ja haastattelut suoritettiin nimettöminä. Korjaamotiloissa tehtiin havainnointeja ja vierailtiin Volkswagen Center Airportissa vertailukohdan saamiseksi. Haastattelujen, havainnointien ja vierailun pohjalta luotiin parannusehdotuksia esiin tulleisiin ongelmakohtiin.
Tutkimuksen perusteella selvisi, että ongelmakohdat sijoittuvat valtaosin hyötyajoneuvojen huollon ajanvaraukseen, varaosien ennakoimiseen, työtilauksien laatuun sekä mekaanikoiden päivän töiden valmisteluun.
Parannusehdotuksina hyötyajoneuvojen huollon ajanvaraukseen luotiin muistilistapohja, joka sisältää olennaisia kysymyksiä vian kuvaukseen. Työssä myös kerrotaan, että hyötyajoneuvoihin on suositeltavaa tehdä saapumistarkastus, kun on epäselvää mitä varaosia työlle varataan. Työtilauksia on käytävä läpi vähintään kaksi päivää ennakkoon ja on suositeltavaa pitää viikoittainen yhteinen tarkastushetki ajanvarauksiin. Mekaanikoille suositellaan luomaan yhdet yhteiset tunnukset Solteq AS -huollon ajanvarausjärjestelmään, jotta he tietävät ennakkoon tarkastella, mitä töitä on tulossa korjaamolle.
Varaosamyyjiä ja hyötyajoneuvohuollon työnjohtajia suositellaan keskustelemaan paremmin keskenään. Lisätöiden tarpeellisuus on suositeltu selvittämään jo ajanvarausvaiheessa. Kun asiakastyytyväisyyttä kysytään asiakkaalta, kerrotaan hänelle samalla korjaamokäynnin jälkeen tulevasta tyytyväisyyskyselystä sekä sen tärkeydestä.
Insinöörityöni on laadullinen tutkimus. Hyötyajoneuvojen työnjohtajia, mekaanikkoja ja varaosamyyjiä haastateltiin suullisesti puolistrukturoidun haastattelulomakkeen avulla ja haastattelut suoritettiin nimettöminä. Korjaamotiloissa tehtiin havainnointeja ja vierailtiin Volkswagen Center Airportissa vertailukohdan saamiseksi. Haastattelujen, havainnointien ja vierailun pohjalta luotiin parannusehdotuksia esiin tulleisiin ongelmakohtiin.
Tutkimuksen perusteella selvisi, että ongelmakohdat sijoittuvat valtaosin hyötyajoneuvojen huollon ajanvaraukseen, varaosien ennakoimiseen, työtilauksien laatuun sekä mekaanikoiden päivän töiden valmisteluun.
Parannusehdotuksina hyötyajoneuvojen huollon ajanvaraukseen luotiin muistilistapohja, joka sisältää olennaisia kysymyksiä vian kuvaukseen. Työssä myös kerrotaan, että hyötyajoneuvoihin on suositeltavaa tehdä saapumistarkastus, kun on epäselvää mitä varaosia työlle varataan. Työtilauksia on käytävä läpi vähintään kaksi päivää ennakkoon ja on suositeltavaa pitää viikoittainen yhteinen tarkastushetki ajanvarauksiin. Mekaanikoille suositellaan luomaan yhdet yhteiset tunnukset Solteq AS -huollon ajanvarausjärjestelmään, jotta he tietävät ennakkoon tarkastella, mitä töitä on tulossa korjaamolle.
Varaosamyyjiä ja hyötyajoneuvohuollon työnjohtajia suositellaan keskustelemaan paremmin keskenään. Lisätöiden tarpeellisuus on suositeltu selvittämään jo ajanvarausvaiheessa. Kun asiakastyytyväisyyttä kysytään asiakkaalta, kerrotaan hänelle samalla korjaamokäynnin jälkeen tulevasta tyytyväisyyskyselystä sekä sen tärkeydestä.