Muistipalvelukeskuksen 24h puhelinpalvelu : omaishoitajien ja muistipalvelukeskuksen työntekijöiden odotukset palvelua kohtaan
Koivulahti, Katri (2015)
Koivulahti, Katri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111116280
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111116280
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ja kuvata Espoon kaupungin, Viherlaakson Muistipalvelukeskuksen 24h puhelinpalveluun kohdistuvat odotukset omaishoitajien ja muistipalvelukeskuksen työntekijöiden näkökulmasta. Selvittämällä eri toimijoiden odotukset palvelua kohtaan pystyttiin odotuksia tarkastelemaan eri näkökulmista. Lisäksi opinnäytetyössä selvitettiin millaista tietoa ja tukea työntekijät tarvitsevat tarjotakseen palvelua. Tavoitteena on käynnistää mahdollisimman palveleva, oikein kohdennettu ja tarpeellinen, omaishoitajien tarpeita vastaava palvelu.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella. Omaishoitajien kysely kerättiin pääosin paperisella kyselylomakkeella. Heillä oli mahdollisuus myös sähköiseen vastaamiseen käyttäen Surveypal-ohjelmaa. Työntekijöiden kysely toteutettiin kokonaan sähköisesti, käyttäen Surveypal-ohjelmaa. Aineiston keruu toteutettiin keväällä 2015. Aineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulosten mukaan 24h puhelinpalvelu on ajankohtainen ja tarpeellinen palvelu. Hyvin suunnitellulla palvelulla voidaan tukea muistisairasta ja hänen läheisiään, jolloin kotona asuminen mahdollistuu pidempään. 24h puhelinpalvelu voi tarjota sairastuneelle ja hänen läheisilleen sekä tiedollista, että henkistä tukea. Laadukkaassa palvelussa korostuvat vastaajan taidot. Vastaajalta vaaditaan hyviä vuorovaikutustaitoja sekä laajaa ammatillista osaamista.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää käynnistäessä muistipalvelukeskuksien 24h puhelinpalveluita. Tutkimustuloksia on hyödynnetty Viherlaakson Muistipalvelukeskuksessa työntekijöiden kouluttamisessa, kyselyyn osallistuneiden työntekijöiden vastauksista ilmenneiden koulutustarpeiden pohjalta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella. Omaishoitajien kysely kerättiin pääosin paperisella kyselylomakkeella. Heillä oli mahdollisuus myös sähköiseen vastaamiseen käyttäen Surveypal-ohjelmaa. Työntekijöiden kysely toteutettiin kokonaan sähköisesti, käyttäen Surveypal-ohjelmaa. Aineiston keruu toteutettiin keväällä 2015. Aineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulosten mukaan 24h puhelinpalvelu on ajankohtainen ja tarpeellinen palvelu. Hyvin suunnitellulla palvelulla voidaan tukea muistisairasta ja hänen läheisiään, jolloin kotona asuminen mahdollistuu pidempään. 24h puhelinpalvelu voi tarjota sairastuneelle ja hänen läheisilleen sekä tiedollista, että henkistä tukea. Laadukkaassa palvelussa korostuvat vastaajan taidot. Vastaajalta vaaditaan hyviä vuorovaikutustaitoja sekä laajaa ammatillista osaamista.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää käynnistäessä muistipalvelukeskuksien 24h puhelinpalveluita. Tutkimustuloksia on hyödynnetty Viherlaakson Muistipalvelukeskuksessa työntekijöiden kouluttamisessa, kyselyyn osallistuneiden työntekijöiden vastauksista ilmenneiden koulutustarpeiden pohjalta.