Vammaisten kokemukset päivätoiminnasta ja päivätoiminnan vaikutus toiminnalliseen identiteettiin
Koponen, Hanna (2015)
Koponen, Hanna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111216350
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111216350
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Validia-palveluiden päivätoimintaa Kuopiossa. Tarkoituksena oli kuvata vammaisten subjektiivisia kokemuksia päivätoiminnasta ja sen vaikutuksesta henkilön toiminnalliseen identiteettiin. Tavoitteena oli tuottaa aiheesta subjektiivista ja kokemusperäistä tietoa, jota voidaan hyödyntää päivätoimintojen mahdolliseen kehittämiseen.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen tutkimus, johon aineisto kerättiin haastatteluin. Laadullinen tutkimus tätä tutkimusta ajatellen oli paras vaihtoehto, koska tutkittiin henkilöiden subjektiivisia kokemuksia päivätoiminnasta. Haastattelu oli puolistrukturoitu teemahaastattelu, joka tarkoittaa sitä, että se rakentuu tiettyjen etukäteen valittujen teemojen ja niihin tarkennettujen kysymysten mukaan. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimi Kielhofnerin Inhimillisen toiminnan malli (MOHO) ja sieltä käsite toiminnallinen identiteetti, jonka pohjalta haastattelut teemoitettiin. Tutkimuksen aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimustulosten mukaan päivätoiminta koettiin ehdottoman tärkeänä ja merkityksellisenä asiana elämässä. Ilman sitä asiakkaat ajattelivat olevansa ”hukassa”. Mielekkäinä asioina koettiin kädentyöt (askartelu, kankaanpainanta, maalaus ja kutominen) sekä erilaisten pelien pelaaminen. Osittain päivätoiminnan ilmapiiri nähtiin negatiivisena siellä olevien ”pahanilman lintujen” vuoksi, jotka arvostelivat ja loukkasivat muita asiakkaita kommenteillaan. Tilojen puutteena koettiin siellä olevien toimintaan mahdollistavien apuvälineiden vähäisyys, ja niitä toivottiinkin lisää muun muassa askarteluun, jotta mahdollistettaisiin mahdollisimman omatoiminen työskentely.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen tutkimus, johon aineisto kerättiin haastatteluin. Laadullinen tutkimus tätä tutkimusta ajatellen oli paras vaihtoehto, koska tutkittiin henkilöiden subjektiivisia kokemuksia päivätoiminnasta. Haastattelu oli puolistrukturoitu teemahaastattelu, joka tarkoittaa sitä, että se rakentuu tiettyjen etukäteen valittujen teemojen ja niihin tarkennettujen kysymysten mukaan. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimi Kielhofnerin Inhimillisen toiminnan malli (MOHO) ja sieltä käsite toiminnallinen identiteetti, jonka pohjalta haastattelut teemoitettiin. Tutkimuksen aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimustulosten mukaan päivätoiminta koettiin ehdottoman tärkeänä ja merkityksellisenä asiana elämässä. Ilman sitä asiakkaat ajattelivat olevansa ”hukassa”. Mielekkäinä asioina koettiin kädentyöt (askartelu, kankaanpainanta, maalaus ja kutominen) sekä erilaisten pelien pelaaminen. Osittain päivätoiminnan ilmapiiri nähtiin negatiivisena siellä olevien ”pahanilman lintujen” vuoksi, jotka arvostelivat ja loukkasivat muita asiakkaita kommenteillaan. Tilojen puutteena koettiin siellä olevien toimintaan mahdollistavien apuvälineiden vähäisyys, ja niitä toivottiinkin lisää muun muassa askarteluun, jotta mahdollistettaisiin mahdollisimman omatoiminen työskentely.