Uuden työntekijän perehdyttämisen kehittäminen
Ojala, Lea (2015)
Ojala, Lea
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111216359
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111216359
Tiivistelmä
Kehittämistehtävän tarkoituksena on kuvata uuden työntekijän perehdyttämistä Lapin poliisilaitoksen Rovaniemen pääpoliisiaseman lupapalveluissa ja selvittää perehdyttämisprosessin keskeisimmät kehittämisen kohteet. Työn tuloksia on tarkoitus myös myöhemmin hyödyntää perehdyttämissuunnitelman laatimisessa yksikköön.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella ja varsinainen tiedonkeruu tapahtui teemahaastatteluina. Työtä varten haastateltiin kahta lähiesimiestä ja kolmea työntekijää. Perehdyttämisen teoriaa on avattu käyttämällä hyväksi pääasiassa sitä käsittelevää kirjallisuutta.
Haastattelujen perusteella ilmeni, että huomiota tulisi kiinnittää niin organisaatioon ja työyhteisöön perehdyttämisen kuin työnopastuksenkin suunnitelmallisuuteen, aikataulutukseen ja vastuunjakoon. Turhautuneita oltiin siihen, että perehdyttämiseen oli varattu liian vähän aikaa ja resursseja. Toivottiin myös, että perehdyttämisprosessin vuorovaikutteisuutta lisättäisiin.
Jatkossa on tärkeää, että vastuunjaon selkeyttämiseksi lähiesimiesten roolia prosessissa vahvistetaan ja nimetään perehdyttäjät ja heille taataan aika ja tuki tehtävän hoitamiseen. Suunnitelmallisuuden ja aikataulutuksen tehostamiseksi tulisi ottaa käyttöön perehdyttämissuunnitelma ja perehdyttämisprosessin kehittä-miseksi ja yksilöllisen perehdyttämisen toteutumiseksi tulisi lisätä prosessin vuorovaikutteisuutta.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella ja varsinainen tiedonkeruu tapahtui teemahaastatteluina. Työtä varten haastateltiin kahta lähiesimiestä ja kolmea työntekijää. Perehdyttämisen teoriaa on avattu käyttämällä hyväksi pääasiassa sitä käsittelevää kirjallisuutta.
Haastattelujen perusteella ilmeni, että huomiota tulisi kiinnittää niin organisaatioon ja työyhteisöön perehdyttämisen kuin työnopastuksenkin suunnitelmallisuuteen, aikataulutukseen ja vastuunjakoon. Turhautuneita oltiin siihen, että perehdyttämiseen oli varattu liian vähän aikaa ja resursseja. Toivottiin myös, että perehdyttämisprosessin vuorovaikutteisuutta lisättäisiin.
Jatkossa on tärkeää, että vastuunjaon selkeyttämiseksi lähiesimiesten roolia prosessissa vahvistetaan ja nimetään perehdyttäjät ja heille taataan aika ja tuki tehtävän hoitamiseen. Suunnitelmallisuuden ja aikataulutuksen tehostamiseksi tulisi ottaa käyttöön perehdyttämissuunnitelma ja perehdyttämisprosessin kehittä-miseksi ja yksilöllisen perehdyttämisen toteutumiseksi tulisi lisätä prosessin vuorovaikutteisuutta.