Umbrella terveyspeli : uusi työväline nuorten suun terveysvalmennukseen
Beck, Emilia; Pyörre, Misa; Vihervuori, Jenna (2015)
Beck, Emilia
Pyörre, Misa
Vihervuori, Jenna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111316409
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111316409
Tiivistelmä
Nuorten tukeminen hyvien suun terveystottumuksien vaalimisessa edellyttää monialaista yhteistyötä hoitotyön ammattilaisten ja kouluterveydenhoidon kanssa. Uusimpien tutkimustietojen mukaan nuorten hampaiden harjaus- ja ravitsemustottumuksissa on parantamisen varaa. Terveydenhuollon ammattilaisten oletetaan kehittävän uusia työvälineitä nuorten terveysvalmennuksen tueksi.
Tämä opinnäytetyö nivoutui monialaiseen Umbrella -projektiin, jossa yhteistyössä Metropolia ammattikorkeakoulun sairaanhoitaja-, terveydenhoitaja- ja IT-alan opiskelijoiden kanssa kehitettiin opinnäytetöiden ja innovaatioprojektien puitteissa terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen liittyvä terveyspelin sisältö sekä nykyaikainen pelialusta. Projektia toteutettiin kansainvälisessä yhteistyössä School of Oral Health and Welfare Faculty of Dentistry Tokushima University:n kanssa vuodesta 2014.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää uusi työväline nuorten suun terveyden edistämiseen. Tämä toteutettiin yläkoululaisille suunnattuna terveyspelinä, jonka sisältö rakennettiin oman suun terveyden ja yleisterveyden tarkkailun ja terveyden edistämisen tukemiseen. Kehittämistehtävinä oli selvittää yläkoululaisten terveysvalmennuksen nykytila sekä millaisia terveyspelejä käytetään suun terveyden edistämiseen.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen, jossa sovellettiin kehittämistyön prosessin menetelmää (Ojansalo 2014). Helsingin yhteislyseon yläkoulun oppilaat olivat ratkaisevalla tavalla mukana sekä pelin sisällön että rakenteen kehittämisessä. Lisäksi pelin kehittämisen eri vaiheissa olivat mukana suuhygienistiopiskelijat harjaantuessaan nuorten terveysvalmennuksessa sekä sairaanhoitaja-, terveydenhoitaja- ja IT-alan opiskelijat. Peliä testattiin yläkoulussa järjestetyissä terveysvalmennustapahtumissa yhteistyössä koulun opettajien kanssa.
Terveyspelin sisältö toteutettiin suomen- ja englanninkielisenä. Peliä tullaan käyttämään nuorten suun terveysvalmennuksen oppimateriaalina syksyllä 2015. Sen jälkeen pelin rakennetta ja grafiikkaa muokataan edelleen. Peli sopii hyvin nuorten omaehtoiseen terveyden lukutaidon vahvistamiseen ja samalla oman vastuun lisäämiseen. Peli sopii myös suun terveydenhuollon ja hoitotyön ammattilaisille nuorten terveysvalmennuksen työvälineeksi, koulun opettajille terveystiedon opetuksen tukimateriaaliksi sekä kouluterveydenhoitajille nuorten terveyden edistämisen tueksi.
Tämä opinnäytetyö nivoutui monialaiseen Umbrella -projektiin, jossa yhteistyössä Metropolia ammattikorkeakoulun sairaanhoitaja-, terveydenhoitaja- ja IT-alan opiskelijoiden kanssa kehitettiin opinnäytetöiden ja innovaatioprojektien puitteissa terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen liittyvä terveyspelin sisältö sekä nykyaikainen pelialusta. Projektia toteutettiin kansainvälisessä yhteistyössä School of Oral Health and Welfare Faculty of Dentistry Tokushima University:n kanssa vuodesta 2014.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää uusi työväline nuorten suun terveyden edistämiseen. Tämä toteutettiin yläkoululaisille suunnattuna terveyspelinä, jonka sisältö rakennettiin oman suun terveyden ja yleisterveyden tarkkailun ja terveyden edistämisen tukemiseen. Kehittämistehtävinä oli selvittää yläkoululaisten terveysvalmennuksen nykytila sekä millaisia terveyspelejä käytetään suun terveyden edistämiseen.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen, jossa sovellettiin kehittämistyön prosessin menetelmää (Ojansalo 2014). Helsingin yhteislyseon yläkoulun oppilaat olivat ratkaisevalla tavalla mukana sekä pelin sisällön että rakenteen kehittämisessä. Lisäksi pelin kehittämisen eri vaiheissa olivat mukana suuhygienistiopiskelijat harjaantuessaan nuorten terveysvalmennuksessa sekä sairaanhoitaja-, terveydenhoitaja- ja IT-alan opiskelijat. Peliä testattiin yläkoulussa järjestetyissä terveysvalmennustapahtumissa yhteistyössä koulun opettajien kanssa.
Terveyspelin sisältö toteutettiin suomen- ja englanninkielisenä. Peliä tullaan käyttämään nuorten suun terveysvalmennuksen oppimateriaalina syksyllä 2015. Sen jälkeen pelin rakennetta ja grafiikkaa muokataan edelleen. Peli sopii hyvin nuorten omaehtoiseen terveyden lukutaidon vahvistamiseen ja samalla oman vastuun lisäämiseen. Peli sopii myös suun terveydenhuollon ja hoitotyön ammattilaisille nuorten terveysvalmennuksen työvälineeksi, koulun opettajille terveystiedon opetuksen tukimateriaaliksi sekä kouluterveydenhoitajille nuorten terveyden edistämisen tueksi.