Sukupuolen ja iän merkitys optisen alan asiakaspalvelussa
Piuva, Anna; Levänen, Leo (2015)
Piuva, Anna
Levänen, Leo
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111416449
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111416449
Tiivistelmä
Suomessa optisen alan henkilöstö on muuttunut viime vuosikymmeninä miesvaltaisesta naisvaltaiseksi, ja sama ilmiö on huomattavissa muissakin länsimaissa. Asiakaskunta muuttuu vastaavasti työelämän näkövaatimusten muuttuessa ja väestön keski-iän noustessa.
Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää, miten asiakaspalvelijan ikä ja sukupuoli vaikuttavat asiakaspalvelutilanteeseen optisella alalla, ja millaisen asiakaspalvelijan palveltavaksi erilaiset ihmisryhmät mieluiten tulisivat. Tavoitteena on auttaa kaikkia optisen alan asiantuntijoita tulemaan paremmiksi asiakaspalvelijoiksi internetistä ostamisen aikakaudella. Lisäksi toivomme, että tutkimuksemme edesauttaisi miesten hakeutumista optisen alan opintoihin. Täten saisimme tasapainotettua työyhteisöjen sukupuolijakaumia, joihin työ- ja elinkeinoministeriö otti kantaa syksyllä 2014 katukuvassa näkyneellä Ala päällä -kampanjalla.
Tutkimuksemme suoritettiin kahtena kvantitatiivisena kyselynä. Ensimmäisen kyselyn toteutimme vapunpäivänä 2015 katukyselynä Oulun keskustassa, ja tähän saimme 87 optikkoliikkeiden palveluja käyttäneen asiakkaan vastauksen. Toisen kyselymme teimme Webropol-ohjelmalla, joka lähetettiin Suomen kaikkiin optikkoliikkeisiin, tavoittaen yli 1400 optikkoa ja optometristiä sekä joukon optisia myyjiä. Vastauksia saimme 113. Lisäksi selvitimme syksyllä 2014 Oulun ammattikorkeakoulussa aloittaneiden optometristiopiskelijoiden syitä tulla optiselle alalle.
Tutkimuksemme tuloksista selvisi, että suurimmalle osalle asiakkaista optisen alan asiakaspalvelijan iällä tai sukupuolella ei ole merkitystä, mutta joitain poikkeuksia löytyi. Useissa tilanteissa ja etenkin kehysvalinnassa luotetaan jonkin verran enemmän naisiin, mutta silmälasien korjaustyöt asiakkaat luottaisivat ennemmin miesten käsiin. Iän puolesta keskimäärin eniten luotetaan 30-50-vuotiaisiin, mutta myös omanikäisiä asiakaspalvelijoita suositaan tilanteessa kuin tilanteessa. Yli 65-vuotiailla asiakkailla on vahvimmat mielipiteet siitä, millaisen asiakaspalvelijan he mieluiten haluaisivat, mutta myös alle 30-vuotiailla vaikuttaisi olevan jonkin verran keski-ikäisiä enemmän toivomuksia asiakaspalvelijan suhteen.
Asiakaspalvelijoiden vastauksista saimme selville sen, että varsinkin nuoriin naisiin luotetaan muita vähemmän ja he saattavat kuulla joskus työssään tytöttelyä ja muunlaista vähättelyä. Myös miehet kuulevat satunnaista pojittelua, mutta sitä tuntuu esiintyvän vähemmän. Asiakaspalvelijat sukupuolesta riippumatta toteavat, että kokemuksen ja varsinkin iän myötä asiakkaiden luottamus kasvaa asiakaspalvelijaa kohtaan, ja iän kertyminen tuo vain positiivisia asioita optisella alalla.
Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää, miten asiakaspalvelijan ikä ja sukupuoli vaikuttavat asiakaspalvelutilanteeseen optisella alalla, ja millaisen asiakaspalvelijan palveltavaksi erilaiset ihmisryhmät mieluiten tulisivat. Tavoitteena on auttaa kaikkia optisen alan asiantuntijoita tulemaan paremmiksi asiakaspalvelijoiksi internetistä ostamisen aikakaudella. Lisäksi toivomme, että tutkimuksemme edesauttaisi miesten hakeutumista optisen alan opintoihin. Täten saisimme tasapainotettua työyhteisöjen sukupuolijakaumia, joihin työ- ja elinkeinoministeriö otti kantaa syksyllä 2014 katukuvassa näkyneellä Ala päällä -kampanjalla.
Tutkimuksemme suoritettiin kahtena kvantitatiivisena kyselynä. Ensimmäisen kyselyn toteutimme vapunpäivänä 2015 katukyselynä Oulun keskustassa, ja tähän saimme 87 optikkoliikkeiden palveluja käyttäneen asiakkaan vastauksen. Toisen kyselymme teimme Webropol-ohjelmalla, joka lähetettiin Suomen kaikkiin optikkoliikkeisiin, tavoittaen yli 1400 optikkoa ja optometristiä sekä joukon optisia myyjiä. Vastauksia saimme 113. Lisäksi selvitimme syksyllä 2014 Oulun ammattikorkeakoulussa aloittaneiden optometristiopiskelijoiden syitä tulla optiselle alalle.
Tutkimuksemme tuloksista selvisi, että suurimmalle osalle asiakkaista optisen alan asiakaspalvelijan iällä tai sukupuolella ei ole merkitystä, mutta joitain poikkeuksia löytyi. Useissa tilanteissa ja etenkin kehysvalinnassa luotetaan jonkin verran enemmän naisiin, mutta silmälasien korjaustyöt asiakkaat luottaisivat ennemmin miesten käsiin. Iän puolesta keskimäärin eniten luotetaan 30-50-vuotiaisiin, mutta myös omanikäisiä asiakaspalvelijoita suositaan tilanteessa kuin tilanteessa. Yli 65-vuotiailla asiakkailla on vahvimmat mielipiteet siitä, millaisen asiakaspalvelijan he mieluiten haluaisivat, mutta myös alle 30-vuotiailla vaikuttaisi olevan jonkin verran keski-ikäisiä enemmän toivomuksia asiakaspalvelijan suhteen.
Asiakaspalvelijoiden vastauksista saimme selville sen, että varsinkin nuoriin naisiin luotetaan muita vähemmän ja he saattavat kuulla joskus työssään tytöttelyä ja muunlaista vähättelyä. Myös miehet kuulevat satunnaista pojittelua, mutta sitä tuntuu esiintyvän vähemmän. Asiakaspalvelijat sukupuolesta riippumatta toteavat, että kokemuksen ja varsinkin iän myötä asiakkaiden luottamus kasvaa asiakaspalvelijaa kohtaan, ja iän kertyminen tuo vain positiivisia asioita optisella alalla.