Musiikkikampuksen kirjaston asiakastyytyväisyys
Pitkänen, Juuso; Kurki, Antti (2015)
Pitkänen, Juuso
Kurki, Antti
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111616518
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111616518
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli Musiikkikampuksen kirjasto. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada käyttäjäkokemuksia kirjaston toimivuudesta sen eri osa-alueilta. Tutkimuksella haluttiin saada selville miten hyvin Musiikkikampuksen kirjaston palvelut tunnetaan, sekä vastaavatko ne käyttäjien tarpeita. Tuloksien pohjalta on mahdollista kehittää Musiikkikampuksen kirjaston palveluita vastaamaan paremmin asiakkaidensa tarpeita.
Opinnäytetyön tietoperustassa käydään läpi musiikkikirjastojen toimintaa kansainvälisesti ja Suomessa, sekä esitellään Musiikkikampuksen kirjasto. Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen tutkimus ja se toteutettiin kyselylomakkeen avulla. Kysely oli sähköinen ja avoinna vastaajille kolme viikkoa, ajankohtana 21.9.2015 - 11.10.2015. Tutkimus kohdistettiin vain Musiikkikampuksen opiskelijoihin ja henkilökuntaan. Kyselyyn saatiin vastauksia yhteensä 38 kappaletta.
Tuloksista kävi ilmi, että Musiikkikampuksen kirjaston palvelut tunnetaan hyvin käyttäjien keskuudessa yleisimpien palvelujen osalta. Sen sijaan hieman vähemmän suositut palvelut, kuten Opparisauna, tiedonhakuklinikka, äänipaja ja palautuslaatikot eivät ole yhtä hyvin käyttäjien tiedossa. Kokonaisuudessaan eri palvelut tunnetaan kuitenkin melko hyvin. Parhaiten tunnetut palvelut olivat myös eniten käytettyjä asiakkaiden keskuudessa.
Kirjaston eri palvelut vastasivat asiakkaiden tarpeita kokonaisuudessaan melko hyvin. Etenkin asiakaspalvelu, lehdet/lehtilukusali, kopiointi/skannaus/tulostaminen ja itsepalvelu saivat erinomaisen arvosanan. Huonoiten asiakkaiden mielestä onnistuivat kirjaston sivut ja oppaat, sekä tiedonhakuklinikka.
Opinnäytetyön tietoperustassa käydään läpi musiikkikirjastojen toimintaa kansainvälisesti ja Suomessa, sekä esitellään Musiikkikampuksen kirjasto. Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen tutkimus ja se toteutettiin kyselylomakkeen avulla. Kysely oli sähköinen ja avoinna vastaajille kolme viikkoa, ajankohtana 21.9.2015 - 11.10.2015. Tutkimus kohdistettiin vain Musiikkikampuksen opiskelijoihin ja henkilökuntaan. Kyselyyn saatiin vastauksia yhteensä 38 kappaletta.
Tuloksista kävi ilmi, että Musiikkikampuksen kirjaston palvelut tunnetaan hyvin käyttäjien keskuudessa yleisimpien palvelujen osalta. Sen sijaan hieman vähemmän suositut palvelut, kuten Opparisauna, tiedonhakuklinikka, äänipaja ja palautuslaatikot eivät ole yhtä hyvin käyttäjien tiedossa. Kokonaisuudessaan eri palvelut tunnetaan kuitenkin melko hyvin. Parhaiten tunnetut palvelut olivat myös eniten käytettyjä asiakkaiden keskuudessa.
Kirjaston eri palvelut vastasivat asiakkaiden tarpeita kokonaisuudessaan melko hyvin. Etenkin asiakaspalvelu, lehdet/lehtilukusali, kopiointi/skannaus/tulostaminen ja itsepalvelu saivat erinomaisen arvosanan. Huonoiten asiakkaiden mielestä onnistuivat kirjaston sivut ja oppaat, sekä tiedonhakuklinikka.