Tie itään : artikkelipaketti Kiinaan ja Etelä-Koreaan matkustaville
Linnakoski, Noora (2015)
Linnakoski, Noora
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111616513
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111616513
Tiivistelmä
Matkailun kautta erilaiset ihmiset kohtaavat erilaisissa olosuhteissa. Kulttuureiden välinen kanssakäyminen ei ole aina mutkatonta ja kultuurierot aiheuttavat haasteita. Opinnäytetyön teoriapohjana toimiva kulttuuri- ja sosiaaliantropologia tarkastelee ihmisten eroavaisuuksia, mutta pyrkii myös miettimään millä tavalla ihmiset ovat samanlaisia.
Miten kulttuurit lopulta oikein eroavat toisistaan? Kulttuurieroja pohditaan opinnäytetyön teoria osuudessa Hofsteden kansallisten kulttuurien ulottuvuuksien kautta. Geert Hofsteden mukaan valtaetäisyys, epävarmuuden välttäminen, individualismi ja kollektivismi, maskuliinisuusja feminiinisyys sekä pitkän ja lyhyen aikavälin orientaatio ovat kansallisten kulttuurien ulottuvuuksia. Näiden viiden ulottuvuuden eroja havainnollistetaan tässä opinnäytetyössä Kiinan ja Suomen ulottuvuuksia tutkimalla ja vertailemalla.
Kiinalaiset uskovat epätasa-arvon olevan hyväksyttävää, kun Suomi taas vaalii tasa-arvoa. Kiinalaisessa kulttuurissa liiketoimintasuhteita ja henkilökohtaisia suhteita ei voida erottaa toisistaan. Liiketoiminnan perustana Kiinassa toimivat suhdeverkostot, joiden luominen ei ole helppoa vaan vaatii aikaa, vaivaa ja kärsivällisyyttä. Eroja kiinalai-sen ja suomalaisen kulttuurin välillä on paljon, mutta kulttuurien välinen kanssakäyminen voi siitä huolimatta olla hedelmällistä. Matkailijat kohtaavat väistämättä tilanteita, joissa kulttuurierot vaikuttavat ja näkyvät. Matkailijat voivat tiedostamattaan tehdä itsestään jopa ”ääliön.” Se, mikä on toisessa kulttuurissa normaalia, ei sitä välttämättä toisessa kulttuurissa ole.
Opinnäytetyön tuotoksena valmistuu neljä artikkelia sisältävä artikkelipaketti Rantapallo matkailumedian käyttöön. Artikkelit kulkevat otsikoilla teekulttuuri Kiinassa, liikematkailijan kulttuuriopas Kiinaan, katuruokaa Pekingissä ja kylpyläkulttuuri Etelä-Koreassa. Miten kiinalaisesta teestä nautitaan oikeaoppisesti? Mitä liikematkailijan Kiinassa tulisi huomioida? Voiko liikeneuvotteluissa päätyä saunaan vaatteet päällä?
Artikkeleita ja opinnäytetyön toiminnallista osuutta sävyttävät omat kokemukseni Kiinassa ja Etelä-Koreassa. Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa perehdytään tarkemmin artikkeleiden aihepiireihin ja vieraillaan teemaan sopivissa paikoissa. Luvassa ei ole sankaritarinoita vaan enemminkin epäonnisia kokeiluita tyylillä ääliö ulkomailla. Tietämätön matkailija saa paljon anteeksi, mutta tietyissä tilanteissa, kuten esimerkiksi liikeneuvotteluissa, kantapään kautta oppiminen ei liene kuitenkaan se paras mahdollinen idea.
Miten kulttuurit lopulta oikein eroavat toisistaan? Kulttuurieroja pohditaan opinnäytetyön teoria osuudessa Hofsteden kansallisten kulttuurien ulottuvuuksien kautta. Geert Hofsteden mukaan valtaetäisyys, epävarmuuden välttäminen, individualismi ja kollektivismi, maskuliinisuusja feminiinisyys sekä pitkän ja lyhyen aikavälin orientaatio ovat kansallisten kulttuurien ulottuvuuksia. Näiden viiden ulottuvuuden eroja havainnollistetaan tässä opinnäytetyössä Kiinan ja Suomen ulottuvuuksia tutkimalla ja vertailemalla.
Kiinalaiset uskovat epätasa-arvon olevan hyväksyttävää, kun Suomi taas vaalii tasa-arvoa. Kiinalaisessa kulttuurissa liiketoimintasuhteita ja henkilökohtaisia suhteita ei voida erottaa toisistaan. Liiketoiminnan perustana Kiinassa toimivat suhdeverkostot, joiden luominen ei ole helppoa vaan vaatii aikaa, vaivaa ja kärsivällisyyttä. Eroja kiinalai-sen ja suomalaisen kulttuurin välillä on paljon, mutta kulttuurien välinen kanssakäyminen voi siitä huolimatta olla hedelmällistä. Matkailijat kohtaavat väistämättä tilanteita, joissa kulttuurierot vaikuttavat ja näkyvät. Matkailijat voivat tiedostamattaan tehdä itsestään jopa ”ääliön.” Se, mikä on toisessa kulttuurissa normaalia, ei sitä välttämättä toisessa kulttuurissa ole.
Opinnäytetyön tuotoksena valmistuu neljä artikkelia sisältävä artikkelipaketti Rantapallo matkailumedian käyttöön. Artikkelit kulkevat otsikoilla teekulttuuri Kiinassa, liikematkailijan kulttuuriopas Kiinaan, katuruokaa Pekingissä ja kylpyläkulttuuri Etelä-Koreassa. Miten kiinalaisesta teestä nautitaan oikeaoppisesti? Mitä liikematkailijan Kiinassa tulisi huomioida? Voiko liikeneuvotteluissa päätyä saunaan vaatteet päällä?
Artikkeleita ja opinnäytetyön toiminnallista osuutta sävyttävät omat kokemukseni Kiinassa ja Etelä-Koreassa. Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa perehdytään tarkemmin artikkeleiden aihepiireihin ja vieraillaan teemaan sopivissa paikoissa. Luvassa ei ole sankaritarinoita vaan enemminkin epäonnisia kokeiluita tyylillä ääliö ulkomailla. Tietämätön matkailija saa paljon anteeksi, mutta tietyissä tilanteissa, kuten esimerkiksi liikeneuvotteluissa, kantapään kautta oppiminen ei liene kuitenkaan se paras mahdollinen idea.