Kulttuurisensitiivinen päihdekasvatus ånni-hankkeessa : Venäjänkielisten vanhempien näkemyksiä päihdekasvatuksesta
Pietikäinen, Iina; Vainio, Veera (2015)
Pietikäinen, Iina
Vainio, Veera
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111616566
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111616566
Tiivistelmä
Teimme opinnäytetyön yhteistyössä Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n ånni–hankkeen kanssa. Ånni–hanke toteutetaan vuosina 2014–2017 ja sen tarkoituksena on kehittää alakouluihin kulttuurisensitiivistä ja osallisuutta lisäävää päihdekasvatusta. Ånni–hanke toteutetaan kolmella eri paikkakunnalla Turussa, Joensuussa ja Vantaalla. Opinnäytetyön aineiston keruu sijoittui Joensuuhun kohderyhmänä venäjänkieliset vanhemmat.
Työn tavoitteena on lisätä ymmärrystä venäjänkielisten vanhempien päihdekasvatuskokemuksista ja siitä, kuinka venäläisyys voitaisiin ottaa huomioon hankkeessa. Tutkimuskysymyksiksi muotoutuivat 1. Millaisia kokemuksia venäjänkielisillä vanhemmilla on päihdekasvatuksesta kotona ja koulussa? 2. Miten venäläisyys voidaan huomioida koulussa tehtävässä päihdekasvatuksessa? Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimusmenetelmänä käytimme teemahaastattelua ja ne suoritettiin yksilöhaastatteluina kolmelle venäjänkieliselle vanhemmalle. Analysoimme haastattelut teemoittelua käyttäen.
Aineistosta nousi esille tärkeys saada käyttää omaa äidinkieltään, perheen merkitys venäläisessä kulttuurissa ja tavat puhua lapsille päihteistä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kotikasvatuksella on tärkeä merkitys päihdekasvatuksessa ja että kulttuurisensitiivisyys mahdollistaa yhteisymmärryksen löytymisen päihdekasvatuksesta kodin ja koulun välille. Jatkotutkimuksena voitaisiin selvittää vanhempien ajatuksia ånni–hankkeen toteutuksesta ja vaikutuksesta.
Työn tavoitteena on lisätä ymmärrystä venäjänkielisten vanhempien päihdekasvatuskokemuksista ja siitä, kuinka venäläisyys voitaisiin ottaa huomioon hankkeessa. Tutkimuskysymyksiksi muotoutuivat 1. Millaisia kokemuksia venäjänkielisillä vanhemmilla on päihdekasvatuksesta kotona ja koulussa? 2. Miten venäläisyys voidaan huomioida koulussa tehtävässä päihdekasvatuksessa? Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimusmenetelmänä käytimme teemahaastattelua ja ne suoritettiin yksilöhaastatteluina kolmelle venäjänkieliselle vanhemmalle. Analysoimme haastattelut teemoittelua käyttäen.
Aineistosta nousi esille tärkeys saada käyttää omaa äidinkieltään, perheen merkitys venäläisessä kulttuurissa ja tavat puhua lapsille päihteistä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kotikasvatuksella on tärkeä merkitys päihdekasvatuksessa ja että kulttuurisensitiivisyys mahdollistaa yhteisymmärryksen löytymisen päihdekasvatuksesta kodin ja koulun välille. Jatkotutkimuksena voitaisiin selvittää vanhempien ajatuksia ånni–hankkeen toteutuksesta ja vaikutuksesta.