Perhekoti Pikku-Pirtin Minun vuoteni -projekti : Kehitysvammaisten lasten osallisuuden tukeminen toiminnallisen menetelmän avulla
Sulkamoniemi, Heidi (2015)
Sulkamoniemi, Heidi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111716579
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111716579
Tiivistelmä
Tein opinnäytetyöni aiheena ”Perhekoti Pikku-Pirtin Minun vuoteni -projekti – kehitysvammaisten lasten osallisuuden tukeminen toiminnallisen menetelmän avulla”. Opinnäytetyöni kehittämistehtävänä sekä tavoitteena oli tukea perhekodin kehitysvammaisten lasten osallisuutta sekä itsemääräämisoikeutta heitä koskevissa asioissa. Työni tarkoituksena oli kehittää Perhekoti Pikku-Pirttiin uusi toiminnallinen työsken-telymuoto, Minun vuoteni –projekti, jota voidaan hyödyntää esimerkiksi lastensuojelun sijaishuollossa olevien lapsien kotoutumisessa tai jälkihuollossa.
Opinnäytetyöni toiminnallinen osuus oli Minun vuoteni – projekti, joka toteutettiin yhdessä perhekodin lapsen kanssa. Minun vuoteni – projektissa toimintavälineenä käytettiin eri vuodenaikoja sekä erilaisia toiminnallisia menetelmiä osallisuuden tukemisessa, kuten elämyspedagogiikkaa ja seikkailukasvatusta. Opinnäytetyöhön kertyi yhteensä seitsemän ohjauskertaa kesä-, heinä- ja elokuussa 2015. Jokaisella oh-jauskerralla toteutimme osallistuneen lapsen itse kertomia ja haluamia asioita, kuten luontoretkiä sekä museovierailuja. Minun vuoteni – projektin ohjaajana roolini oli toimia osallistuneen lapsen innostajana ja kannustajana.
Minun vuoteni – projektin aikana käytetyt erilaiset toiminnalliset menetelmät olivat toimivia sekä ne sopi-vat hyvin kehitysvammaisten lasten kanssa käytettäväksi. Toiminnalliset ja lasta osallistavat menetelmät tukivat lapsen kykyä päättää ja kertoa omista asioistaan. Projektiin osallistunut lapsi oli tyytyväinen toi-mintaan ja hän koki saaneensa paljon uusia elämyksiä sekä onnistumisen kokemuksia.
Opinnäytetyöni toiminnallinen osuus oli Minun vuoteni – projekti, joka toteutettiin yhdessä perhekodin lapsen kanssa. Minun vuoteni – projektissa toimintavälineenä käytettiin eri vuodenaikoja sekä erilaisia toiminnallisia menetelmiä osallisuuden tukemisessa, kuten elämyspedagogiikkaa ja seikkailukasvatusta. Opinnäytetyöhön kertyi yhteensä seitsemän ohjauskertaa kesä-, heinä- ja elokuussa 2015. Jokaisella oh-jauskerralla toteutimme osallistuneen lapsen itse kertomia ja haluamia asioita, kuten luontoretkiä sekä museovierailuja. Minun vuoteni – projektin ohjaajana roolini oli toimia osallistuneen lapsen innostajana ja kannustajana.
Minun vuoteni – projektin aikana käytetyt erilaiset toiminnalliset menetelmät olivat toimivia sekä ne sopi-vat hyvin kehitysvammaisten lasten kanssa käytettäväksi. Toiminnalliset ja lasta osallistavat menetelmät tukivat lapsen kykyä päättää ja kertoa omista asioistaan. Projektiin osallistunut lapsi oli tyytyväinen toi-mintaan ja hän koki saaneensa paljon uusia elämyksiä sekä onnistumisen kokemuksia.