Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Mikkelin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Mikkelin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Perhekoti Pikku-Pirtin Minun vuoteni -projekti : Kehitysvammaisten lasten osallisuuden tukeminen toiminnallisen menetelmän avulla

Sulkamoniemi, Heidi (2015)

 
Avaa tiedosto
Heidi_Sulkamoniemi.pdf (337.8Kt)
Lataukset: 


Sulkamoniemi, Heidi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111716579
Tiivistelmä
Tein opinnäytetyöni aiheena ”Perhekoti Pikku-Pirtin Minun vuoteni -projekti – kehitysvammaisten lasten osallisuuden tukeminen toiminnallisen menetelmän avulla”. Opinnäytetyöni kehittämistehtävänä sekä tavoitteena oli tukea perhekodin kehitysvammaisten lasten osallisuutta sekä itsemääräämisoikeutta heitä koskevissa asioissa. Työni tarkoituksena oli kehittää Perhekoti Pikku-Pirttiin uusi toiminnallinen työsken-telymuoto, Minun vuoteni –projekti, jota voidaan hyödyntää esimerkiksi lastensuojelun sijaishuollossa olevien lapsien kotoutumisessa tai jälkihuollossa.

Opinnäytetyöni toiminnallinen osuus oli Minun vuoteni – projekti, joka toteutettiin yhdessä perhekodin lapsen kanssa. Minun vuoteni – projektissa toimintavälineenä käytettiin eri vuodenaikoja sekä erilaisia toiminnallisia menetelmiä osallisuuden tukemisessa, kuten elämyspedagogiikkaa ja seikkailukasvatusta. Opinnäytetyöhön kertyi yhteensä seitsemän ohjauskertaa kesä-, heinä- ja elokuussa 2015. Jokaisella oh-jauskerralla toteutimme osallistuneen lapsen itse kertomia ja haluamia asioita, kuten luontoretkiä sekä museovierailuja. Minun vuoteni – projektin ohjaajana roolini oli toimia osallistuneen lapsen innostajana ja kannustajana.

Minun vuoteni – projektin aikana käytetyt erilaiset toiminnalliset menetelmät olivat toimivia sekä ne sopi-vat hyvin kehitysvammaisten lasten kanssa käytettäväksi. Toiminnalliset ja lasta osallistavat menetelmät tukivat lapsen kykyä päättää ja kertoa omista asioistaan. Projektiin osallistunut lapsi oli tyytyväinen toi-mintaan ja hän koki saaneensa paljon uusia elämyksiä sekä onnistumisen kokemuksia.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste