Tietomallinnus talouspelin proton ohjelmointia varten - Case: Kunnan Taitoa Oy
Tiilikainen, Marjaana (2015)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Tiilikainen, Marjaana
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111616557
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111616557
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty osana projektityötä, jossa on tuotettu www-pohjainen sovellus, talouspelin proto, kunnan talouden suunnittelun ja päätöksenteon tueksi. Sovelluksessa käyttäjä voi simuloida tilinpäätöstietoja ja luoda erilaisia ”mitä jos” (”what if”) – analyysejä kunnan talouden tulevaisuuden näkymistä. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda yksityiskohtainen tietomallinnus, jonka perusteella talouspelin proto voidaan ohjelmoida ilman liiketalouden tai laskentatoimen tuntemusta. Kunnat tarvitsevat innovatiivisia digitalisoitumisen tarjoamia suunnittelun ja päätöksenteon työkaluja talouden tasapainottamiseen. Opinnäytetyön ja projektin toimeksiantajana on toiminut Kunnan Taitoa Oy. Kunnan Taitoa Oy on valtakunnallinen, voittoa
tavoittelematon henkilöstö- ja taloushallinnontoimija. Projektityö on toteutettu osana taloushallinnon runkoverkko (TARU) – hankkeetta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan kunnan tehtävien, toiminnan ja talouden erityspiirteitä sekä syvennytään kunnan taloussuunnitteluprosessiin ja talousarvion ja -suunnitelman muodostumiseen. Opinnäytetyö tehdään liiketalouden ja laskentatoimen näkökulmasta. Talouspelin proton mahdollisuuksia tarkastellaan digitalisoitumisen näkökulmasta.
Projektityö on toteutettu scrum-menetelmällä, joka on jaettu kolmeen eri vaiheeseen. Jokaisessa vaiheessa on luotu erillinen tietomallinnus asiakkaan asettamien tavoitteiden perusteella. Tietomallinnuksien ja talouspelin proton rakenteen pohjamateriaalina on toiminut Valtionvarainministeriön Kuntien talouden suunnittelukehikko-exceltiedosto. Jokaisen vaiheen
päätteeksi asiakkaalle on esitelty ohjelmoinnista valmistunut tuotos. Valmis talouspelin proto
on luovutettu toimeksiantajalle.
Valmistunut talouspelin proto vastasi toimeksiantajan mukaan käyttötarkoitustaan. Tietomallinnuksien avulla talouspelin protosta on voitu ohjelmoida liiketaloudellisesti toimiva ja asiakastarpeiden mukainen. Toimeksiantajan on tarkoitus kehittää peliä jatkossa ja ottaa se osaksi asiakkaille tarjottavaa portaalia. Jatkokehitysmahdollisuuksia on useita. Seuraavassa
vaiheessa talouspeliin tulisi saada ajantasaisempaa tietoa suoraan kuntien toiminnanohjausjärjestelmistä, jotta skenaarioita voitaisiin luoda yksityiskohtaisemmin ja laajemmin. Talouspeliin tulisi rakentaa mahdollisuus tietojen ja skenaarioiden tallentamiselle. Pelin ideaa voisi kehittää esimerkiksi kriisikuntakriteerien ympärille. Myöhemmin tulevaisuudessa pelistä voitaisiin kehittää oma versio kuntalaisen käyttöön ajanvietteeksi.
tavoittelematon henkilöstö- ja taloushallinnontoimija. Projektityö on toteutettu osana taloushallinnon runkoverkko (TARU) – hankkeetta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan kunnan tehtävien, toiminnan ja talouden erityspiirteitä sekä syvennytään kunnan taloussuunnitteluprosessiin ja talousarvion ja -suunnitelman muodostumiseen. Opinnäytetyö tehdään liiketalouden ja laskentatoimen näkökulmasta. Talouspelin proton mahdollisuuksia tarkastellaan digitalisoitumisen näkökulmasta.
Projektityö on toteutettu scrum-menetelmällä, joka on jaettu kolmeen eri vaiheeseen. Jokaisessa vaiheessa on luotu erillinen tietomallinnus asiakkaan asettamien tavoitteiden perusteella. Tietomallinnuksien ja talouspelin proton rakenteen pohjamateriaalina on toiminut Valtionvarainministeriön Kuntien talouden suunnittelukehikko-exceltiedosto. Jokaisen vaiheen
päätteeksi asiakkaalle on esitelty ohjelmoinnista valmistunut tuotos. Valmis talouspelin proto
on luovutettu toimeksiantajalle.
Valmistunut talouspelin proto vastasi toimeksiantajan mukaan käyttötarkoitustaan. Tietomallinnuksien avulla talouspelin protosta on voitu ohjelmoida liiketaloudellisesti toimiva ja asiakastarpeiden mukainen. Toimeksiantajan on tarkoitus kehittää peliä jatkossa ja ottaa se osaksi asiakkaille tarjottavaa portaalia. Jatkokehitysmahdollisuuksia on useita. Seuraavassa
vaiheessa talouspeliin tulisi saada ajantasaisempaa tietoa suoraan kuntien toiminnanohjausjärjestelmistä, jotta skenaarioita voitaisiin luoda yksityiskohtaisemmin ja laajemmin. Talouspeliin tulisi rakentaa mahdollisuus tietojen ja skenaarioiden tallentamiselle. Pelin ideaa voisi kehittää esimerkiksi kriisikuntakriteerien ympärille. Myöhemmin tulevaisuudessa pelistä voitaisiin kehittää oma versio kuntalaisen käyttöön ajanvietteeksi.