Näytä suppeat kuvailutiedot

Tietomallinnus talouspelin proton ohjelmointia varten - Case: Kunnan Taitoa Oy

Tiilikainen, Marjaana (2015)

dc.contributor.authorTiilikainen, Marjaana-
dc.date.accessioned2015-11-17T08:20:49Z
dc.date.available2015-11-17T08:20:49Z
dc.date.issued2015-
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2015111616557-
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/99366
dc.description.abstractOpinnäytetyö on tehty osana projektityötä, jossa on tuotettu www-pohjainen sovellus, talouspelin proto, kunnan talouden suunnittelun ja päätöksenteon tueksi. Sovelluksessa käyttäjä voi simuloida tilinpäätöstietoja ja luoda erilaisia ”mitä jos” (”what if”) – analyysejä kunnan talouden tulevaisuuden näkymistä. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda yksityiskohtainen tietomallinnus, jonka perusteella talouspelin proto voidaan ohjelmoida ilman liiketalouden tai laskentatoimen tuntemusta. Kunnat tarvitsevat innovatiivisia digitalisoitumisen tarjoamia suunnittelun ja päätöksenteon työkaluja talouden tasapainottamiseen. Opinnäytetyön ja projektin toimeksiantajana on toiminut Kunnan Taitoa Oy. Kunnan Taitoa Oy on valtakunnallinen, voittoa tavoittelematon henkilöstö- ja taloushallinnontoimija. Projektityö on toteutettu osana taloushallinnon runkoverkko (TARU) – hankkeetta. Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan kunnan tehtävien, toiminnan ja talouden erityspiirteitä sekä syvennytään kunnan taloussuunnitteluprosessiin ja talousarvion ja -suunnitelman muodostumiseen. Opinnäytetyö tehdään liiketalouden ja laskentatoimen näkökulmasta. Talouspelin proton mahdollisuuksia tarkastellaan digitalisoitumisen näkökulmasta. Projektityö on toteutettu scrum-menetelmällä, joka on jaettu kolmeen eri vaiheeseen. Jokaisessa vaiheessa on luotu erillinen tietomallinnus asiakkaan asettamien tavoitteiden perusteella. Tietomallinnuksien ja talouspelin proton rakenteen pohjamateriaalina on toiminut Valtionvarainministeriön Kuntien talouden suunnittelukehikko-exceltiedosto. Jokaisen vaiheen päätteeksi asiakkaalle on esitelty ohjelmoinnista valmistunut tuotos. Valmis talouspelin proto on luovutettu toimeksiantajalle. Valmistunut talouspelin proto vastasi toimeksiantajan mukaan käyttötarkoitustaan. Tietomallinnuksien avulla talouspelin protosta on voitu ohjelmoida liiketaloudellisesti toimiva ja asiakastarpeiden mukainen. Toimeksiantajan on tarkoitus kehittää peliä jatkossa ja ottaa se osaksi asiakkaille tarjottavaa portaalia. Jatkokehitysmahdollisuuksia on useita. Seuraavassa vaiheessa talouspeliin tulisi saada ajantasaisempaa tietoa suoraan kuntien toiminnanohjausjärjestelmistä, jotta skenaarioita voitaisiin luoda yksityiskohtaisemmin ja laajemmin. Talouspeliin tulisi rakentaa mahdollisuus tietojen ja skenaarioiden tallentamiselle. Pelin ideaa voisi kehittää esimerkiksi kriisikuntakriteerien ympärille. Myöhemmin tulevaisuudessa pelistä voitaisiin kehittää oma versio kuntalaisen käyttöön ajanvietteeksi.fi
dc.language.isofin-
dc.publisherHaaga-Helia ammattikorkeakoulu-
dc.rightsAll rights reserved-
dc.titleTietomallinnus talouspelin proton ohjelmointia varten - Case: Kunnan Taitoa Oyfi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/434-
dc.organizationHaaga-Helia ammattikorkeakoulu-
dc.contributor.organizationHaaga-Helia ammattikorkeakoulu-
dc.subject.keywordkunnallistalous-
dc.subject.keywordtaloussuunnittelu-
dc.subject.keywordmallintaminen-
dc.subject.keywordkunnat-
dc.subject.keyworddigitalisoituminen-
dc.subject.degreeprogramfi=Liiketalous, hallinto ja markkinointi|sv=Företagsekonomi, förvaltning och marknadsföring|en=Business Management, Administration and Marketing|-
dc.subject.disciplineLiiketalouden koulutusohjelma-


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot