Vanhemman ja vauvan välisen vuorovaikutuksen tukeminen toiminnallisilla menetelmillä Esikko -ryhmässä
Jaakkola, Eveliina; Alakärppä, Elisa; Korhonen, Katri (2015)
Jaakkola, Eveliina
Alakärppä, Elisa
Korhonen, Katri
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111816689
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111816689
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Oulun ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan koulutusohjelma
Tekijät: Alakärppä Elisa, Jaakkola Eveliina & Korhonen Katri
Opinnäytetyön nimi: Vanhemman ja vauvan välisen vuorovaikutuksen tuke-minen toiminnallisilla menetelmillä Esikko -ryhmässä
Työn ohjaajat: Vanhala Aira & Ylikauma Pirjo
Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: Syksy 2015 Sivumäärä: 45 + 6 liitesivua
Opinnäytetyömme oli projektiluontoinen työ, joka toteutettiin eräässä Oulun kaupungin lastenneuvolan Esikko -ryhmässä. Ryhmä on syntynyt vanhem-pien tarpeesta saada vertaistukea vanhemmuuteen saadessaan ensimmäisen lapsen. Yhteistyökumppanina oli neuvolan perhetyöntekijä. Opinnäytetyön ta-voitteena oli toteuttaa Esikko -ryhmässä kolme asiakkaiden tarpeista nousevaa toimintakertaa liittyen erilaisiin varhaista vuorovaikutusta tukeviin teemoihin. Laatutavoitteena oli, että tuokiot vastaavat asiakkaiden tarpeita ja mielenkiin-non kohteita. Toiminta perustui teoriatietoon, joka tuki varhaista vuorovaikutus-ta.
Tarkoituksenamme oli toimintakertojen avulla tukea vanhempien ja vauvojen välistä vuorovaikutusta, kiintymyssuhteen muodostumista sekä mahdollistaa vertaistuki vanhempien kesken. Toteutimme kolme toimintakertaa, joille osallis-tui 11-13 vanhempaa vauvoineen. Toteutimme toimintakerroilla värikylpyä, vauvajumppaa ja satuhierontaa. Ohjauksemme perustana oli sosiodynaami-nen ohjauskäsitys, jossa on keskeistä dialoginen vuorovaikutus ryhmäläisten kanssa, avoin ilmapiiri ja yksilöllinen kokemus toiminnasta.
Projektista kerättiin palautetta jokaisen toimintakerran jälkeen sekä kirjallinen kokonaisarviointi viimeisellä kerralla. Palautteiden mukaan toimintatuokiot ko-ettiin mielekkäinä, ohjaus oli selkeää ja toiminnat vastasivat asiakkaiden mie-lenkiinnon kohteita sekä vastasivat opinnäytetyön tavoitteita. Käytännön toteu-tus sujui hyvin, tilat olivat riittävät ja valitut materiaalit sopivia. Jatkotutkimukse-na voisi tutkia tarkemmin pidemmällä aikavälillä, mitä vaikutusta varhaista vuo-rovaikutusta tukevilla menetelmillä on vauvan ja vanhemman suhteelle.
Asiasanat: lapsen kehitysvaiheet, varhainen vuorovaikutus, vanhemmuus, vertaistuki, kiintymyssuhde
Oulun ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan koulutusohjelma
Tekijät: Alakärppä Elisa, Jaakkola Eveliina & Korhonen Katri
Opinnäytetyön nimi: Vanhemman ja vauvan välisen vuorovaikutuksen tuke-minen toiminnallisilla menetelmillä Esikko -ryhmässä
Työn ohjaajat: Vanhala Aira & Ylikauma Pirjo
Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: Syksy 2015 Sivumäärä: 45 + 6 liitesivua
Opinnäytetyömme oli projektiluontoinen työ, joka toteutettiin eräässä Oulun kaupungin lastenneuvolan Esikko -ryhmässä. Ryhmä on syntynyt vanhem-pien tarpeesta saada vertaistukea vanhemmuuteen saadessaan ensimmäisen lapsen. Yhteistyökumppanina oli neuvolan perhetyöntekijä. Opinnäytetyön ta-voitteena oli toteuttaa Esikko -ryhmässä kolme asiakkaiden tarpeista nousevaa toimintakertaa liittyen erilaisiin varhaista vuorovaikutusta tukeviin teemoihin. Laatutavoitteena oli, että tuokiot vastaavat asiakkaiden tarpeita ja mielenkiin-non kohteita. Toiminta perustui teoriatietoon, joka tuki varhaista vuorovaikutus-ta.
Tarkoituksenamme oli toimintakertojen avulla tukea vanhempien ja vauvojen välistä vuorovaikutusta, kiintymyssuhteen muodostumista sekä mahdollistaa vertaistuki vanhempien kesken. Toteutimme kolme toimintakertaa, joille osallis-tui 11-13 vanhempaa vauvoineen. Toteutimme toimintakerroilla värikylpyä, vauvajumppaa ja satuhierontaa. Ohjauksemme perustana oli sosiodynaami-nen ohjauskäsitys, jossa on keskeistä dialoginen vuorovaikutus ryhmäläisten kanssa, avoin ilmapiiri ja yksilöllinen kokemus toiminnasta.
Projektista kerättiin palautetta jokaisen toimintakerran jälkeen sekä kirjallinen kokonaisarviointi viimeisellä kerralla. Palautteiden mukaan toimintatuokiot ko-ettiin mielekkäinä, ohjaus oli selkeää ja toiminnat vastasivat asiakkaiden mie-lenkiinnon kohteita sekä vastasivat opinnäytetyön tavoitteita. Käytännön toteu-tus sujui hyvin, tilat olivat riittävät ja valitut materiaalit sopivia. Jatkotutkimukse-na voisi tutkia tarkemmin pidemmällä aikavälillä, mitä vaikutusta varhaista vuo-rovaikutusta tukevilla menetelmillä on vauvan ja vanhemman suhteelle.
Asiasanat: lapsen kehitysvaiheet, varhainen vuorovaikutus, vanhemmuus, vertaistuki, kiintymyssuhde