Moniasiantuntijuuteen perustuva toimintatapa yksilöllisten kuntoutustavoitteiden saavuttamiseksi
Vainoniemi, Vuokko (2015)
Vainoniemi, Vuokko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111816695
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111816695
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää moniasiantuntijuuteen perustuvaa toimintatapaa Kaisankodin kuntoutusosastolla ja näin tukea kuntoutujien yksilöllisten kuntoutustavoitteiden saavuttamista. Kehittämistyön toimintaympäristöksi valittiin Kaisankodin ASLAK-kuntoutus. ASLAK-kuntoutuksen lakkauttamisen myötä varhaiskuntoutus on uusien haasteiden edessä. Niukentuneet resurssit, ajattelumallin muutos sekä tuloksellinen kuntoutus haastavat uusien toimintatapojen kehittämiseen.
Tutkimuksellisessa kehittämistyössä käytettiin toimintatutkimuksellista lähestymistapaa. Kehittämistyön aineistoa kerättiin kolmessa vaiheessa. Päätösjaksolla olevia ASLAK-kuntoutujia haastateltiin yksilöllisesti teemahaastatteluiden avulla. ASLAK-kuntoutukseen osallistuvia kuntoutustyöntekijöitä haastateltiin ryhmämuotoisilla teemahaastatteluilla. Kehittämistyöhön osallistui moniammatillinen kehittäjäryhmä, joka arvioi ja täydensi haastatteluaineiston perusteella tuotettua kuvausta moniasiantuntijuuteen perustuvasta toimintatavasta Kaisankodissa. Kaikki aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi kuvaus tulevaisuuden moniasiantuntijuuteen perustuvasta toimintatavasta yksilöllisten kuntoutustavoitteiden saavuttamiseksi Kaisankodissa. Moniasiantuntijuuteen perustuvan toimintatavan keskisimmiksi elementeiksi nostettiin kuntoutujan yksilöllisten tavoitteiden nimeäminen, kirjaaminen seuranta, työstäminen ja arviointi, jotka kulkevat punaisena lankana läpi kuntoutusprosessin. Keskiöön nousivat myös kuntoutujan ja työryhmän tasavertainen asiantuntijuus ja henkilökohtaisen kuntoutuksen räätälöinti. Tulevaisuudessa kuntoutuja nähdään Kaisankodissa aktiivisessa roolissa oman kuntoutuksen suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa. Kuntoutujaryhmää koskevan työryhmän ja verkoston yhteistyö nähdään tiiviinä yhteistyönä kuntoutuksen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Tutkimuksellisessa kehittämistyössä käytettiin toimintatutkimuksellista lähestymistapaa. Kehittämistyön aineistoa kerättiin kolmessa vaiheessa. Päätösjaksolla olevia ASLAK-kuntoutujia haastateltiin yksilöllisesti teemahaastatteluiden avulla. ASLAK-kuntoutukseen osallistuvia kuntoutustyöntekijöitä haastateltiin ryhmämuotoisilla teemahaastatteluilla. Kehittämistyöhön osallistui moniammatillinen kehittäjäryhmä, joka arvioi ja täydensi haastatteluaineiston perusteella tuotettua kuvausta moniasiantuntijuuteen perustuvasta toimintatavasta Kaisankodissa. Kaikki aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi kuvaus tulevaisuuden moniasiantuntijuuteen perustuvasta toimintatavasta yksilöllisten kuntoutustavoitteiden saavuttamiseksi Kaisankodissa. Moniasiantuntijuuteen perustuvan toimintatavan keskisimmiksi elementeiksi nostettiin kuntoutujan yksilöllisten tavoitteiden nimeäminen, kirjaaminen seuranta, työstäminen ja arviointi, jotka kulkevat punaisena lankana läpi kuntoutusprosessin. Keskiöön nousivat myös kuntoutujan ja työryhmän tasavertainen asiantuntijuus ja henkilökohtaisen kuntoutuksen räätälöinti. Tulevaisuudessa kuntoutuja nähdään Kaisankodissa aktiivisessa roolissa oman kuntoutuksen suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa. Kuntoutujaryhmää koskevan työryhmän ja verkoston yhteistyö nähdään tiiviinä yhteistyönä kuntoutuksen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.