Suun terveysvalmennustuokio valmistavalle luokalle
Hellman, Marja; Peltonen, Mervi; Roivainen, Sari (2015)
Hellman, Marja
Peltonen, Mervi
Roivainen, Sari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111816691
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111816691
Tiivistelmä
Tutkimukset osoittavat, että maahanmuuttajataustaisten suun terveys on valtaväestöä heikompi.THL:N Suomessa vuonna 2013 tekemästä otantatutkimuksesta käy ilmi, että noin 40 % maahanmuuttajataustaisista lapsista jättää aamupalan tai kouluruokailun usein väliin, mikä lisää hampaille haitallista sokeripitoista napostelua koulupäivän aikana. Maahanmuuttajamäärien kasvaessa heidän kouluikäisten lasten määrä kasvaa. Paikallista kieltä osaamattomat lapset aloittavat perusopinnot valmistavalla luokalla, jonka opetukseen ei lakisääteisesti kuulu terveyskasvatus. Opinnäytetyön tuotoksella vastataan tähän isoon haasteeseen.
Toiminnallisen opinnäytetyön aihe nousi esiin Helsingin kaupungin suun terveydenhuollon tarpeesta saada resursseja suun terveydenedistämiseen Helsingin alueen alakoulun valmistaville luokille. Opinnäytetyön tuotoksena järjestettiin Itä-Helsingin alakoulun valmistavan
opetuksen 9 - 12 vuotiaille suun terveysvalmennustuokio. Kohderyhmässä on rikkaasti edustettuna alueen yhteisön monikansallisuus ja monikulttuurisuus. Kehittämistehtävänä on selvittää, miten vahvistaa moniammatillista yhteistyötä ja ketkä ovat sen tarvittavat tekijät valmistavan luokan oppilaiden suun terveyttä edistävän yhteistyömallin luomiseksi.
Opinnäytetyössä yhdistyy teoreettisuus ammatillisena tietoutena, toiminnallisuus arjen ammattitaitona
sekä raportointi viestintätaidon osa-alueena. Opinnäytetyö toteutettiin Ojasalon tutkimuksellista kehitystyön prosessia mukaillen ja tarkoitukseen soveltaen. Yksittäisen tuokion suunnitteluun ja arviointiin hyödynnettiin Precede-Proceed terveydenedistämisen prosessimallia sekä sitä tukevaa sosiaalista markkinointia innostamisen keinona. Tuokion toteutuksessa korostetaan pyrkimystä koherenssin tunteen vahvistamiseen. On tutkittu, että vahva koherenssin tunne edistää suun terveyttä. Terveysvalmennustuokio osoitti lapsien avoimuuden ottaa vastaan tietoa oman suun terveyden edistämiseksi. Tuokiossa annettiin vaihtoehtoja vähäsokerisille välipaloille. Hampaiden harjaus yhdessä antoi mallin, miten se kotona voidaan suorittaa tehokkaasti. Pelin kautta kasvatettiin lapsien käyttökelpoista suomenkielen suun terveyssanastoa. Toiminnalla luotiin moniammatillisen yhteistyön malli sille, miten valmistavan luokan oppilaat saatetaan heille kuuluviin kunnallisiin hammastarkastuksiin.
Opinnäytetyön terveysvalmennustuokion mallin voi helposti siirtää toiseen yhteisöön. Mallia voi soveltaa myös koulussa lasten opetuksessa tai terveystarkastusten yhteydessä. Suunsairauksien ennaltaehkäisyn kannalta jatkumo on tärkeää. Vaikka moniammatillinen yhteistyömalli
luotiin, sen toteuttaminen jatkossa vaatii kaikkien osapuolien motivaatiota yhteisen päämäärän saavuttamiseksi.
Toiminnallisen opinnäytetyön aihe nousi esiin Helsingin kaupungin suun terveydenhuollon tarpeesta saada resursseja suun terveydenedistämiseen Helsingin alueen alakoulun valmistaville luokille. Opinnäytetyön tuotoksena järjestettiin Itä-Helsingin alakoulun valmistavan
opetuksen 9 - 12 vuotiaille suun terveysvalmennustuokio. Kohderyhmässä on rikkaasti edustettuna alueen yhteisön monikansallisuus ja monikulttuurisuus. Kehittämistehtävänä on selvittää, miten vahvistaa moniammatillista yhteistyötä ja ketkä ovat sen tarvittavat tekijät valmistavan luokan oppilaiden suun terveyttä edistävän yhteistyömallin luomiseksi.
Opinnäytetyössä yhdistyy teoreettisuus ammatillisena tietoutena, toiminnallisuus arjen ammattitaitona
sekä raportointi viestintätaidon osa-alueena. Opinnäytetyö toteutettiin Ojasalon tutkimuksellista kehitystyön prosessia mukaillen ja tarkoitukseen soveltaen. Yksittäisen tuokion suunnitteluun ja arviointiin hyödynnettiin Precede-Proceed terveydenedistämisen prosessimallia sekä sitä tukevaa sosiaalista markkinointia innostamisen keinona. Tuokion toteutuksessa korostetaan pyrkimystä koherenssin tunteen vahvistamiseen. On tutkittu, että vahva koherenssin tunne edistää suun terveyttä. Terveysvalmennustuokio osoitti lapsien avoimuuden ottaa vastaan tietoa oman suun terveyden edistämiseksi. Tuokiossa annettiin vaihtoehtoja vähäsokerisille välipaloille. Hampaiden harjaus yhdessä antoi mallin, miten se kotona voidaan suorittaa tehokkaasti. Pelin kautta kasvatettiin lapsien käyttökelpoista suomenkielen suun terveyssanastoa. Toiminnalla luotiin moniammatillisen yhteistyön malli sille, miten valmistavan luokan oppilaat saatetaan heille kuuluviin kunnallisiin hammastarkastuksiin.
Opinnäytetyön terveysvalmennustuokion mallin voi helposti siirtää toiseen yhteisöön. Mallia voi soveltaa myös koulussa lasten opetuksessa tai terveystarkastusten yhteydessä. Suunsairauksien ennaltaehkäisyn kannalta jatkumo on tärkeää. Vaikka moniammatillinen yhteistyömalli
luotiin, sen toteuttaminen jatkossa vaatii kaikkien osapuolien motivaatiota yhteisen päämäärän saavuttamiseksi.