Hei koululainen – lasit päähän! : tutkimus lasten plus- ja/tai prismakorjauksen vaikutuksista koulunkäyntiin
Hämäläinen, Tytti; Näriäinen, Piia; Ylönen, Jenna (2015)
Hämäläinen, Tytti
Näriäinen, Piia
Ylönen, Jenna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111816735
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111816735
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää vanhempien subjektiivisia kokemuksia siitä, kuinka plus- ja/tai prismalasit olivat vaikuttaneet lasten koulunkäyntiin. Koulunkäyntiä tarkasteltiin lähityöskentelyn miellyttävyyden, koulumotivaation, oppimistulosten ja keskittymiskyvyn näkökulmasta. Lisäksi tavoitteena oli saada Rauman mallin näönhuollon toimivuudesta palautetta, jonka avulla toimintaa voidaan kehittää. Opinnäytetyön työelämän yhteistyökumppanina toimi Silmäoptikot Palmu Oy.
Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin kyselytutkimuksena. Tutkimuksen perusjoukko koostui silmälasimääräyksen vuosina 2009-2014 saaneista 2.-6.-luokkalaisista lapsista, jotka kouluterveydenhoitajat olivat lähettäneet näöntarkastukseen Rauman mallin mukaisesti. Kyselylomake, joka sisälsi sekä avoimia että suljettuja kysymyksiä, suunnattiin näiden lasten huoltajille. Suljettujen kysymysten vastaukset analysoitiin SPSS-tilastonkäsittelyohjelmalla, ja avointen kysymysten vastaukset lisättiin tukemaan suljettujen kysymysten tuloksia.
Silmälasien käyttäminen ei vaikuttanut negatiivisesti yhdenkään lapsen kouluarvosanoihin, koulumotivaatioon tai keskittymiskykyyn. Jos lapsella oli ollut paljon oireita ennen silmälasien saamista, oli todennäköistä, että lapsi käytti saatuja silmälasejaan. Silmälasien käytön aloittamisen myötä oireet vähenivät suurella osalla lapsista, joilla oli ollut oireita ennen silmälasien käyttöönottoa. Prosentuaalisesti eniten positiivista muutosta tapahtui yleisesti koulumenestyksessä ja keskittymiskyvyssä. Lapsilla, joilla koulumenestys oli muuttunut, lukeminen oli mielekkäämpää, innostuneisuus oli lisääntynyt tai kouluaineiden oppiminen oli helpompaa.
Kysyttäessä näönhuoltoprosessin toimivuudesta pääosa vanhemmista oli ollut siihen tyytyväisiä. Optikoiden ammatti- ja asiakaspalvelutaitoja sekä tapaa kohdata lapsi kehuttiin. Jotkut vanhemmat toivoivat koululaisten näönhuollon laajentamista useampaan kaupungin optikkoliikkeeseen.
Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin kyselytutkimuksena. Tutkimuksen perusjoukko koostui silmälasimääräyksen vuosina 2009-2014 saaneista 2.-6.-luokkalaisista lapsista, jotka kouluterveydenhoitajat olivat lähettäneet näöntarkastukseen Rauman mallin mukaisesti. Kyselylomake, joka sisälsi sekä avoimia että suljettuja kysymyksiä, suunnattiin näiden lasten huoltajille. Suljettujen kysymysten vastaukset analysoitiin SPSS-tilastonkäsittelyohjelmalla, ja avointen kysymysten vastaukset lisättiin tukemaan suljettujen kysymysten tuloksia.
Silmälasien käyttäminen ei vaikuttanut negatiivisesti yhdenkään lapsen kouluarvosanoihin, koulumotivaatioon tai keskittymiskykyyn. Jos lapsella oli ollut paljon oireita ennen silmälasien saamista, oli todennäköistä, että lapsi käytti saatuja silmälasejaan. Silmälasien käytön aloittamisen myötä oireet vähenivät suurella osalla lapsista, joilla oli ollut oireita ennen silmälasien käyttöönottoa. Prosentuaalisesti eniten positiivista muutosta tapahtui yleisesti koulumenestyksessä ja keskittymiskyvyssä. Lapsilla, joilla koulumenestys oli muuttunut, lukeminen oli mielekkäämpää, innostuneisuus oli lisääntynyt tai kouluaineiden oppiminen oli helpompaa.
Kysyttäessä näönhuoltoprosessin toimivuudesta pääosa vanhemmista oli ollut siihen tyytyväisiä. Optikoiden ammatti- ja asiakaspalvelutaitoja sekä tapaa kohdata lapsi kehuttiin. Jotkut vanhemmat toivoivat koululaisten näönhuollon laajentamista useampaan kaupungin optikkoliikkeeseen.