Leikki-ikäisten lasten vanhempien näkemyksiä lapsen vapaasta leikistä
Semenuka, Julija (2015)
Semenuka, Julija
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111816795
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111816795
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kartoitetaan leikki-ikäisten lasten vanhempien näkemyksiä koskien lapsen vapaata leikkiä. Teemoina toimivat hyvän leikin olosuhteet, leikin vaikutus lapsen kehitykseen sekä aikuisen rooli lapsen leikissä. Teemat valikoituivat taustateoriasta. Tutkimus on osa varhaiskasvatuksen kehittämisyksikön vuosien 2014–2016 teemakautta Leikki ja leikilliset oppimisympäristöt varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodostavat leikki, sen tarvitsemat olosuhteet, leikin merkitys lapsen kehitykselle sekä aikuisen rooli lapsen leikissä. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla syyskuussa 2015. Yksilöhaastatteluihin osallistui kolme äitiä ja kaksi isää. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Vanhempien näkemykset lapsen vapaasta leikistä olivat pääsääntöisesti yhteneväisiä teoriapohjan kanssa. Leikin hyviksi olosuhteiksi ei noussut aineistosta yhteisiä nimittäjiä, mutta vanhemmat kuitenkin tunnistivat leikin tarvitsemia olosuhteita. Vanhemmat kokivat, että heidän perheissään lapsen hyvän leikin olosuhteet toteutuvat. Leikkiä pidettiin lapselle tärkeänä ja luontevana toimintana. Aikuisen rooleiksi lapsen vapaassa leikissä nimettiin leikin mahdollistamien ja tukeminen, erityisesti tarjoamalla leikkiaikaa. Lapsen leikkikaverina toimimista ei nähty yhtenä aikuisen roolista.
Leikki ja lasten vanhemmat ovat kumpikin aiheina hyvin moniulotteisia. Aiheesta tehtyä tutkimusta on olemassa melko vähän ja sen tarve tulee kasvamaan. Lapsiperheiden arki on hektistä ja hyvien leikkiolosuhteiden luominen vaatii niihin huomion kiinnittämistä. Jatkotutkimuksia saisi esimerkiksi siitä, miten vanhempien ikä, oma lapsuus tai elämäntilanne vaikuttavat heidän näkemyksiinsä lapsen leikistä tai kuinka vapaan leikin mahdollisuus toteutuu perheissä konkreettisesti.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodostavat leikki, sen tarvitsemat olosuhteet, leikin merkitys lapsen kehitykselle sekä aikuisen rooli lapsen leikissä. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla syyskuussa 2015. Yksilöhaastatteluihin osallistui kolme äitiä ja kaksi isää. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Vanhempien näkemykset lapsen vapaasta leikistä olivat pääsääntöisesti yhteneväisiä teoriapohjan kanssa. Leikin hyviksi olosuhteiksi ei noussut aineistosta yhteisiä nimittäjiä, mutta vanhemmat kuitenkin tunnistivat leikin tarvitsemia olosuhteita. Vanhemmat kokivat, että heidän perheissään lapsen hyvän leikin olosuhteet toteutuvat. Leikkiä pidettiin lapselle tärkeänä ja luontevana toimintana. Aikuisen rooleiksi lapsen vapaassa leikissä nimettiin leikin mahdollistamien ja tukeminen, erityisesti tarjoamalla leikkiaikaa. Lapsen leikkikaverina toimimista ei nähty yhtenä aikuisen roolista.
Leikki ja lasten vanhemmat ovat kumpikin aiheina hyvin moniulotteisia. Aiheesta tehtyä tutkimusta on olemassa melko vähän ja sen tarve tulee kasvamaan. Lapsiperheiden arki on hektistä ja hyvien leikkiolosuhteiden luominen vaatii niihin huomion kiinnittämistä. Jatkotutkimuksia saisi esimerkiksi siitä, miten vanhempien ikä, oma lapsuus tai elämäntilanne vaikuttavat heidän näkemyksiinsä lapsen leikistä tai kuinka vapaan leikin mahdollisuus toteutuu perheissä konkreettisesti.