Sales Potential of Social and Multiplayer Features in Mobile Game Last Planets by Vulpine Games
Meskanen, Juri (2015)
Meskanen, Juri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111016188
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111016188
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia miten sosiaaliset ja moninpeli ominaisuudet vaikuttavat mobiilipelien myyntiin, ja todistaa että Vulpine Gamesin mobiilipeli Last Planets voi menestyä näiden ominaisuuksien takia. Vulpine Games voi käyttää tämän opinnäytetyön tuloksia todistamaan potentiaalisille sijoittajille, että Last Planets -mobiilipelillä on mahdollisuuksia tuottaa huomattavia tuloja.
Opinnäytetyön toinen osio esittää taustatietoa seuraavia osioita varten. Toinen osio kertoo mobiililaitteiden historiasta, ja miten nykyiset mobiilipelialustat kasvoivat isoimmaksi pelialustaksi. Opinnäytetyö sitten esittää mobiililaitteet, mobiilipelimarkkinat ja miten markkinoiden jatkuvalle kasvulle ei näy loppua. Erityyppiset mobiilipelit, mobiilipelien liiketoimintamallit, yleiset mobiilipelien suunitteluratkaisut sekä mobiilipelaajat esitellään opinnäytetyön toisessa osiossa. Kaikki nämä aiheet tutustuttavat lukijan moniin tekijöihin, jotka vaikuttavat mobiilipeliin ja mobiilipelin myyntipotentiaaliin.
Opinnäytetyön kolmas osio keskittyy free-to-play liiketoimintamallin teoriaan ja Yhdysvaltojen iOS alustan kärki kahdeksan myydyimmän pelin esittämiseen. Free-to-play liiketoimintamalli esittää alan termistöä ja metriikkaa, joita käytetään mobiilipelien menestyksen mittaamiseen. Näiden kahdeksan myydyimmän pelin data esitetään, ja pelien dataa käytettiin opinnäytetyön seuraavassa osiossa.
Vulpine Gamesin mobiilipeli, Last Planets, esitetään opinnäytetyön neljännessä osiossa. Last Planetsin sosiaaliset ja moninpeli ominaisuudet selitetään, ja ominaisuuksia sitten verrataan muiden myydyimpien pelien ominaisuuksiin. Last Planetsin potentiaalinen myynti arvioidaan olevan noin 39 % parempi kuin muiden strategia pelien myynti, jos Last Planets saa houkuteltua oikeinlaiset pelaajat pelaamaan peliä.
Opinnäytetyön toinen osio esittää taustatietoa seuraavia osioita varten. Toinen osio kertoo mobiililaitteiden historiasta, ja miten nykyiset mobiilipelialustat kasvoivat isoimmaksi pelialustaksi. Opinnäytetyö sitten esittää mobiililaitteet, mobiilipelimarkkinat ja miten markkinoiden jatkuvalle kasvulle ei näy loppua. Erityyppiset mobiilipelit, mobiilipelien liiketoimintamallit, yleiset mobiilipelien suunitteluratkaisut sekä mobiilipelaajat esitellään opinnäytetyön toisessa osiossa. Kaikki nämä aiheet tutustuttavat lukijan moniin tekijöihin, jotka vaikuttavat mobiilipeliin ja mobiilipelin myyntipotentiaaliin.
Opinnäytetyön kolmas osio keskittyy free-to-play liiketoimintamallin teoriaan ja Yhdysvaltojen iOS alustan kärki kahdeksan myydyimmän pelin esittämiseen. Free-to-play liiketoimintamalli esittää alan termistöä ja metriikkaa, joita käytetään mobiilipelien menestyksen mittaamiseen. Näiden kahdeksan myydyimmän pelin data esitetään, ja pelien dataa käytettiin opinnäytetyön seuraavassa osiossa.
Vulpine Gamesin mobiilipeli, Last Planets, esitetään opinnäytetyön neljännessä osiossa. Last Planetsin sosiaaliset ja moninpeli ominaisuudet selitetään, ja ominaisuuksia sitten verrataan muiden myydyimpien pelien ominaisuuksiin. Last Planetsin potentiaalinen myynti arvioidaan olevan noin 39 % parempi kuin muiden strategia pelien myynti, jos Last Planets saa houkuteltua oikeinlaiset pelaajat pelaamaan peliä.