Use of Different Selection Methods in Nursing Education and other Healthcare Professions : A Literature Review
Sanneh, Landing; Mbuiya, Antony (2015)
Sanneh, Landing
Mbuiya, Antony
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111616539
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111616539
Tiivistelmä
Sairaanhoidon ja muiden terveydenhoitoalan oppilaitosten käyttämät opiskelijavalintamenetelmät ovat tärkeässä osassa arvioitaessa opiskelijoita jotka tulevat valmistumaan tai niitä jotka jäävät pois koulutusohjelmasta ennen valmistumista. Tämän (opinnäytetyön) tarkoitus oli kuvata tällä hetkellä käytettyjä valintamenetelmiä sairaanhoidon ja muiden terveydenhoitoalan ammattien koulutuksessa ja tunnistaa mahdollisia yhteyksiä näiden menetelmien ja opintotulosten välillä.
Tässä opinnäytetyössä käytetyt tietokannat olivat CINAHL, PubMed, ERIC sekä käsihakuja. 17 artikkelia valittiin analysoitavaksi käyttäen Burnardin analyysimenetelmää. Seuraavaksi tulokset jaettiin kolmeen osaan, nykyiset opiskelijavalintamenetelmät sairaanhoidon koulutuksessa, nykyiset valintamenetelmät muissa terveydenhoitoalan ammateissa sekä viimeisenä yhteydet näiden valintamenetelmien ja sairaanhoidon opintotulosten välillä.
Tämän opinnäytetyön tulokset osoittavat arvosanojen keskiarvon olevan yleisin valintamenetelmä sairaanhoidossa ja muissa terveydenhoitoalan ammateissa. Muita käsiteltyjä menetelmiä ovat muun muassa Multiple Mini Interview, (arviointikeskukset), yhdenmukaiset tentit sekä sairaanhoidossa että muissa terveydenhoitoalan ammateissa, ja henkilökohtaiset haastattelut. Yhteyksiä näiden menetelmien ja opintotulosten välillä on myös käsitelty.
Sairaanhoidon ja muiden terveydenhoitoalan ammattien koulutuksissa keskeyttämisen lisääntyessä oikeiden valintamenetelmien käyttäminen on tärkeää sillä se on ensimmäinen vaihe menestyvien opiskelijoiden valinnassa. Tästä syystä on tarpeellista painottaa näitä opiskelijavalintamenetelmiä.
Tässä opinnäytetyössä käytetyt tietokannat olivat CINAHL, PubMed, ERIC sekä käsihakuja. 17 artikkelia valittiin analysoitavaksi käyttäen Burnardin analyysimenetelmää. Seuraavaksi tulokset jaettiin kolmeen osaan, nykyiset opiskelijavalintamenetelmät sairaanhoidon koulutuksessa, nykyiset valintamenetelmät muissa terveydenhoitoalan ammateissa sekä viimeisenä yhteydet näiden valintamenetelmien ja sairaanhoidon opintotulosten välillä.
Tämän opinnäytetyön tulokset osoittavat arvosanojen keskiarvon olevan yleisin valintamenetelmä sairaanhoidossa ja muissa terveydenhoitoalan ammateissa. Muita käsiteltyjä menetelmiä ovat muun muassa Multiple Mini Interview, (arviointikeskukset), yhdenmukaiset tentit sekä sairaanhoidossa että muissa terveydenhoitoalan ammateissa, ja henkilökohtaiset haastattelut. Yhteyksiä näiden menetelmien ja opintotulosten välillä on myös käsitelty.
Sairaanhoidon ja muiden terveydenhoitoalan ammattien koulutuksissa keskeyttämisen lisääntyessä oikeiden valintamenetelmien käyttäminen on tärkeää sillä se on ensimmäinen vaihe menestyvien opiskelijoiden valinnassa. Tästä syystä on tarpeellista painottaa näitä opiskelijavalintamenetelmiä.