Yrittäjyys liiketalouden opinnoissa : Tutkimus Metropolian liiketalouden koulutusohjelman opiskelijoille
Laitinen, Katri (2015)
Laitinen, Katri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111716661
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111716661
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, antavatko Metropolia Ammattikorkeakoulun liiketalouden koulutusohjelman kurssit hyvät valmiudet yrittäjyyteen. Opinnäytetyö lähti käyntiin Metropolia Ammattikorkeakoulun sloganista: ”Metropolia tukee yrittäjyyttä”. Halusin selvittää opiskelijoiden näkökulman kyseiseen asiaan, koska opetussuunnitelmassa yrittäjyys -sana ei esiinny useasti. Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee yrittäjyyden alkuvaiheita ja mitä kaikkea aloittavan yrittäjän tulee huomioida. Yrittäjyys on laaja käsite, jonka takia teoriaosuus on rajattu yritystoiminnan aloitusvaiheeseen. Teoriaosuuteen liittyy vahvasti Metropolia Ammattikorkeakoulun liiketalouden koulutusohjelman opetussuunnitelman 2013–2014 tutkiminen ja selvittäminen, kuinka monella kurssilla käsitellään yrittäjyyttä.
Tutkimus suoritettiin toukokuussa 2015. Metropolia Ammattikorkeakoulussa liiketalouden koulutusohjelmassa opiskeleville lähetettiin kysely. Tutkimuksessa käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista menetelmää. Tutkimuksen avulla haluttiin saada selville mahdollisimman hyvin opiskelijoiden mielipide kyseiseen asiaan, joten tutkimuksessa oli myös kohtia avoimille kommenteille ja perusteluille. Suurin osa kysymyksistä oli suljettuja, mutta kolmeen eri väittämään opiskelija sai antaa oman perustelunsa, miksi oli väittämän kanssa samaa tai eri mieltä. Tämän lisäksi tutkimuksen lopussa opiskelija sai kertoa vapaaehtoisesti kommentteja tutkimusongelmaan liittyen. Väittämien ja kommenttien avulla saatiin selville opiskelijoiden näkökanta ja tutkimusongelmaan saatiin selkeä vastaus.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että 60 % vastanneista haluaa ryhtyä yrittäjäksi tai on miettinyt yrittäjyyttä. Jopa 90 % vastanneista oli sitä mieltä, että yrittäjyyden perusteiden opiskeleminen ja ymmärtäminen kuuluu osaksi tradenomiopintoja. Suurin osa vastanneista oli joko täysin eri mieltä tai jokseenkin eri mieltä väittämän kanssa, että Metropolian liiketalouden koulutusohjelman kurssit antavat hyvät valmiudet yrittäjyyteen.
Tutkimuksen perusteella yrittäjyys -sana pitäisi esiintyä enemmän opetussuunnitelmassa ja vapaaehtoiselle yrityskurssille olisi kysyntää. Tämän lisäksi tutkimus osoitti, että oppilaiden näkökulmasta nykyinen yritystoiminta -kurssi voisi olla käytännönläheisempi ja teoria voisi keskittyä yrityksen alkuvaiheisiin.
Tutkimus suoritettiin toukokuussa 2015. Metropolia Ammattikorkeakoulussa liiketalouden koulutusohjelmassa opiskeleville lähetettiin kysely. Tutkimuksessa käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista menetelmää. Tutkimuksen avulla haluttiin saada selville mahdollisimman hyvin opiskelijoiden mielipide kyseiseen asiaan, joten tutkimuksessa oli myös kohtia avoimille kommenteille ja perusteluille. Suurin osa kysymyksistä oli suljettuja, mutta kolmeen eri väittämään opiskelija sai antaa oman perustelunsa, miksi oli väittämän kanssa samaa tai eri mieltä. Tämän lisäksi tutkimuksen lopussa opiskelija sai kertoa vapaaehtoisesti kommentteja tutkimusongelmaan liittyen. Väittämien ja kommenttien avulla saatiin selville opiskelijoiden näkökanta ja tutkimusongelmaan saatiin selkeä vastaus.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että 60 % vastanneista haluaa ryhtyä yrittäjäksi tai on miettinyt yrittäjyyttä. Jopa 90 % vastanneista oli sitä mieltä, että yrittäjyyden perusteiden opiskeleminen ja ymmärtäminen kuuluu osaksi tradenomiopintoja. Suurin osa vastanneista oli joko täysin eri mieltä tai jokseenkin eri mieltä väittämän kanssa, että Metropolian liiketalouden koulutusohjelman kurssit antavat hyvät valmiudet yrittäjyyteen.
Tutkimuksen perusteella yrittäjyys -sana pitäisi esiintyä enemmän opetussuunnitelmassa ja vapaaehtoiselle yrityskurssille olisi kysyntää. Tämän lisäksi tutkimus osoitti, että oppilaiden näkökulmasta nykyinen yritystoiminta -kurssi voisi olla käytännönläheisempi ja teoria voisi keskittyä yrityksen alkuvaiheisiin.