Älä tule paha optikko, tule hyvä optikko! : Kyselytutkimus optometristiopiskelijoille ammatillisen kasvun kehityksestä
Lehtisalo, Petra; Lääti, Ville; Tuominen, Miia (2015)
Lehtisalo, Petra
Lääti, Ville
Tuominen, Miia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111916852
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111916852
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Metropolian optometrian opiskelijoiden ammatillisen kasvun kehitystä koulutuksen aikana. Tutkimuksessa haluttiin selvittää, millaista ammatillisen asiantuntijuuden kehitys on opiskelijoilla, jotka eivät käy koulun ohella palkkatöissä, verrattuna niihin, jotka käyvät. Tutkimuksessa eroteltiin optisen alan asiantuntijuuden osa-alueita ja pyrittiin selvittämään näiden osa-alueiden oppimiseen vaikuttavia tekijöitä.
Teoriaosuudessa käsiteltiin ammatillisen kasvun ja asiantuntijuuden kehitystä, ammattikorkeakoulussa oppimisen teoriasuuntauksia sekä ammattikorkeakoulupedagogiikan eri osa-alueita.
Kvantitatiivinen tutkimus suoritettiin syksyllä 2015, ja kyselylomakkeeseen vastasi 106 optometristiopiskelijaa. Kyselylomakkeessa oli taustatietoja selvittäviä suljettuja kysymyksiä, asenneasteikkoja sekä yksi avoin kysymys.
Kyselyn tulokset analysoitiin SPSS-ohjelmalla. Tuloksista selvisi muun muassa myymälätyöskentelyn kehittyvän varmemmaksi koulun ohella palkkatöissä käyvillä. Näöntutkimusosaamiseen oli kuitenkin saatu enemmän varmuutta opinnoista. Kyselystä selvisi, että Positia-myymälän kokivat kehittäväksi vain opiskelujen alkuvaiheessa olevat opiskelijat. Työelämäharjoittelujaksot koettiin opiskelujen vaiheesta riippumatta ammatillista osaamista edistäväksi. Erilaisten työpaikkojen välillä huomattiin eroja siinä, miten eri osa-alueilla kehityttiin.
Tutkimuksen mukaan vertaistuella oli opiskelijoiden mielestä suuri vaikutus ammatilliseen kehitykseen. Sen lisäksi selvisi opiskelijoiden olevan erittäin motivoituneita kehittymään oman alansa ammattilaisiksi. Tutkimuksen tulosten erot olivat tilastollisesti merkitseviä monella eri osa-alueella.
Tutkimuksella kartoitettiin Helsingin optometristiopiskelijoiden osaamisen kehitystä. Tulevaisuudessa olisi mahdollisuus toistaa tutkimus, jotta saataisiin selville uudistuvan opintosuunnitelman vaikutukset ammatillisen kasvun kehitykseen. Myös monialainen tutkimus aiheesta olisi mahdollistaa suorittaa, jotta tuloksille saataisiin vertailukohde.
Teoriaosuudessa käsiteltiin ammatillisen kasvun ja asiantuntijuuden kehitystä, ammattikorkeakoulussa oppimisen teoriasuuntauksia sekä ammattikorkeakoulupedagogiikan eri osa-alueita.
Kvantitatiivinen tutkimus suoritettiin syksyllä 2015, ja kyselylomakkeeseen vastasi 106 optometristiopiskelijaa. Kyselylomakkeessa oli taustatietoja selvittäviä suljettuja kysymyksiä, asenneasteikkoja sekä yksi avoin kysymys.
Kyselyn tulokset analysoitiin SPSS-ohjelmalla. Tuloksista selvisi muun muassa myymälätyöskentelyn kehittyvän varmemmaksi koulun ohella palkkatöissä käyvillä. Näöntutkimusosaamiseen oli kuitenkin saatu enemmän varmuutta opinnoista. Kyselystä selvisi, että Positia-myymälän kokivat kehittäväksi vain opiskelujen alkuvaiheessa olevat opiskelijat. Työelämäharjoittelujaksot koettiin opiskelujen vaiheesta riippumatta ammatillista osaamista edistäväksi. Erilaisten työpaikkojen välillä huomattiin eroja siinä, miten eri osa-alueilla kehityttiin.
Tutkimuksen mukaan vertaistuella oli opiskelijoiden mielestä suuri vaikutus ammatilliseen kehitykseen. Sen lisäksi selvisi opiskelijoiden olevan erittäin motivoituneita kehittymään oman alansa ammattilaisiksi. Tutkimuksen tulosten erot olivat tilastollisesti merkitseviä monella eri osa-alueella.
Tutkimuksella kartoitettiin Helsingin optometristiopiskelijoiden osaamisen kehitystä. Tulevaisuudessa olisi mahdollisuus toistaa tutkimus, jotta saataisiin selville uudistuvan opintosuunnitelman vaikutukset ammatillisen kasvun kehitykseen. Myös monialainen tutkimus aiheesta olisi mahdollistaa suorittaa, jotta tuloksille saataisiin vertailukohde.