Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Vanhempainkoulutoiminta Oulunkaaressa

Haapola, Kaisa; Pitkänen, Piia; Sepponen, Hanna (2015)

 
Avaa tiedosto
Haapola_Kaisa_Pitkanen_Piia_Sepponen_Hanna.pdf (405.7Kt)
Lataukset: 


Haapola, Kaisa
Pitkänen, Piia
Sepponen, Hanna
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111916896
Tiivistelmä
Vuonna 2012 lastensuojelun avohuollon asiakkaina oli 87 196 lasta ja nuorta. Asiakkaiden kokonaismäärä lisääntyi edellisvuodesta 7,1 prosentilla, mikä tarkoittaa 5737 lasta. Luvut kertovat ennaltaehkäisevän lastensuojelu- ja perhetyön tarpeen kasvusta. Eniten asiakkaita oli 16–17 -vuotiaiden ikäryhmässä. Tämä kertoo siitä, että vanhemmuutta ja perhettä olisi ollut tarpeen tukea jo varhaisemmassa vaiheessa. Työmme toimeksiantajana toimi Oulunkaaren kuntayhtymä, joka on järjestänyt vanhemmille suunnattua vanhempainkoulutoimintaa Oulunkaaren seutukunnan alueella vuodesta 2012. Vanhempainkoulutoiminta perustuu pääosin yhdysvaltalaisen psykologian professorin Carolyn Webster-Strattonin kehittämään Ihmeelliset vuodet -toimintamalliin (The Incredible years).

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla vanhempien kokemuksia osallistumisestaan keväällä 2014 järjestettyyn vanhempainkouluun. Lisäksi tarkoituksena oli kuvailla myös vanhempainkouluryhmien ohjaajien arvioita vanhemmille tehdyn kyselyn tuloksista, jolloin heillä oli mahdollisuus arvioida vanhempainkoulutoiminnan tuloksellisuutta sekä kehittämistarvetta.

Tietoperustassa käsitellään vanhempainkoulua osana Oulunkaaren perhepalveluja, vanhemmuutta ja sen vahvistamista, vanhempainkasvatusta sekä Ihmeelliset vuodet -toimintamallia. Tutkimusmenetelmänä sovellettiin asiakaslähtöistä BIKVA-arviointimenetelmää. Vanhempien kokemuksia vanhempainkoulusta kysyttiin kyselylomakkeella. Vanhempainkouluohjaajat osallistuivat ryhmähaastatteluun, joka pohjautui kyselylomakkeista saatuihin tuloksiin. Ryhmähaastattelu tallennettiin nauhureilla ja materiaali purettiin tekstimuotoon.

Tutkimustulosten perusteella vanhemmat kokivat saaneensa tukea vanhemmuuteen osallistumalla vanhempainkoulutoimintaan. Vanhempainkoulua voidaan pitää toimivana menetelmänä vanhempainkasvatuksessa ja vanhemmuuden tukemisessa. Ohjaajien ryhmähaastattelussa kehittämisehdotukseksi nousivat työnohjauksen tarjoaminen vanhempainkouluohjaajille, yhteistyön kehittäminen neuvolan kanssa ja vanhempainkoulun tunnettavuuden lisääminen.

Johtopäätöksemme on, että vanhempainkoulusta on hyötyä, sitä kannattaa kehittää ja siihen kannattaa suunnata voimavaroja. Vanhempainkoulu on toimiva, ennaltaehkäisevä ja matalan kynnyksen palvelu, joita tulisi olla tarjolla lapsiperheille entistä enemmän. Vanhempainkoulu on edullinen ennaltaehkäisevä palvelu, joita sosiaalipalveluissa pyritään tarjoamaan kalliiden, tehostetun tuen palveluiden sijaan.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste