KOULU- JA TYÖIKÄISTEN NÄÖN SEULOMINEN TERVEYDENHUOLLOSSA : Oppitunti Seinäjoen ammattikorkeakoulun terveydenhoitajaopiskelijoille
Arvola, Arla; Haapala, Laura (2015)
Arvola, Arla
Haapala, Laura
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112016979
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112016979
Tiivistelmä
Terveydenhuollon ammattihenkilöiden on pystyttävä suorittamaan näönseulonnat luotettavasti, jotta tuloksista voidaan tehdä johtopäätöksiä ja niitä voidaan vertailla. Näin voidaan vaikuttaa jopa lapsen koulumenestykseen ja parantaa työntekijän työtehokkuutta sillä Suomessa on suuri määrä kouluterveyden- ja työterveyshuollon asiakkaita.
Opinnäytetyötä varten suunnittelimme ja toteutimme oppitunnin, joka sisälsi teoriatunnin ja käytännön harjoituksia. Aluksi ajatuksenamme oli järjestää koulutuspäivä kouluterveydenhoitajille, mutta aikataulullisesti se ei ollut mahdollista. Oppitunti toteutettiin Seinäjoen ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan yksikössä terveydenhoitajaopiskelijoille 9.9.2015. Oppitunnin teoriaosuus loi pohjaa käytännön harjoituksia varten. Teoriaosuudessa käsittelimme yleisesti silmien toimintaa, taittovirheitä, karsastusta, amblyopiaa ja värinäköä. Lisäksi käsittelimme työterveyshuollon osuudessa ikänäköä. Aihealueet valikoituivat kouluterveydenhoitajien toiveista, jotka olivat tulleet esille aikaisemmin valmistuneissa opinnäytetöissä. Käytännön harjoitteet olivat kauko- ja lähinäöntarkkuuden mittaus, karsastuksen tutkiminen Hirschbergin lampputestillä ja peittokokeella sekä värinäön tutkiminen Ishiharan testitaulustolla.
Tavoitteenamme opinnäytetyössä oli kehittää Seinäjoen ammattikorkeakoulun terveydenhoitajaopiskelijoiden valmiuksia näönseulontojen suorittamiseen. Lisäksi oppitunnille osallistuneet terveydenhoitajaopiskelijat ymmärtäisivät näönseulonnoissa käytettäviä menetelmiä sekä niistä saatuja tuloksia. Opinnäytetyömme tarkoitus oli tuottaa syventävä oppitunti ja oppimateriaali opintojen tueksi. Oppitunti toteutettiin yhdessä Seinäjoen ammattikorkeakoulun kanssa. Oppitunnille osallistui 40 terveydenhoitajaopiskelijaa ja kolme terveydenhoitotyön opettajaa.
Oppitunnin päätteeksi opiskelijoilta ja opettajilta kerättiin kirjallinen palaute. Lisäksi kysyimme suullista palautetta opiskelijoilta ja opettajilta heti oppitunnin päätyttyä. Palautteiden avulla arvioimme oppitunnin onnistumista. Oppitunnille osallistuneista opiskelijoista 92 prosenttia koki oppitunnin parantaneen heidän valmiuksiaan työelämään. Opiskelijat mielsivät oppitunnin syventäneen heidän tietouttaan näkemisestä ja näönseulontojen tekemisestä. Opettajilta saadusta palautteesta tuli ilmi, että heillä olisi halukkuutta jatkaa yhteistyötä. Heidän mielestään oppitunti oli erittäin hyödyllinen. Lisäksi sitä voisi kehittää vastaamaan kunkin oppilaitoksen toiveita. Oppitunnin voisi myös tuotteistaa Oulun ammattikorkeakoulun puolesta, jolloin opiskelijat voisivat käydä luennoimassa aiheesta muissa oppilaitoksissa.
Opinnäytetyötä varten suunnittelimme ja toteutimme oppitunnin, joka sisälsi teoriatunnin ja käytännön harjoituksia. Aluksi ajatuksenamme oli järjestää koulutuspäivä kouluterveydenhoitajille, mutta aikataulullisesti se ei ollut mahdollista. Oppitunti toteutettiin Seinäjoen ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan yksikössä terveydenhoitajaopiskelijoille 9.9.2015. Oppitunnin teoriaosuus loi pohjaa käytännön harjoituksia varten. Teoriaosuudessa käsittelimme yleisesti silmien toimintaa, taittovirheitä, karsastusta, amblyopiaa ja värinäköä. Lisäksi käsittelimme työterveyshuollon osuudessa ikänäköä. Aihealueet valikoituivat kouluterveydenhoitajien toiveista, jotka olivat tulleet esille aikaisemmin valmistuneissa opinnäytetöissä. Käytännön harjoitteet olivat kauko- ja lähinäöntarkkuuden mittaus, karsastuksen tutkiminen Hirschbergin lampputestillä ja peittokokeella sekä värinäön tutkiminen Ishiharan testitaulustolla.
Tavoitteenamme opinnäytetyössä oli kehittää Seinäjoen ammattikorkeakoulun terveydenhoitajaopiskelijoiden valmiuksia näönseulontojen suorittamiseen. Lisäksi oppitunnille osallistuneet terveydenhoitajaopiskelijat ymmärtäisivät näönseulonnoissa käytettäviä menetelmiä sekä niistä saatuja tuloksia. Opinnäytetyömme tarkoitus oli tuottaa syventävä oppitunti ja oppimateriaali opintojen tueksi. Oppitunti toteutettiin yhdessä Seinäjoen ammattikorkeakoulun kanssa. Oppitunnille osallistui 40 terveydenhoitajaopiskelijaa ja kolme terveydenhoitotyön opettajaa.
Oppitunnin päätteeksi opiskelijoilta ja opettajilta kerättiin kirjallinen palaute. Lisäksi kysyimme suullista palautetta opiskelijoilta ja opettajilta heti oppitunnin päätyttyä. Palautteiden avulla arvioimme oppitunnin onnistumista. Oppitunnille osallistuneista opiskelijoista 92 prosenttia koki oppitunnin parantaneen heidän valmiuksiaan työelämään. Opiskelijat mielsivät oppitunnin syventäneen heidän tietouttaan näkemisestä ja näönseulontojen tekemisestä. Opettajilta saadusta palautteesta tuli ilmi, että heillä olisi halukkuutta jatkaa yhteistyötä. Heidän mielestään oppitunti oli erittäin hyödyllinen. Lisäksi sitä voisi kehittää vastaamaan kunkin oppilaitoksen toiveita. Oppitunnin voisi myös tuotteistaa Oulun ammattikorkeakoulun puolesta, jolloin opiskelijat voisivat käydä luennoimassa aiheesta muissa oppilaitoksissa.