SOMEA PORTAITTAIN : Sosiaalisen median koulutusohjelma Maanpuolustuskoulutus-yhdistykselle
Törn-Säkkinen, Riitta (2015)
Törn-Säkkinen, Riitta
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111716629
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111716629
Tiivistelmä
Sosiaalisen median ja verkkokoulutuksen merkitys on tunnistettu ja tunnustettu Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen (MPK) toiminnassa. Järjestelmällinen toimijoiden kouluttaminen on kuitenkin puuttunut, ja kurssien sisältöjä ei ole kirjoitettu mallikursseiksi. MPK toimii kolmiportaisen nousujohteisen koulutuksen mallilla, mutta sosiaalisesta median käytöstä mallia ei ole ollut. Selvittämättä on myös ollut, miten ja millä tasolla aktiiviset toimijat ja toimihenkilöt käyttävät verkkokoulutuksen työkaluja ja sosiaalista mediaa.
Jotta sosiaalisen median käyttöä voidaan lähteä järjestelmällisesti kouluttamaan toimijoille (vapaaehtoistoimijat ja palkatut työntekijät), on ensin saatava selville käyttäjien lähtötaso, määritettävä tavoitteet ja kartoitettava käytössä olevien työkalujen mahdollisuudet. Opin-näytetyön toimeksiannon tavoitteena oli selvittää toimijoiden nykyhetkinen sosiaalisen median käytön taitotaso sekä toimijoiden asenteet sosiaalista mediaa ja verkkokoulutusta kohtaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda konstruktiona MPK:n käyttöön sosiaalisesta mediasta kolmiportainen malli, joka on mahdollista toteuttaa osittain verkossa.
Tutkimuksen viitekehyksessä pyrittiin kuvaamaan kansalaisjärjestöjen ja Puolustusvoimien sosiaalisen median käyttöä. Tavoitteena oli löytää kahden erilaisen toimintaympäristön luomassa kokonaisuudessa tapoja kouluttaa ja käyttää sosiaalista mediaa hyväksyttävällä tavalla ja turvallisesti ja hakea esimerkkejä hyviksi havaituista toimintamalleista. Sosiaalisen median koulutusohjelmaa rakentui konstruktiivisena osana opinnäytetyötä, ja siitä to-teutettiin ensimmäinen porras eli perustaso. Lisäksi seuraavat koulutustasot eli jatkotaso ja eksperttitaso suunniteltiin osana opinnäytetyön toteutusta.
Jotta sosiaalisen median käyttöä voidaan lähteä järjestelmällisesti kouluttamaan toimijoille (vapaaehtoistoimijat ja palkatut työntekijät), on ensin saatava selville käyttäjien lähtötaso, määritettävä tavoitteet ja kartoitettava käytössä olevien työkalujen mahdollisuudet. Opin-näytetyön toimeksiannon tavoitteena oli selvittää toimijoiden nykyhetkinen sosiaalisen median käytön taitotaso sekä toimijoiden asenteet sosiaalista mediaa ja verkkokoulutusta kohtaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda konstruktiona MPK:n käyttöön sosiaalisesta mediasta kolmiportainen malli, joka on mahdollista toteuttaa osittain verkossa.
Tutkimuksen viitekehyksessä pyrittiin kuvaamaan kansalaisjärjestöjen ja Puolustusvoimien sosiaalisen median käyttöä. Tavoitteena oli löytää kahden erilaisen toimintaympäristön luomassa kokonaisuudessa tapoja kouluttaa ja käyttää sosiaalista mediaa hyväksyttävällä tavalla ja turvallisesti ja hakea esimerkkejä hyviksi havaituista toimintamalleista. Sosiaalisen median koulutusohjelmaa rakentui konstruktiivisena osana opinnäytetyötä, ja siitä to-teutettiin ensimmäinen porras eli perustaso. Lisäksi seuraavat koulutustasot eli jatkotaso ja eksperttitaso suunniteltiin osana opinnäytetyön toteutusta.