Tukikeskus Hilman uutiskirje palveluohjauksen välineenä ja moniammatillisen vuorovaikutuksen edistäjänä sosiaali- ja terveysalalla
Sanchez, Marjo (2015)
Sanchez, Marjo
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112017013
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112017013
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Vammaiset ja pitkäaikaissairaat maahanmuuttajat edustavat moninkertaista vähemmistöä, joka kohtaa erityisiä haasteita yhteiskunnassa vamman/ sairauden ja maahanmuuttajataustan sekä näiden yhteisvaikutuksen vuoksi. Tiedonkulku eri sosiaali- ja terveysalan toimijoiden kesken on tärkeää vammaisten maahanmuuttajien kanssa työskenneltäessä, koska vammaiset maahanmuuttajat tarvitsevat lähes poikkeuksetta useamman eri toimijan palveluita. Toimiminen palvelujärjestelmässä kielimuurin ja toimintakyvyn rajoitteiden kanssa on haastavaa. Vaarana on, että vammaiset maahanmuuttajat jäävät täysin palveluiden ja yhteiskunnan ulkopuolelle. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää toimiiko vammaisten maahanmuuttajien Tukikeskus Hilman sähköinen uutiskirje palveluohjauksen välineenä sosiaali- ja terveysalalla ja edistääkö uutiskirje moniammattillista vuorovaikutusta. Opinnäytetyön työelämän yhteistyökumppani on vammaisten maahanmuuttajien Tukikeskus Hilma. Opinnäytetyö pyrkii kyselytutkimuksen avulla selvittämään Hilman uutiskirjeen toimivuutta palveluohjauksen välineenä ja vuorovaikutuksen edistäjänä yli sektorirajojen sosiaali- ja terveysalalla.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin suomen- ja englanninkielisenä sähköisenä kyselytutkimuksena. Kyselytutkimukset lähetettiin yli 800:lle uutiskirjeen tilaajalle. Kyselytutkimuksen taustalla on Tukikeskus Hilman tarve selvittää uutiskirjeen toimivuutta laajemmin. Kysymykset kyselytutkimukseen tulivat Tukikeskus Hilmalta. Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin laadullista aineiston analyysiä.
Opinnäytetyössä käsitellään palveluohjausta, moniammatillista yhteistyötä ja kaksoisvähemmistöjä. Näiden teemojen ymmärtäminen on keskeistä, jotta voi ymmärtää kontekstin mihin opinnäytetyö pohjautuu ja opinnäytetyön aineiston tulosten merkitykset. Tutkimuskysymys opinnäytetyössä on: toimiiko Tukikeskus Hilman uutiskirje eri sosiaali- ja terveysalan toimijoiden välisen vuorovaikutuksen edistäjänä ja palveluohjauksen välineenä. Opinnäytetyön aineiston perusteella Hilman uutiskirje edistää eri toimijoiden välistä vuorovaikutusta ja tiedonkulkua, sekä toimii palveluohjauksen välineenä sosiaali- ja terveysalalla. Opinnäytetyöllä halutaan tuoda näkyvyyttä vammaisten maahanmuuttajien asemaan ja tilanteeseen Suomen yhteiskunnassa, sekä käsitellä ylisektorisen tiedonkulun tärkeyttä sosiaali- ja terveysalalla.
Vammaiset ja pitkäaikaissairaat maahanmuuttajat edustavat moninkertaista vähemmistöä, joka kohtaa erityisiä haasteita yhteiskunnassa vamman/ sairauden ja maahanmuuttajataustan sekä näiden yhteisvaikutuksen vuoksi. Tiedonkulku eri sosiaali- ja terveysalan toimijoiden kesken on tärkeää vammaisten maahanmuuttajien kanssa työskenneltäessä, koska vammaiset maahanmuuttajat tarvitsevat lähes poikkeuksetta useamman eri toimijan palveluita. Toimiminen palvelujärjestelmässä kielimuurin ja toimintakyvyn rajoitteiden kanssa on haastavaa. Vaarana on, että vammaiset maahanmuuttajat jäävät täysin palveluiden ja yhteiskunnan ulkopuolelle. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää toimiiko vammaisten maahanmuuttajien Tukikeskus Hilman sähköinen uutiskirje palveluohjauksen välineenä sosiaali- ja terveysalalla ja edistääkö uutiskirje moniammattillista vuorovaikutusta. Opinnäytetyön työelämän yhteistyökumppani on vammaisten maahanmuuttajien Tukikeskus Hilma. Opinnäytetyö pyrkii kyselytutkimuksen avulla selvittämään Hilman uutiskirjeen toimivuutta palveluohjauksen välineenä ja vuorovaikutuksen edistäjänä yli sektorirajojen sosiaali- ja terveysalalla.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin suomen- ja englanninkielisenä sähköisenä kyselytutkimuksena. Kyselytutkimukset lähetettiin yli 800:lle uutiskirjeen tilaajalle. Kyselytutkimuksen taustalla on Tukikeskus Hilman tarve selvittää uutiskirjeen toimivuutta laajemmin. Kysymykset kyselytutkimukseen tulivat Tukikeskus Hilmalta. Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin laadullista aineiston analyysiä.
Opinnäytetyössä käsitellään palveluohjausta, moniammatillista yhteistyötä ja kaksoisvähemmistöjä. Näiden teemojen ymmärtäminen on keskeistä, jotta voi ymmärtää kontekstin mihin opinnäytetyö pohjautuu ja opinnäytetyön aineiston tulosten merkitykset. Tutkimuskysymys opinnäytetyössä on: toimiiko Tukikeskus Hilman uutiskirje eri sosiaali- ja terveysalan toimijoiden välisen vuorovaikutuksen edistäjänä ja palveluohjauksen välineenä. Opinnäytetyön aineiston perusteella Hilman uutiskirje edistää eri toimijoiden välistä vuorovaikutusta ja tiedonkulkua, sekä toimii palveluohjauksen välineenä sosiaali- ja terveysalalla. Opinnäytetyöllä halutaan tuoda näkyvyyttä vammaisten maahanmuuttajien asemaan ja tilanteeseen Suomen yhteiskunnassa, sekä käsitellä ylisektorisen tiedonkulun tärkeyttä sosiaali- ja terveysalalla.